همشهری آنلاین: در برنامه «شب شیوا» که برای هفتادمین سالروز تولد قباد شیوا شامگاه گذشته در خانه هنرمندان ایران برپا شد، این هنرمند اولین نشان طلایی گرته را دریافت کرد.

قباد شیوا

به گزارش ایسنا،در این مراسم که توسط نشریه گرته در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شد،آیدین آغداشلو  نقاش معاصر  گفت: هرآنچه درمورد قباد شیوا می‌گویم اعتقادم است و تعارف ندارم مقام شیوا برای من زیاد بوده و هست و اگرچه در چند سال گذشته از هم دور شده‌ایم، اما این از تحسین او نمی‌کاهد زیرا شیوا حقی بر گرافیک ایران دارد و من بسیار از او آموخته‌ام.

آغداشلو فعالیت‌ها شیوا در عرصه گرافیک را در دو حوزه بررسی کرد و افزود: جایگاه شیوا در گرافیک معاصر ایران و همچنین در عرصه تدریس قابل بررسی است و به زعم بنده او هر دو را به موازات همدیگر جلو برده است.

البته همواره او را در مقام گرافیست دیده‌ام و می‌دانم که چه معلم عمده‌ای است و در نشر معنای خودش تا چه اندازه موثر بوده و به‌عنوان گرافیست یگانه است.

او معتقد است: شیوا جایگاه خودش را دارد و قابل مقایسه با هیچ گرافیستی طی 50 سال گذشته نیست. دستاوردهای او بسیارند و هر کدام را می‌تواند بر تارک گرافیک معاصر ایران بنشاند.

البته در طول سال‌های متمادی گرافیست‌ها تلاش بسیار کردند تا نشان دهند که گرافیک هنری فاخر و صاحب مخاطب است و تنها به چاپ تبلیغاتی خلاصه نمی‌شود.

این هنرمند نقاش و مدرس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: قباد شیوا در میان پنج هنرمند آغازکننده گرافیک ایران است و گرافیک معاصر مدیون حضور اوست.

شیوا به واسطه کار زیاد، جدی گرفتن، رسمیت دادن به کار خودش، جسور و بی‌باک بودن در این عرصه مطرح است. او در هنرش خلاق است و بخش‌هایی به گرافیک ایران افزوده که کسی تا کنون این کار را انجام نداده بود.

آغداشلو در بخش دیگری از سخنان خود گقت: هر هنرمند باغبانی است که اطراف خودش درخت می‌کارد و تلاش دارد که این درختان تناور شوند.هنرمند این امکان را پیدا می‌کنند که در سایه آنها بیاساید، اما این پایان کار نیست.

معرفت هنرمند خیر می‌شود و به برکت می‌رسد و شامل حال همه می‌شود. قباد شیوا این درخت را کاشت و ادامه داد و به خوبی شاگردانی تربیت کرد و زیر درختان آنان که باغی شده آرمیده است و در آینده خواهند آرمید.

کریم نصر ـ هنرمند طراح ـ نیز در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: پیشتاز و غیرمحاسباتی بودن طراحی‌های قباد شیوا، مقدم بر همه خصوصیات اوست. الزما هر هنرمند خلاقی نمی‌تواند پیشتاز باشد، زیرا پیشتازی به نوعی دانایی محتاج است و افراد در موقعیت خاصی به آن می‌رسند. هنرمند پیشتاز دانایی گذشته، انتظارات آینده ،اعتماد به نفس خدشه‌ناپدیر، دل بزرگی که باید برخوردار باشد و راهی که مطمئن است برای دیگران هموار کند.

او اظهار داشت: او هر لحظه با مخالف‌خوانی همراه است و این مخالف‌خوانی به وسیله هم رشته‌ای‌های خودش و اجتماع اطرافش همراه می‌شود. پایمردی پیشگامان آنها را به تاجار افتخاری فرهنگ تبدیل کرد، اما بعد از هموار شدن راه ،همه چیز آرام می‌شود.

او سپس به بررسی مجموعه آثار شیوا پرداخت و بیان کرد: او برای اولین بار گرافیک را محاسباتی ندانست و بخش‌هایی را کاملا غیرمحاسباتی پیش برد. قباد شیوا با این ویژگی در بین پیشتازان گرافیک ایران آثارش منحصر به فرد است و اگر از شیوا سه اثر هم می‌ماند هیچ چیزاز موقعیت او نمی‌کاست.

فرزاد ادیبی ـ هنرمند گرافیست نیز در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: قباد شیوا اگر بزرگ است به دلیل این است که به جوانب زندگی خود توجه دارد و انسان کاملی است. شیوا جزو میراث فرهنگی، ملی و معنوی ماست و باید از این میراث دفاع و از این بزرگان به نیکی یاد کرد.

به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این مراسم شیوا در جمع حاضر شد و گفت: شنیده‌ام که شما کار من را دوست دارید اما امشب فهمیدم که خود من را هم دوست دارید. در زندگی عشقم گرافیک و کشور و سرزمینم بوده و هست. توصیه‌ام به جوانترهای گرافیک ایران این است که ملتی که تاریخ خودش را فراموش کند حتما رو به زوال است. به تاریخ احترام بگذارید و آن را مطالعه کنید.

او افزود: احترام به فرهنگ کشورم،ارجحیت دادن رضایت مردم به خودم ،مهم بودن سلیقه مردم و توجه زیاد به طراحی گرافیک شرقی و ایرانی نکاتی است که در حرفه‌ام به آنها توجه داشتم و با جذابیت شعر بصری کارم را انجام دادم چون معتقد بودم که این بهترین کار یک گرافیست است. بیایید گرافیک را یک هنر محترم و نه یک هنر بازاری و کاسب گونه بدانیم.

در ادامه این مراسم بعد از پخش یک فیلم مستند، نشان طلایی منتقدان گرته توسط محمود جوادی پور و آیدین آغداشلو به قباد شیوا اهدا شد.

کد خبر 126905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز