همشهری آنلاین: به گفته برخی باستان‌شناسان و بر اساس عکس‌های منتشر شده از غارت موزه قاهره در مصر، احتمالا مجسمه توت عنخ آمون (توتانخ آمون) بر اثر یورش غارت‌گرانی که تظاهرات اخیر مصر را فرصتی برای غارت موزه دیده بودند، تخریب شده است.

موزه

 به گفته برخی باستان‌شناسان و بر اساس عکس‌های منتشر شده از غارت موزه قاهره در مصر، احتمالا مجسمه توت عنخ آمون (توتانخ آمون) بر اثر یورش غارت‌گرانی که تظاهرات اخیر مصر را فرصتی برای غارت موزه دیده بودند، تخریب شده است.

به گزارش میراث خبر و نقل از وبلاگ باستان‌شناسانی که با نگرانی غارت موزه مصر را دنبال می‌کنند، در یکی از عکس‌های منتشر شده از غارت موزه قاهره که احتمالا با دوربین موبایل گرفته شده، بخشی از قایقی که توت عنخ آمون پیش از این روی آن سوار بوده دیده می‌شود. طبق عکس منتشر شده این قایق از محل پای توت عنخ آمون شکسته و روی زمین افتاده است.

«مارگارت میتلند »، باستان شناس از دانشگاه آکسفورد انگلستان نیز بر اساس مشاهده برخی عکس‌ها اظهار کرده است که احتمال دارد دو مجسمه با ارزش از این گنجینه‌ها ازجمله مجسمه‌های چوبی طلاکاری شده از شاهزاده که توت را بر پشت پلنگ و دیگری توت را با حالت ایستاده در قایق، و نیزه بدست در حال شکار نشان می‌دهد، دچار تخریب شده باشند.

این درحالی است که به رغم تلاش‌های فراوان ارتش مصر و ایجاد سپر انسانی برای حفاظت از برخی اشیای باستانی در موزه قاهره ، برخی اشیا طی حمله غارتگران دچار آسیب شده‌اند که این تخریب‌ها نگرانی‌های گسترده جهانی را در محافل آکادمیک مصر شناسی برانگیخته است.

درعین حال مقامات و مسئولان گنجینه‌های باستانی مصر با استفاده از فیلم‌های موجود که توسط موبایل‌ها و دوربین‌های داخل موزه فیلمبرداری شده، امیدوارند بتوانند از ادامه حملات غارتگران جلوگیری کنند. این فیلم‌ها هنوز به منظور شناسایی افراد متجاوز مورد استفاده قرار نگرفته است.

«آدریان کِر» باستان‌شناس و متخصص مصرشناسی در کالج دولتی ادیسون؛ ویژه مطالعات مصر باستان؛ که خود بارها برای انجام تحقیقات به مصر رفته است به نقل از کارشناسان و دانشجویان و همکاران خود در لوکسور مصر گفت که بسیاری از افراد با استفاده از تلفن‌های همراه و عکسبرداری سعی در مراقبت از محل و اطلاع‌رسانی در این زمینه دارند.

وی ضمن اظهار نگرانی از بروز این قبیل حوادث یادآور شد که اشیای باستانی دزدیده شده یا تخریب شده نه تنها غیر قابل قیمت‌گذاری هستند بلکه بیش از آن آثاری غیر قابل جایگزین هستند که قدمت بسیاری از آن ها به بیش از 5000 سال می‌رسد.

طبق گزارش‌های منتشر شده دفتر بلیط فروشی موزه نیز مورد هجوم غارتگران قرار گرفته است.

کد خبر 127082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز