گروه شهری: همزمان با انتشار خبر عبور تعداد سفرهای انجام شده با مترو از مرز 3 میلیارد، سخنگوی شهرداری تهران از استفاده روزانه 4 میلیون نفر از اتوبوس و نیز یک میلیون و 700 هزار نفر از متروی تهران خبر داد.

مترو تهران

متروی تهران سه‌شنبه گذشته و در آستانه دوازدهمین سالگرد بهره‌برداری از این وسیله حمل‌ونقل شهری پرطرفدار، 3 میلیارد سفر انجام‌شده را تجربه کرد.شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اعلام کرد: از ابتدای بهره‌برداری از متروی تهران در اسفندماه سال 1377، 7 سال و 7 ماه طول کشید تا به رکورد یک میلیارد مسافر دست یافتیم، و در کمتر از 3 سال مترو تهران توانست رکورد جابه‌جایی 3 میلیارد مسافر را بشکند.

براساس این گزارش، تنها در 9ماه اول سال‌جاری 344 میلیون سفر توسط شرکت بهره‌برداری مترو تهران انجام شده است که این رقم تا پایان سال به حدود 500 میلیون سفر نزدیک می‌شود.در حال حاضر، متروی تهران با 115 کیلومتر مسیر و 68 ایستگاه در خطوط یک، 2، 4 و 5 و با 93 رام قطار به شهروندان سرویس‌دهی می‌کند و هم‌اکنون روزانه بیش از یک‌میلیون و 700 هزار سفر در این شبکه انجام می‌پذیرد. صرفه‌جویی اقتصادی 30 هزار میلیارد ریالی بر اثر جابه‌جایی 3 میلیارد مسافر در شبکه مترو، صرفه‌جویی یک میلیارد و 630 میلیون لیتر بنزین و یک میلیارد و 692 میلیون لیتر گازوئیل فقط بخشی از اثرات اقتصادی و زیست‌محیطی جابه‌جایی 3 میلیارد مسافر توسط متروی تهران است.

حمل‌و‌نقل عمومی تهران روزانه 5 میلیون و 700 هزار مسافر دارد

در همین ارتباط سخنگوی شهرداری تهران نیز گفت که روزانه بیش از4 میلیون نفر با اتوبوس و یک میلیون و 700 هزار نفر با مترو جابه‌جا می‌شوند. سیدمحمدهادی ایازی در مورد انتخاب تهران به‌عنوان یکی از شهرهای برتر در حوزه توسعه حمل‌ونقل گفت: روز گذشته رئیس همایش انتخاب برترین‌ها در حوزه توسعه حمل‌ونقل، از تهران به‌عنوان یکی از شهرهایی که به‌صورت گسترده در حوزه حمل‌ونقل عمومی تلاش کرده نام برد و از شهرداری و مدیریت شهری تهران تقدیر به عمل آورد.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: همایش بزرگ جهانی انتخاب برترین‌های سالانه حمل‌ونقل و توسعه پایدار جهان از سوی هیاتی متشکل از 4مؤسسه معتبر جهانی شامل انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی‌ (UITP)، برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP)، مؤسسه GTZ و دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در شهر واشنگتن آمریکا برگزار می‌شود که امسال تهران یکی از برترین‌ها در این حوزه شناخته شد، ضمن آنکه در بین 5 شهر برتر نیز جزو سرآمد‌ها بود. وی ادامه داد: ایجاد خطوط تندرو، توسعه خطوط مترو، همگام بودن توسعه حمل‌ونقل عمومی با تقاضای شهروندان و به کارگیری سیستم‌های هوشمند در مدیریت ترافیک به‌ویژه اجرای طرح کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک از عوامل اصلی انتخاب تهران جزء برترین‌های جهان در توسعه حمل‌ونقل عمومی بوده است.

وی افزود: مدیریت شهری با تمام توان در تلاش است ضمن گسترش ناوگان، سهم جابه‌جایی‌های شبکه حمل‌ونقل عمومی را از سفرهای روزانه افزایش دهد.وی در پایان به سخنرانی قالیباف در واشنگتن، در مراسم انتخاب برترین‌ها در حوزه توسعه حمل‌ونقل عمومی از طریق ویدئو کنفرانس اشاره کرد و گفت: سخنان شهردار تهران به سمع و نظر نزدیک به1000نفر از مدیران و متخصصان و کارشناسان جهانی در حوزه حمل‌ونقل عمومی رسید.

تهران، نمونه موفق توسعه حمل و نقل عمومی

همچنین لوید رایت، یکی دیگر از کارشناسان توسعه حمل‌ونقل ITDP با اشاره به کارهای بزرگی که تهران و سایر شهرهای دنیا برای ایجاد محیطی مطلوب‌تر برای زندگی شهری انجام داده‌اند، در مصاحبه با شبکه پرس‌تی‌وی گفت: تلاش‌های خارق‌العاده تهران در راه‌اندازی و توسعه سیستم حمل‌ونقل ریلی (مترو)، سامانه اتوبوس‌های تندرو (BRT)، خطوط ویژه و خدمات مطلوب برای توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری، کاهش میزان مصرف سوخت و اقدامات دیگری که همگی در کنار هم در یک بسته قرار می‌گیرند، سبب شده است تا این شهر به‌عنوان یک نمونه موفق ارزیابی شود.

همچنین جسیکا موریس یکی از کارشناسان توسعه حمل‌ونقل در گفت‌وگو با این شبکه تلویزیونی اظهار داشت: پیشرفت‌ها و تحولات چندساله تهران در مورد توسعه حمل‌ونقل شهری به قدری رضایت بخش و دور از انتظار بوده که همه ما را شگفت‌زده کرده است.وی همچنین عنوان کرد: به هر حال کمیته ارزیابی و انتخاب نامزدهای دریافت جایزه حمل‌ونقل پایدار، دستاوردهای مدیریتی شهرهای بسیاری از سراسر دنیا را مورد ارزیابی و بررسی قرار داده‌اند تا سرانجام بهترین‌ها را انتخاب کنند. در این میان تهران به‌دلیل نتایج چشمگیر در عرصه بهینه کردن و توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی‌اش در بخش‌های مختلف داشته، اینک شایسته آن است که به‌عنوان یک مدل موفق در این بخش به سایر کشورهای دنیا معرفی شود.

توسعه مترو به شرط تأمین بودجه کافی

علیرضا دبیر، نماینده شهرداری تهران در مراسم اهدای جایزه به شهرهای برتر در حوزه توسعه حمل‌ونقل عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار پرس‌تی‌وی اظهار کرد: 7 خط مترو داخل شهر تهران راه‌اندازی شده یا در دست احداث است و شهرداری تهران و مدیریت شهری در این عرصه بسیار خوب عمل کرده‌اند. وی افزود: اگر بودجه کافی در اختیار ما قرار دهند تا پایان طرح جامع تهران یعنی چشم‌انداز سال 2025 می‌توانیم 430 کیلومتر مترو راه‌‌اندازی کرده و در بحث جا‌به‌جایی مسافر هم خدمات به‌مراتب مطلوب‌تری ارائه کنیم.

کد خبر 126772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز