گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: ارزش بورس تهران تا پایان برنامه پنجم به 600 تا 1000 میلیارد دلار خواهد رسید و بورس تهران به رده 15 بورس‌های برتر دنیا صعود می‌کند.

بورس

به گزارش همشهری، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ارزیابی بورس‌های دنیا نسبت ارزش آنها به ارزش تولید ناخالص داخلی (GDP) است؛ بر همین مبنا هر چه ارزش سهام عرضه شده در بورس‌های دنیا بیشتر باشد حکایت از بزرگی آن بورس دارد.بورس تهران که در ابتدای دهه 80 فقط ارزشی معادل 10 میلیارد دلار داشت، اکنون به مرز100 میلیارد دلار رسیده است.

شاید تصور بورس 100 میلیارد دلاری تا همین چند سال پیش برای فعالان بازار سرمایه و مردم کار دشوار و غیرقابل تصوری بود اما در کمتر از یک دهه ارزش بورس 10 برابر افزایش یافت و اکنون ارزش بورس تهران در هر لحظه با صعود شاخص، چند صد میلیون دلار رشد می‌کند.

بر همین اساس رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تازگی وعده داده که ارزش بورس تهران ظرف 2 سال آینده به 400 میلیارد دلار خواهد رسید و تا پایان برنامه پنجم ارزش بورس تهران از ارزش تولید ناخالص داخلی پیشی خواهد گرفت و به 600 تا 1000 میلیارد دلار خواهد رسید. علی صالح آبادی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: برنامه ما این است که ظرف 2 سال آینده به قدرت اول منطقه تبدیل شویم و برای این کار برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی افزود: برای اینکه نسبت ارزش بازار سهام کشور به ارزش تولید ناخالص داخلی (GDP) افزایش یابد، راه‌ها و روش‌هایی وجود دارد که ما آنها را بررسی کرده‌ایم و گزارشی هم در این‌باره تهیه شده است. درواقع ارزش بازار سرمایه ما می‌تواند از GDP هم بیشتر شود.

وی تصریح کرد: اگر تولید ناخالص داخلی کشور را 400 میلیارد دلار در نظر بگیریم، ارزش بازار ما پتانسیل رشد بیش از 400‌میلیارد دلار را دارد، بنابر این اگر برنامه‌ریزی درستی انجام شود ارزش بازار سرمایه ظرف 2 سال از مرز400 میلیارد دلار عبور خواهد کرد. وی با بیان اینکه برنامه‌های جاری برای افزایش ارزش بورس تا پایان برنامه پنجم است تاکید کرد: بورس تهران در پایان برنامه پنجم توسعه در ردیف 15 بورس برتر دنیا قرار خواهد گرفت و ارزش آن به 600 تا 1000 میلیارد دلار خواهد رسید.

کد خبر 126636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز