گروه بورس: معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس اوراق بهادار از طراحی مدل معاملات آتی سهام که روی شاخص 30‌شرکت بزرگ بورس انجام می‌شود، خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، معاملات آتی سهام که از اردیبهشت ماه سال‌جاری در بورس تهران راه‌اندازی شده، طرحی است که از مدت‌ها پیش در بورس تهران دنبال شد؛ هرچند هنوز حجم این معاملات چندان چشمگیر نیست اما پیش‌بینی می‌شود در طول سال‌های آینده با توسعه بازار، حجم معاملات آتی نیز در بورس تهران افزایش یابد. اوراق آتی سهام قراردادی است بین خریدار و فروشنده که براساس آن تعهد می‌شود سهام یک شرکت، در تاریخ مشخصی خریده یا فروخته شود.

‌طبق این قرارداد، خریدار و فروشنده متعهد می‌شوند در سر‌رسید تعیین شده به تعهد خود عمل کنند. بر این اساس خریدار اوراق آتی با پیش‌بینی اینکه قیمت یک سهم در آینده افزایش خواهد یافت، اقدام به خرید سهم می‌کند و فروشنده نیز با این پیش‌بینی که قیمت سهم در آینده کاهش خواهد یافت، سهام را برای فروش ارائه می‌کند. اگر قیمت سهم افزایش پیدا کند خریدار سود خواهد کرد و اگر کاهش پیدا کند فروشنده سود خواهد کرد. در این قرارداد 20‌درصد از قیمت پایه سهم باید به‌عنوان وجه تضمین پرداخت شود تا معامله انجام شود.

بر همین اساس روز گذشته علی سنگینیان، معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس در این باره به همشهری گفت: شرکت بورس اخیرا طرحی را به سازمان بورس ارسال کرده است که براساس آن معاملات آتی سهام 30 شرکت بزرگ بورس بر مبنای شاخص 30 شرکت انجام خواهد شد.

وی افزود: به غیر از این طرح ابزار اختیار معامله نیز هم‌اکنون در سازمان در حال بررسی است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. ما امیدواریم با آغاز این معاملات، تعداد ابزار‌های معاملاتی بورس افزایش یابد.سنگینیان به عملکرد معاملات آتی سهام از اردیبهشت ماه تاکنون پرداخت و گفت: از آغاز معاملات آتی سهام در اردیبهشت ماه تاکنون 8 میلیارد قرارداد آتی سهام بسته شده و در حال حاضر این معاملات روی سهام 12 شرکت در بورس انجام می‌شود.

به گفته وی، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو، سایپا، دارویی سبحان، پتروشیمی خارک، مخابرات، بانک ملت، بانک پارسیان، بانک ملت، سرمایه‌گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران و شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات 12 شرکتی هستند که سهام آنها در قالب قرارداد‌های آتی دادوستد می‌شود. معاون شرکت بورس با بیان اینکه برنامه بورس این است که تعداد این شرکت‌ها به 20 شرکت برسد، تاکید کرد: روزانه به‌طور میانگین 25 تا 30 قرارداد آتی انجام می‌شود و تلاش بورس این است که با افزایش آموزش و تعداد شرکت‌های موجود، جذابیت‌های بیشتری برای انجام معاملات آتی ایجاد شود.

کد خبر 127162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز