همشهری آنلاین: گزارش‌های جدید می‌گویند "سرطان‌های چربی" که معمولا به کشورهای ثروتمند نسبت داده می‌شد، اکنون در جهان در حال توسعه هم شایع تر شده است.

 تصور بر این است که افراد چاق در معرض خطر بالاتر به اصطلاح سرطان‌های چربی" شامل سرطان پستان و سرطان روده بزرگ هستند.

در همین حال گزارش جداگانه‌ای که روز جمعه 4 فوریه منتشر شد، نشان می‌دهد که میزان چاقی در طول سه دهه گذشته به خصوص در کشورهای غربی، و نیز تقریبا در همه جای جهان، دو برابر شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس دکتر ادواردو کازاپ، رئیس اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان در بیانیه‌ای که سازمان جهانی بهداشت منتشر کرد می‌گوید: "متاسفانه، تغییر شیوه‌ها زندگی، مانند کاهش فعالیت جسمی افراد را ناسالم‌تر می‌کند و آنها را در معرض بیماری‌هایی مانند سرطان قرار می‌دهد."

دهه‌هاست که مقامات بهداشتی درباره تاثیر سیگار کشیدن- یک عادت ناسالم دیگر رایج در کشورهای صنعتی‌شده- بر سرطان ریه در کشورهای درحال توسعه نگران بوده‌اند.

اما اکنون آنها می‌گویند در این کشورها دست زدن به اقداماتی برای مقابله به پرخوری و عادات غیربهداشتی نیز به طور فزاینده‌ای فوریت پیدا کرده است.

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در بیانیه‌ای توصیه کرد که دو و نیم ساعت در هفته فعالیت جسمی برای کاهش خطر سرطان پستان و روده بزرگ انجام شود. برخی از دانشمندان معتقدند که افزایش میزان انسولین و برخی از هورمون‌های جنسی در افراد چاق ممکن است به نحوی رشد سرطان را برانگیزد.

سرطان اغلب در افراد سالمندتر دیده می‌شود،‌ و در جوامعی که سایر بیماری‌ها، خشونت و سایر مشکلاتی که باعث کشتن افراد در ابتدای زندگی می‌شوند،‌ ریشه‌کن شده‌اند،‌ شایع‌تر است.

بیماری‌های عفونی در کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته غلبه دارند، اما این کشورها به جهان سرطان هم وارد شده‌اند. برای مثال سرطان گردن رحم، که ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی- یک ویروس مقاربتی- است، به علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در زنان در بسیاری از کشورها بدل شده است.

اما در سال‌های اخیر سرطان پستان در برخی از کشورهای در حال توسعه به عنوان عامل مرگ از سرطان گردن رحم پیشی گرفته است. به گفته پژوهشگران انجمن سرطان آمریکا شمار موارد جدید سرطان پستان نسبت به موارد سرطان گردن رحم در جاهایی مانند بمبئی در هند و ستیف در الجزایر فزونی گرفته است.

این انجمن در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد اعلام کرد سهم کشورهای در حال توسعه در مرگ و میر‌های ناشی از سرطان در جهان در حال افزایش است. در سال 2008 شمار موارد مرگ ناشی از سرطان در کشورهای در حال توسعه 4.8 میلیون نفر ( صدهزار نفر بیشتر نسبت به سال قبل)- از 7.6 میلیون نفر مرگ ناشی از سرطان در جهان بود.

این گزارش‌ها به مناسبت روز جهانی سرطان منتشر شدند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۶