اسد افلاکی: رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، از تخریب 120 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی شمال کشور خبر داد و افزود: این تخریب‌ها که ناشی از عوامل طبیعی و غیرطبیعی است طی 15 سال اخیر در مرزهای فوقانی رویشگاه‌های جنگلی گیلان، مازندران و گلستان اتفاق افتاده است.

باغ موزه دفاع مقدس

دکتر حسین میرزایی ندوشن، در توضیح این خبر به همشهری گفت: این آمار نتیجه پژوهشی است که بنا به درخواست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، توسط محققان مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به انجام رسیده است. براساس این پژوهش، علاوه بر تخریب 120 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی، حدود 200 هزار هکتار از جنگل‌های مازندران به جنگل‌های تنک تبدیل شده و وضعیت نامطلوبی دارند.

وی که درباره تنگناهای تحقیق و پژوهش در حوزه منابع طبیعی سخن می‌گفت، تصریح کرد: دستاوردها و نتایج این پژوهش، همراه با راهکارهای ترمیم و احیای جنگل‌های تخریب شده و در معرض خطر، برای اقدام در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته است. به گفته وی، سایر رویشگاه‌های جنگلی نیز با خطرات جدی مواجهند.

محمد امینی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، نیز چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری از تخریب روزانه 40 هکتار رویشگاه‌های جنگلی در شمال کشور خبر داده بود اما این آمار را معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با قاطعیت تکذیب کرد و آن را غیرمستند دانست؛ در عین حال به‌دلیل مجاب نشدن خبرنگاران، در همان نشست مقرر شد جلسه‌ای با حضور منتقدان و اصحاب رسانه برگزار شود؛ که با گذشت بیش از 7 ماه، هنوز برپایی آن محقق نشده است.

متن کامل گفت و گو با رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها

کد خبر 127597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز