جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: یک هفته از آغاز بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سپری شده و فیلمسازانی که توانسته بودند در مهلت تعیین شده آثارشان را به جشنواره برسانند، تابه‌حال فیلم‌هایشان را به نمایش گذاشته‌اند تا جشنواره در چند روز باقیمانده، چشم به راه فیلم‌های آماده شده در دقیقه 90 بماند.

جشنواره فیلم

یکی از این فیلم‌ها، فیلم سینمایی «جرم» به کارگردانی مسعود کیمیایی است که از امروز اکران آن شروع می‌شود. تینا پاکروان، مجری طرح و مدیر تولید این فیلم سینمایی به مهر گفت: به‌دلیل شلوغی لابراتوارها و طولانی شدن مراحل فنی، اکران فیلم جرم در روز‌های گذشته را از دست دادیم اما فیلم، شنبه برای نمایش در سینماهای جشنواره آماده می‌شود و طبق برنامه‌ای که در نظر گرفته شده، فیلم روی پرده می‌رود.

استقبال گسترده

روز گذشته فیلم «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا و «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی در برج میلاد به نمایش درآمدند که با استقبال گسترده‌ای مواجه شدند. این استقبال در روزهای پایانی هفته در سینماهای مردمی نیز قابل مشاهده بود و مدیر سینما فرهنگ نیز از استقبال گسترده از اکران این دو فیلم در این سالن خبر داد. علی هیربد به مهر گفت: پنجشنبه 21 بهمن‌ماه نمایش 2 فیلم گزارش یک جشن و جدایی نادر از سیمین با استقبال گسترده همراه بود و سئانس اضافی در ساعت‌های 12 و 12:30 شب برای این فیلم‌ها در نظر گرفتیم.

برای نمایش این فیلم‌ها علاقه‌مندان سینما از یک روز قبل مقابل سینما آمدند و صف بسته بودند. از آنها ثبت نام کردیم و 800 نفر نامشان در فهرست انتظار برای دیدن فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا و اصغر فرهادی قرار گرفت. از سوی دیگر، نخستین نمایش‌های «جدایی نادر از سیمین» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی در چهارشنبه شب، در سینما آزادی و پردیس سینمایی ملت به سئانس فوق‌العاده کشید.

رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما آزادی با اشاره به 2 نمایش «جدایی نادر از سیمین» در سالن اصلی سینما آزادی به ایسنا گفت: برای نخستین نمایش فیلم جدایی نادر از سیمین که ساعت 18:30 بود، مردم، شب قبل جلوی سینما آزادی صف کشیده بودند و عده‌ای حتی خوابیده بودند، ما نیز به همه آنها قول داده بودیم هر کس که در صف باشد حتما فیلم را خواهد دید. در نخستین سئانس فیلم، ساعت 18:30 که خود آقای فرهادی هم حضور داشتند تا آنجایی که امکان داشت حتی روی موکت‌های سالن و تا درب خروجی، مردم روی زمین نشستند.

آقای فرهادی خودشان و تعدادی از عواملشان به‌دلیل اینکه جمعیت زیاد بود، پشت در سالن ماندند که ناچار در اتاق صدا، فیلم را ایستاده دیدند. در همین حال 5 فیلم برتر جشنواره از نگاه مردم در 5 روز اول جشنواره بیست و نهم فیلم فجر معرفی شدند و به‌ترتیب فیلم‌های سینمایی «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی، «راه آبی ابریشم» ساخته محمدرضا بزرگ‌نیا، «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان، «سیزده پنجاه و نه» ساخته سامان سالور، «آقایوسف» ساخته علی رفیعی و «سعادت آباد» ساخته مازیار میری با کسب آرای مردمی برتر در سینماهای مختلف جشنواره، در صدر جدول انتخاب بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران قرار گرفته‌اند.

انتقاد سجادپور از فیلم کاهانی

علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ وضعیت نمایش فیلم «اسب حیوان نجیبی است» در سینماهای مردمی جشنواره گفت: از اینکه صاحبان این فیلم تکلیف جشنواره را مشخص نکرده‌اند انتقاد دارم. اکنون برخی نمایش‌های مردمی این فیلم به‌دلیل روشن نشدن وضعیت آن با نیروی انتظامی لغو شده‌اند و به ناچار فیلم دیگری جایگزین آن شده و این موضوع برنامه‌ جشنواره را هم به‌هم ریخته است.

من فکر می‌کنم لازم بود ابتدا صاحبان این فیلم تکلیفشان را با نیروی انتظامی مشخص می‌کردند و بعد به‌طور قطعی اعلام می‌کردند که در جشنواره شرکت می‌کنند یا خیر؟ با این حال مهر خبر داد که مشکل اکران این فیلم حل شده و فیلم سینمایی اسب حیوان نجیبی است، به کارگردانی عبدالرضا کاهانی در سینماهای مردمی جشنواره، دیشب روی پرده رفته است.

میرکریمی: فرزند انقلاب هستم

چندی پیش رضامیرکریمی درباره جشنواره فیلم فجر و داوری این جشنواره گفت: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر گریبانگیر جشنواره فیلم فجر شده و از آن رنج می‌برد، بحث انتخاب ترکیب هیأت داوران نسبتا ضعیف برای یک رویداد مهم ملی و فرهنگی با سابقه درخشان چون جشنواره فجر بوده که این جشنواره را آسیب‌پذیر کرده و بعد حرفه‌ای آن را زیر سؤال برده است.

در حال حاضر بسیاری از فیلمسازان، جشنواره فیلم فجر را بیشتر به خاطر ارتباط خوب و مناسب با اقشار مختلف مخاطب و گروه‌های مرجع، انتخاب می‌کنند، نه به‌خاطر داوری و ارزش‌گذاری حرفه‌ای آن. این سخن میرکریمی با واکنش مهدی مسعودشاهی، دبیر جشنواره مواجه شد و او در نامه‌ای از داوران جشنواره بابت این اظهارنظر عذرخواهی کرد.

اما چهارشنبه شب در نشست نقد و بررسی فیلم «یه حبه قند» که با حضور میرکریمی و رضا کیانیان برگزارشد، رضا میرکریمی درباره‌ صحبت‌هایش درباره داوری جشنواره فیلم فجر و حاشیه‌های به‌وجود آمده گفت: من گفت‌وگویی داشتم و در آن گفت‌وگو برخی مطالبی که درباره داوری مطرح کردم، باعث سوءتفاهم و انتقاد شده است. بحث من اصلا این نیست که فیلم من داوری شود یا نشود، اصلا بحثم را در سطح داوری پایین نمی‌آورم بلکه صحبت من درباره شکل برگزاری جشنواره فیلم فجر است.

وی ادامه داد: صحبت‌های من باعث شد به برخی‌ از دست‌اندرکاران جشنواره بر بخورد، درحالی‌که وقتی در ایام پیروزی انقلاب هستیم نباید صحبت‌های من که فرزند انقلاب هستم، اینگونه مورد انتقاد قرار گیرد. دوستان باید کمی ظرفیت نقد را بالا ببرند و در شرایطی که جشن ماست همه خوشحال باشیم.

میرکریمی متذکر شد: وقتی امشب به برج میلاد آمدم در لابی سالن از من خواستند حرفم را پس بگیرم و مرا تهدید کردند که فیلم را نمایش نمی‌دهند تا من عذرخواهی نکنم و حرفم را پس بگیرم اما من همچنان روی حرف خودم هستم و انتقاد من به نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر به این دوره هم محدود نمی‌شود.

وی افزود: من گفتم جشنواره به یک مراسم تبدیل شده به‌جای اینکه موتور محرک سینما باشد و استعدادها و نخبه‌ها را کشف کند. میرکریمی معتقد است: در برگزاری جشنواره در سال‌های اخیر، سینما به‌عنوان یک هنر و هدف کمتر مورد توجه قرار گرفته و مسئولان بیشتر در فکر بیلان کاری خودشان هستند.

کد خبر 127924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز