گروه ادب و هنر: سیمرغ‌های بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در حالی به پرواز درآمدند که یا مقصدشان راه دوری نبود یا به کشورهای دوست و همسایه رسیدند.

فیلم فجر

مراسم پایانی بخش بین‌الملل بیست‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر، سه‌شنبه 19 بهمن در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد؛ مراسمی که در آن ایرج نوذری به‌عنوان مجری به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی و هندی به میهمانان خارجی خیرمقدم گفت تا همه چیز بین‌المللی باشد. سپس مهدی مسعود شاهی دبیر جشنواره فیلم فجر روی سن آمد و ابراز امیدواری کرد به میهمانان خارجی خوش گذشته باشد. او همچنین گفت: بخش بین‌الملل با موفقیت به کارش پایان می‌دهد و از همکاری این دوستان سپاسگزارم و امیدوارم روزهای آینده هم در ایران به آنها خوش بگذرد.

مراسم در حالی آغاز شد که مثل سال‌های گذشته که استقبال چندانی از بخش بین‌الملل به عمل نمی‌آید، امسال نیز نه تنها طبقة دوم خالی بود که سالن اصلی نیز پر نشد. در بخش جام‌جهان‌نما سیمرغ بهترین فیلم به «لولا» محصول فرانسه و فیلیپین تعلق گرفت که از جمله آثار شاخص جشنواره امسال بود؛ فیلمی که قبلا در جشنواره ونیز با ستایش مواجه شده بود. برلیانت مندوزا کارگردان فرانسوی «لولا» در ایران نبود تا مثل اغلب دوره‌های قبل برنده جایزه بهترین فیلم هنگام اهدای سیمرغ حضور نداشته باشد.

جالب اینکه داریوش مهرجویی که برای «آسمان محبوب» برنده سیمرغ بهترین کارگردانی شد نیز در برج میلاد حاضر نبود.
«عسل» برنده خرس طلایی شصتمین جشنواره برلین نیز سیمرغ بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد و البته سمیح‌کاپلان‌اوغلو نویسنده و کارگردان این فیلم نیز در ایران حضور نداشت.

داوران امسال به اهدای جایزه به گروه بازیگران فیلم‌ها علاقه خاصی نشان دادند؛ چنان‌که در بخش مسابقه بین‌الملل گروه بازیگران «لولا» دیپلم افتخار گرفتند و در بخش جلوه‌گاه شرق نیز گروه بازیگران «آلزایمر» برگزیده شدند.در بخش جام‌جهان‌نما «چگونه تابستان را گذراندم» جایزه بهترین دستاورد هنری را برای فیلمبرداری‌اش گرفت تا جایزه‌ای که در جشنواره برلین گرفته بود را تکرار کرده باشد.

باتوجه به فیلم‌های حاضر در این بخش حدس‌زدن نام برگزیدگان، کار چندان دشواری نبود؛ درست برعکس بخش جلوه‌گاه شرق که به سختی می‌شد میان فیلم‌های گمنامش پیش‌بینی کرد چه آثاری برگزیده می‌شود. میان این آثار «مادر مغولی من» ساخته نینگ کای محصول مشترک چین و مغولستان برگزیده شد. این فیلم جایزه فیلمنامه را هم گرفت و کارگردانی نیز به لیوجیه فیلمساز چینی برای «در اعماق ابرها» رسید تا چینی‌ها فاتح بخش مسابقه سینمای آسیا باشند.

البته در رشته‌های فنی 2 جایزه به سینماگران ایرانی رسید و بهرام بدخشانی و پروین صفری برای «راه آبی ابریشم» جوایز فیلمبرداری و طراحی صحنه را گرفتند. در این مراسم از بانوی یونانی کاترینا پائولو که بخشی از قرآن‌کریم را حفظ بود، تقدیر شد. جواد شمقدری با اهدای یک قرآن نفیس از این بانو تجلیل کرد. پائولو که منقلب شده‌بود گفت: از میهمان‌نوازی شما ایرانی‌ها سپاسگزارم. شما تاریخ و فرهنگ غریبی دارید و انقلاب شما یکی از مهم‌ترین رویدادهای قرن بیستم است.»

مهران احمدی بازیگر «آلزایمر» نیز هنگام دریافت جایزه‌اش واکنش جالب توجهی نشان داد. او گفت: «خبردار می‌ایستم و احترام می‌گذارم به کارگردان شریف این فیلم: احمدرضا معتمدی.»در حالی که فیلم «33 روز» به دلیل به‌پایان‌نرسیدن مراحل فنی‌اش در بخش مسابقه بین‌الملل داوری نشده بود در بخش جایزه ویژه حقوق بشر جایزه گرفت.

جمال شورجه کارگردان «33 روز» که برای دریافت جایزه‌اش از جواد شمقدری روی سن آمده بود گفت: «نمی‌دانم هیات داوران کدام نسخه از فیلم را دیده‌اند. از آنها سپاسگزارم اما هنوز روی نسخه نهایی فیلم کار می‌کنم و آنچه داوران دیدند نسخه کامل فیلم نبود.» مراسمی که با نیم ساعت تاخیر آغاز شده‌ بود، ساعت 22:30 به پایان رسید؛ هرچند میهمانی همچنان ادامه دارد و فیلم‌های خارجی پس از برگزاری اختتامیه نیز تا پایان جشنواره به نمایش درمی‌آیند.

 

 

برندگان فیلم فجر

کد خبر 127844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز