یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران گروه حقوق و اخلاق زیستی پژوهشگاه ابن سینا کتاب «سلول بنیادی: اخلاق و حقوق» را منتشر کردند.

stem cells

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی -ابن سینا- کتاب « سلول بنیادی: اخلاق و حقوق» که به همت جمعی از پژوهشگران و محققین گروه حقوق و اخلاق زیستی این پژوهشگاه گردآوری و تالیف شده است هم زمان با دهه مبارک فجر و سی و دومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی منتشر گردید.

پژوهش بر سلول بنیادی و استفاده از آن در درمان بیماری‌های گوناگون، با وجود فواید بسیار، خالی از مسائل و دغدغه‌های نظری و دشواری‌های عملی نیست. مانند هر پیشرفت علمی و تکنولوژیک، می‌توان از توانایی‌های ناشی از دستاوردهای پژوهش بر سلول بنیادی نیز استفاده‌های درست و موجه یا نادرست و ناموجه کرد. در هر حال، امکان استفاده از این توانایی‌ها پرسش‌های اخلاقی و حقوقی بسیاری را فرا روی افراد، نهادهای مرتبط و سیاست گذاران قرار می‌دهد. بر این اساس، صاحب نظران عرصه‌های مختلف معرفتی، از جمله فلسفه، حقوق، جامعه شناسی و روان شناسی دیدگاه‌هایی مختلف و رقیب یکدیگر را در قبول یا رد پژوهش بر سلول‌های بنیادی رویانی یا بالغ مطرح می‌سازند.

این کتاب در قطع رقعی، 268 صفحه با قیمت 4500 تومان و مشتمل بر 8 فصل با عناوین سلول و جنین‌شناسی؛ سلول بنیادی و ویژگی‌های آن؛ استفاده‌های درمانی از سلول بنیادی؛ مسائل اخلاقی؛ دیدگاه‌های اخلاقی؛ جواز استفاده از سلول بنیادی؛ سازوکارهای حقوقی حاکم بر روند استفاده درمانی از سلول بنیادی؛ مراکز پژوهشی و درمانی استفاده کننده از سلول‌های بنیادی است و پس از معرفی و شرح کارکردهای درمانی و غیر درمانی سلول بنیادی، از دو منظر بنیادین اخلاق و حقوق این پدیده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

کد خبر 128118
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز