مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

متروی تهران در حالی به استقبال ماه پرمسافر اسفند می‌رود که به‌دلیل کمبود قطار، سرویس‌دهی در بسیاری از ایستگاه‌ها با ظرفیت محدود صورت می‌گیرد.

متروی تهران

این در حالی است که محموله جدید واگن‌های مترو چندی است به‌دلیل پرداخت نشدن سهم دولت از هزینه ترخیص واگن‌ها، در گمرک معطل مانده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در این‌باره گفت: محموله‌ای که در گمرک معطل مانده شامل 7 قطار مترو، 18 واگن دوطبقه و 10 لکوموتیو خط تهران - کرج است که درمجموع برای ترخیص این تجهیزات و واگن‌ها از گمرک باید 65 میلیون یورو معادل 100 میلیارد تومان پرداخت شود.

وی تصریح کرد: در این میان باید برای خروج تجهیزات و واگن‌های معطل‌مانده در گمرک 50‌میلیارد تومان توسط شهرداری و 50 میلیارد‌تومان توسط دولت پرداخت شود که شهرداری سهم خود را پرداخته و در انتظار پرداخت سهم دولت هستیم. وی ابراز امیدواری کرد که دولت برای خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان به‌خصوص در روزهای پایانی سال که میزان سفرها و تردد در شهر افزایش می‌یابد، اعتبارات مصوب مترو را پرداخت کند تا با ورود واگن‌های جدید ضمن بهره‌برداری کامل از ایستگاه‌های جدید مترو خدمات‌رسانی مناسب‌تری در سایر خطوط به شهروندان ارائه شود.

حساب ذخیره ارزی، برای مترو خالی است

از سوی دیگر، درحالی‌که وزیر اقتصاد 2 هفته پیش در مجلس اعلام کرد که دلیل پرداخت نشدن اعتبار 2 میلیارد دلاری مترو تهران و کلانشهرها طی یکسال گذشته، خالی بودن صندوق ذخیره ارزی است، رئیس‌کل بانک مرکزی از قانونی بودن برداشت‌های دولت از صندوق ذخیره ارزی خبر می‌دهد؛ خبری که برداشت‌ها از صندوق ذخیره ارزی و در نتیجه خالی نبودن آن را تایید می‌کند.

مدیریت شهری و نمایندگان مجلس بارها اعلام کرده‌اند که برای توسعه و تجهیز مترو، تهران به‌شدت به اجرای مصوبه قانونی پرداخت 2 میلیارد دلار از حساب‌های ارزی کشور نیاز دارد، این در حالی است که این مصوبه با گذشت 11 ماه از سال هنوز از سوی دولت اجرا نشده است.

به همین دلیل علی مطهری نماینده مجلس، دلیل پرداخت نشدن این اعتبارات را از وزیر اقتصاد پرسید و وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال از خالی بودن صندوق ذخیره ارزی سخن گفت. به گفته وزیر اقتصاد، موجودی صندوق ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی منتقل شده است و از این حساب نیز نمی‌شود برداشت کرد. این در حالی است که رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در خبری از برداشت‌های قانونی دولت از صندوق ذخیره ارزی سخن گفت؛ صندوقی که به گفته وزیر اقتصاد خالی است.

افزایش مسافران در آخر سال

پیش از این، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در باره قطارهای جدید ترخیص شده از گمرک بندرعباس گفته بود اعتبار ترخیص این قطارها در قالب بودجه عمرانی امسال مترو دیده شده بود ولی با توجه به اینکه دولت بخشی از این اعتبار را واریز کرده است با مشکل مواجه شده‌ایم.

ربیعی یادآور شده بود که بودجه عمرانی مترو برای سال‌جاری 445 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 170 میلیارد تومان پرداخت شده و بخش زیادی مانده است. وی با اشاره به افزایش مسافران مترو در بهمن و اسفند گفته بود که با توجه به پیش‌بینی 2 میلیون مسافر برای مترو در نیمه دوم بهمن و اسفند، 8 قطار پیش‌بینی شده بود که وارد ناوگان مترو شود که از این تعداد یک قطار وارد ناوگان شده و مابقی هم در گمرک است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو افزوده بود درصورتی‌که این قطارها به موقع ترخیص نشود با توجه به افزایش مسافران مترو، در خدمات‌رسانی به شهروندان با مشکل و ازدحام مواجه خواهیم شد.

کد خبر 127875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز