همشهری‌آنلاین: بارش شدید برف توام با کولاک که از ساعاتی پیش سراسر اردبیل را فرا گرفته است، ضمن سفید پوش کردن مناطق وسیعی از استان موجب کندی تردد در بیشتر محورها و گردنه های سخت گذر شد.

برف و جاده

به گزارش مهر بارش برف توام با کولاک و برودت هوا به دنبال ورود سامانه پر‌فشار و بارش‌زا از شمالغرب به کشورمان همراه بوده و هم اکنون برف سطح خیابانها و محورهای مواصلاتی اردبیل را بطور نسبی سفید پوش کرده است.

هم اکنون ریزش برف در شهرستان اردبیل از شدت بیشتری برخوردار است و در اکثر جاده های مواصلاتی و گردنه های سخت گذر و برف گیر استان ریزش رگباری و پراکنده بوده و در ارتفاعات شهرستانهای استان نیز بویژه در مشگین شهر، سرعین و خلخال بارش برف تاکنون بیش از 10 سانتی متر گزارش شده است.
پیش از این ستاد حوادث غیرمترقبه استان اردبیل نسبت به ریزش برف و باران، بروز کولاک در محورهای کوهستانی و افت سه تا هشت سانتیگرادی دما در سطح استان اردبیل هشدار داده و شوراهای مدیریت بحران شهرستانها را به کسب آمادگیهای لازم و مردم را به رعایت نکات ایمنی فرا خوانده بود.

مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اردبیل از تداوم بارش برف و باران در طی دو روز آینده در قسمت عمده‌ای از نواحی استان خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر با ورود سامانه بارش‌زا و ناپایدار از سمت شمال غرب به کشورمان از روز جمعه بارش برف، باران و هوای مه آلود استان‌را فرا گرفته است.

رسول همتی با بیان اینکه این شرایط تا شنبه هفته آینده ادامه خواهد یافت، اضافه کرد: این پدیده طی دو روز آینده ادامه خواهد داشت و موجب ریزش برف در نقاط سردسیر و باران در نقاط گرمسیر استان خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش دمای 5 تا 10 درجه ای هوا در اردبیل ابراز داشت: هم اکنون ریزش برف و باران در مناطق مرکزی و جنوبی استان ادامه دارد و ارتفاع برف در ارتفاعات به بیش از 10 سانتیمتر رسیده است.

 

  • محور خلخال - اسالم بسته شد

بنا به گزارش‌های رسیده هم اکنون به دلیل کولاک شدید در محور خلخال - اسالم تردد خودرو از سمت اسالم کاملا متوقف شده اما از سمت اردبیل به کندی صورت می گیرد.

همچنین در گردنه اردبیل - حیران نیز به دلیل بارش برف و کولاک و ترافیک خودرو، ماموران راهداری موفق به پاکسازی سطح جاده ها نشده و تردد در این محور نیز به سختی و تنها با استفاده از زنجیر چرخ امکان پذیر است.

  • راههای اصلی استان اردبیل باز است

در عین حال مدیرکل راه و ترابری استان با بیان اینکه علیرغم بارش برف در سطح استان بیشتر محورهای مواصلاتی اردبیل باز می‌باشد، یاد آور شد: در حال حاضر با تلاش عوامل راهداری، تمام راه‌های مواصلاتی اصلی و فرعی این استان باز بوده و رفت و آمد در آنها جریان دارد.

محمد کریم هدایتی با اشاره به بارش سنگین برف در گردنه اسالم در محور خلخال به اسالم استان گیلان افزود: علیرغم تلاش راهداران در این منطقه به دلیل بارش سنگین برف و کولاک، تردد در این گردنه به کندی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بارش برف در گردنه و محور ارتباطی اسالم به خلخال و گردنه حیران در محور اردبیل به آستارا به دلیل بارش برف سفید پوش و کاملا لغزنده شده است، متذکر شد: با وجود برف روبی و نمک پاشی از سطح جاده ها و گردنه های استان، سطح جاده ها خیس و لغزنده می باشد.

 

  • تردد در جاده های اردبیل فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است

مدیرکل راه و ترابری استان همچنین یاد آور شد: به دلیل بارش سنگین برف و وجود کولاک، تردد در محورهای مواصلاتی این استان تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

وی با اشاره به احتمال تشدید بارندگی و یا شروع کولاک و یخبندان در نواحی کوهستانی، از رانندگان و مسافرانی که قصد تردد در راه‌های مواصلاتی استان اردیل را دارند خواست زنجیر چرخ و دیگر تجهیزات ایمنی زمستانی به همراه داشته و در مقاطع لازم از آن استفاده کنند.

این مسئول با تاکید بر لزوم رعایت احتیاط و سرعت مطمئنه از سوی رانندگان خاطر نشان کرد: همکاری و مشارکت رانندگان و مسافران با مأمورین راهداری و پلیس راه استان در راستای تردد راحت و سالم از مناطق پر خطر ضروری است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: رانندگان و مسافران می‌توانند قبل از حرکت در راه های برفگیر استان با تماس از طریق دو شماره تلفن گویای 141 و 8811425 در هر ساعت از شبانه روز از آخرین وضعیت راه های مواصلاتی مطلع شوند.

کد خبر 127941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز