دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران با بیان اینکه تنها راه کاهش آلودگی هوا توسعه حمل‌و نقل عمومی است، اظهار امیدواری کرد که واگن‌های مترو هر چه زودتر از گمرک ترخیص شوند.

قالیباف

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران  در مراسم افتتاح رسمی ایستگاه میدان انقلاب اسلامی تا ایستگاه میدان آزادی (بخش غربی خط 4 مترو) طی سخنانی اظهار داشت: با وجود این همه زحمتی که برای ساخت تونل مترو، ایستگاه‌ها، ریل‌گذاری و نصب تجهیزات می‌کشیم اما به‌دلیل کمبود قطار و واگن به جای هر دودقیقه هر 5 دقیقه یک قطار داریم که این باعث می‌شود 2میلیون مسافر کمتر جابه‌جا کنیم.

این درحالی است که به گفته قالیباف به‌دلیل یک عملکرد غیرمنطقی از دی ماه تا‌کنون 7 قطار در گمرک بندرعباس در حال خاک خوردن است. وی با اعلام اینکه وقتی خودمان به‌خودمان رحم نکنیم، خدا هم به ما رحم نخواهد کرد خواستار آن شد تا از محل «بند ج» قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه که سهمیه 30 درصدی برای سازمان‌هایی از جمله شهرداری‌ها درنظر گرفته شده کمک شود، همچنین اعتبار 2 میلیارد دلاری مصوب و قانونی مترو از محل صندوق ذخیره ارزی یا هر صندوق دیگر پرداخت شود.

اما به گفته قالیباف، از یک سو هنگام گزارش دادن به مردم می‌گویند که صندوق ذخیره ارزی پرپول است از سوی دیگر وقتی پای پرداخت حق و حقوق مترو برای توسعه امکانات و خدمات رسانی بهتر به مردم می‌شود می‌گویند صندوق خالی است و پول نداریم.

وی از افتتاح قریب‌الوقوع ایستگاه متروی تجریش (خط یک مترو)، ورود 65 واگن جدید مترو به خطوط، خرید 700 دستگاه اتوبوس دوکابین جدید که کاملا از محل اعتبارات شهرداری تامین شده سخن گفت و ادامه داد: ادامه خط مترو به اکباتان به خط 5 نیز وصل خواهد شد، ضمن اینکه در روز 22بهمن ایستگاه متروی آزادی بدون هیچ محدودیتی آماده سرویس‌دهی به نمازگزاران و راهپیمایان عزیز است. شهردار تهران اضافه کرد: با جدیت اعلام می‌کنم امروز شهرداری تهران از چنان توانمندی‌ای برخوردار شده که می‌تواند سالی 30 کیلومتر مترو به‌صورت کاملا بومی بدون نیاز به هیچ کشور خارجی بسازد که این، ثمره انقلاب و نشانه خودباوری است. وی در بخش دیگری از اظهاراتش به بررسی‌های جامعه جهانی حمل‌ونقل اشاره کرد که شهرداری تهران را به‌دلیل سرعت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان نمونه معرفی کرد و شایسته تقدیر دانست.

شهردار تهران با بیان اینکه حدود 49 درصد بودجه شهرداری در سال 90 به توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته گفت: اگر 100درصد بودجه شهرداری هم به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد باز‌هم ظرفیت توسعه و کار وجود دارد.

دفاع از انقلاب یعنی خدمت به مردم

قالیباف در بخش دیگری از اظهاراتش با توجه به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به وظایف مردم و مسئولان در چهارمین دهه عمر انقلاب پرداخت و گفت: در این دوران دفاع از انقلاب و مبارزه با ضد‌انقلاب یعنی خدمت درست به مردم در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی. وی ادامه داد: درمجموع ثابت کردن کارآمدی دین در اداره امور مادی و معنوی جامعه به‌طور ملموس و رعایت اصول اخلاقی در رفتار یکایک مسئولان، مرز بین انقلابی و غیرانقلابی بودن افراد در دهه چهارم انقلاب است.

سرویس دهی محدود به‌دلیل کمبود قطار

از سوی دیگر شرکت بهره‌برداری مترو تهران اعلام کرد به‌دلیل کمبود قطار و ترخیص نشدن 7 دستگاه قطار مترو از گمرک بندر عباس به‌علت مشکلات مالی، سرویس‌دهی خط 4 مترو حد فاصل میدان انقلاب تا میدان آزادی، امروز به‌صورت محدود از ساعت 11 تا 13 با سرفاصله هر 15 دقیقه یک قطار خواهد بود. این شرکت ابراز امیدواری کرد که با کمک دولت و ترخیص قطارها از گمرک، حرکت قطارها در خط4 مترو به‌طور تمام وقت و با سرفاصله هر 7 دقیقه یک قطار انجام شود.

250 هزار مسافر روزانه برای خط 4 مترو

محسن هاشمی مدیرعامل شرکت مترو تهران در مراسم افتتاح رسمی مسیر ایستگاه میدان انقلاب تا آزادی (ادامه خط 4) گفت: خط 4 مترو به طول 21 کیلومتر با 19 ایستگاه از مجاورت ایستگاه اکباتان درخط 5 آغاز و پس از عبور از شهرک اکباتان، میدان آزادی، خیابان انقلاب، خیابان پیروزی به میدان شهید کلاهدوز در افسریه می‌رسد که برای ساخت و تکمیل این خط باید نزدیک به هزار میلیارد تومان هزینه شود.

هاشمی افزود: هم‌اکنون فاز چهارم خط 4 مترو به طول 6کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و قرار است هر ماه یک ایستگاه دیگر به بهره‌برداری برسد. وی با اعلام اینکه هم‌اکنون از خط 4مترو روزانه 250 هزار سفر صورت می‌گیرد، گفت: این رقم تا روزانه یک‌میلیون سفر قابل افزایش است. به گفته هاشمی در طول 3 سال اخیر با ساخت مترو توانسته‌ایم 5 هزار شغل دائم و 20 هزار شغل غیرمستقیم برای شهروندان ایجاد کنیم. وی در بخش دیگری از اظهاراتش از لزوم تامین اعتبارات برای خرید واگن مترو سخن گفت و افزود: کارخانه‌های واگن‌سازی‌ در کشور آماده هستند تا سالی 200 واگن تولید کنند و اگر اعتبارات لازم تامین شود می‌توانند سالانه 800 واگن نیز تولید کنند.

تهران، نیازمند مدیریت یکپارچه است

حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران یکی از سخنرانان مراسم افتتاح ایستگاه‌های میدان انقلاب و آزادی بود. وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در دنیا الگو باشیم، باید کارهای ارزنده انجام دهیم، گفت: الحمدلله از عملکرد مدیریت شهری در اداره شهر تهران تعریف‌های زیادی شنیده می‌شود. بیادی افزود: در بحث هدفمندی یارانه‌ها با وجود همه خوبی‌هایی که دارد اگر مدیریت یکپارچه و با یک برنامه منظم وجود نداشته باشد، نتیجه عکس خواهیم گرفت.

وی یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق هدفمندی یارانه‌ها را توسعه حمل‌ونقل عمومی و در راس آن مترو دانست و گفت: اگر مشکلات مترو از جانب دولت و مجلس برطرف نشود حتما با مشکل مواجه خواهیم شد. نایب‌رئیس شورای شهر اظهار داشت: هم‌اکنون سر فاصله قطارهای مترو زیاد است، خطوط مترو افتتاح می‌شود اما چون تجهیزات کم است از همه ظرفیت‌های مترو نمی‌توان استفاده کرد. وی با تاکید براین که همه اذعان دارند که در مدیریت مترو نه تنها ضعفی به چشم نمی‌خورد بلکه هم‌اکنون به درجات بالایی رسیدیم که می‌توانیم حتی به کشورهای منطقه، تکنولوژی ساخت مترو را صادر کنیم، گفت: چون با هم اختلاف داریم این مهم محقق نمی‌شود.

کد خبر 127667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز