گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی سال‌هاست که درخواست برخورداری از بیمه تکمیلی درمان را دارند.

بیمه شدگان

آنها در اعتراض‌هایشان نسبت به ارائه خدمات درمانی از سوی مراکز ملکی صندوق تأمین اجتماعی از مسئولان این صندوق خواسته‌اند تا نسبت به اجرای بیمه تکمیلی درمان اقدامات لازم را به‌عمل آورند، اما مدیران عامل صندوق تأمین اجتماعی هنوز این خواسته را عملی نکرده‌اند.

بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی با این استدلال که دیگر گروه‌های بازنشسته عموما از بیمه تکمیلی درمان برخوردار هستند و صندوق تأمین اجتماعی هنوز حاضر نشده در این زمینه اقدام کند بر این نکته تأکید می‌کنند که وقتی مسئولان تأمین ا جتماعی می‌توانند با ایجاد یک سازوکار اداری از پس حل این مشکل برآیند چرا هنوز حاضر نیستند نسبت به انجام این کار اقدام کنند؟

آنها باتوجه به ‌اینکه هزینه ماهانه بیمه تکمیلی درمان از حقوقشان کسر خواهد شد این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا وقتی خود بازنشستگان حاضرند هزینه خواسته‌شان را از جیب بپردازند مسئولان با کم‌کاری و کم‌توجهی تلاش می‌کنند تا نارضایتی این گروه را فراهم آورند؟

دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در تاریخ 10خرداد 1386 با انتشار خبری اعلام کرد که بخشی از هزینه بیمه مکمل درمان بازنشستگان را دولت خواهد پرداخت. در این خبر آمده بود که وزرای عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیأت دولت، مقرر داشتند دولت یک‌سوم حق سرانه بیمه مکمل درمان مربوط به بازنشستگان، ازکارافتادگان، وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری را طبق مبلغ مندرج در قرارداد منعقده بین سازمان‌های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت می‌کند.

در ادامه همین خبر آمده است که سازمان‌های بازنشستگی مکلف شده‌اند برای تأمین هزینه سرانه بیمه مکمل درمان با توافق بیمه‌شدگان رقمی را نیز از مستمری بازنشستگان کسر کرده و برای این موضوع در نظر بگیرند. این آیین‌نامه همان وقت از سوی رئیس‌جمهور نیز تأیید و به‌وسیله معاون اول وی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

با وجود این هنوز بازنشستگان تأمین اجتماعی با وجود اصراری که به برخورداری از بیمه تکمیلی درمان دارند نتوانسته‌اند از آن بهره‌مند شوند و با گذشت بیش از 3سال از این ابلاغیه صندوق تأمین اجتماعی هنوز گامی در این جهت برنداشته است.

بام‌هایی با دو هوا

اگر بپذیریم که دولت این مصوبه را صرفا برای سازمان‌های تابعه دولتی تأیید و ابلاغ کرده است، باید به این نکته اشاره شود که اگر قرار است دولت خدماتی را به بازنشستگان ارائه دهد نمی‌تواند در این بین استثنا قائل شود و بازنشستگان تأمین اجتماعی را از این خدمت محروم کند. دیگر اینکه وقتی دولت تصمیم‌می‌گیرد منابع مالی صندوق تأمین اجتماعی را به‌ویژه در بخش درمان (با یکسان‌سازی‌ دفترچه‌های بیمه) به کاسه بیمه دولت بریزد دیگر نمی‌توان منکر حق بازنشستگان تأمین اجتماعی شد.

گام‌های لرزان

رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی چندی پیش در این باره گفته بود: درصورت تصویب نهایی برنامه پنجم توسعه، بیمه‌های درمانی مکمل مکلف به پوشش آن دسته از خدماتی می‌شوند که در بسته پوششی بیمه پایه تعریف نشده باشد و از آنجا که هزینه درمان در بخش خصوصی چندین برابر بخش دولتی است، در حال حاضر بیمه‌های درمانی مکمل، فاصله بین هزینه‌های درمان در بخش دولتی و خصوصی را پوشش می‌دهند. این در حالی است که کارکرد اصلی بیمه درمانی مکمل، پوشش آن دسته از خدماتی است که در بسته بیمه پایه تعریف نشده است.

او بار دیگر هفته گذشته در این باره گفت: در حال‌ حاضر به‌دلیل پراکندگی قراردادهای بیمه تکمیلی در استان‌ها مشکلات و نارضایتی‌هایی به‌وجود آمده است که از سال آینده نسبت به هماهنگی و انعقاد قرارداد مشترک اقدام می‌شود.آنچه مسلم است اینکه برخورداری از بیمه تکمیلی درمان هنوز یکی از مطالبات جدی بازنشستگان است که انتظار می‌رود در آستانه سال جدید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه انجام شود.

کد خبر 126932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز