گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را لازم الاجرا دانست.

شورای نگهبان -نشست خبری

عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که به برخی مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام مثل برداشت از حساب ذخیره ارزی برای کمک به مترو و حمل‌ونقل کلانشهرها اشاره کرد و پرسید این مصوبات را دولت اجرا نمی‌کند، تفسیر شورای نگهبان از این اظهارات رئیس‌جمهور چیست؟

اعلام کرد: مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام براساس قانون لازم‌الاجراست. سخنگوی شورای نگهبان همچنین با بیان اینکه سخنان دبیر این شورا در خطبه‌های نماز جمعه به نادرستی منتشر شده و آیت‌الله احمد جنتی مطلبی را خطاب به گروه‌های سیاسی و جناح‌های موجود در جامعه بیان نکرده است، گفت: شورای نگهبان از اختلاف سلیقه‌های موجود در جامعه استقبال می‌کند.

نشست خبری عباسعلی کدخدایی تا حدودی تحت‌الشعاع سخنانی منتسب به آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه 17 دی قرار گرفته بود. اظهارنظر دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه 17 دی درباره احضار وزیران از سوی مجلس و هم درباره شرایط حضور برخی جناح‌ها در انتخابات آینده، محور سؤالات خبرنگارانی قرار گرفت که دیروز در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان حضور پیدا کرده بودند.

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا اظهارات آقای جنتی مبنی بر اینکه برخی گروه‌های سیاسی در انتخابات شرکت نکنند شائبه جهت‌گیری‌های سیاسی این شورا را به‌وجود نمی‌آورد، گفت: خطاب ایشان نسبت به یکی از افراد بود که در حوادث انتخابات 88 نقش داشت و در حال حاضر به جای اینکه پاسخگوی رفتارش باشد، در مقام مدعی و طلبکاری به میدان آمده است.

آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه 17 دی در سخنانی گفته بود: سران فتنه فهمیدند که با حکومت طرف نیستند بلکه با مردم طرف هستند و فهمیدند که برای همیشه باید کنار بروند؛ هرچند که بعضی از آنها هنوز این را درست درک نکرده‌اند و می‌گویند اگر ما بخواهیم وارد شویم، شرایطی دارد. سخنگوی شورای نگهبان دیروز با اشاره به اینکه وجود اختلاف سلیقه‌ها و وجود جناح‌های مختلف در کشور نه تنها بد نیست بلکه شورای نگهبان هم از اختلاف سلیقه‌های موجود در جامعه استقبال می‌کند،گفت: تنها ملاک برای این شورا رفتار افراد است.

آن یک توصیه اخلاقی بود

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری که به اظهارات دبیر شورای نگهبان در همان خطبه‌های نماز جمعه اشاره کرد و گفت: آیت‌الله جنتی خطاب به نمایندگان مجلس گفته است که نمایندگان تا این حد وقت وزرا را نگیرند، آیا شما و سایر اعضای شورای نگهبان همین نظر را دارید، یا خیر؟ پاسخ داد: این یک توصیه اخلاقی است و آیت‌الله جنتی از تریبون نماز جمعه توصیه اخلاقی به نمایندگان داشت.

تشکیل وزارت ورزش و جوانان

عباسعلی کدخدایی همچنین گفت: طرح تبدیل سازمان تربیت بدنی و سازمان جوانان به وزارت ورزش و جوانان در این شورا مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی کارشناسان معتقدند که مجلس در چارچوب لایحه برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف کرده است شمار وزارتخانه‌های خود را از 21 به 17 مورد کاهش دهد و این طرح با لایحه برنامه پنجم در منافات است،گفت: معیار شورای نگهبان برای بررسی طرح و لوایح، موازین شرع و قانون اساسی است و ممکن است بسیاری از مصوبات و قوانین موجود با مصوبه دیگری لغو شود ولی این مغایرت الزاماً مغایرت با قانون اساسی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه با اعلام نظر شورای نگهبان درخصوص تاسیس وزارت ورزش و جوانان دولت تا چه زمانی فرصت دارد وزیر این وزارتخانه جدید را به مجلس معرفی کند، گفت: ‌این مباحث بین مجلس و دولت است و پس از اجرایی کردن آن، زمان مشخصی برای معرفی وزیر به مجلس تعیین می‌شود.

شورا مستقل است

در ادامه نشست خبری، خبرنگاری پرسید شورای نگهبان به‌عنوان یک نهاد نظارتی، در ادامه قوه مقننه قرار دارد، آیا می‌توان برای اقدامات مجلس به‌خصوص در مورد سؤال از وزرا، حدود و قاعده‌ای تعیین کرد؟ که سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به وی گفت: بنده باید اظهارات شما را اصلاح کنم، شورای نگهبان یک نهاد مستقل است و در ادامه قوه مقننه نیست اما پاسخ سؤال شما نیز منفی است و نمی‌توان حدود و قاعده‌ای تعیین کرد اما اگر از شورای نگهبان در قالب تفسیر اصول قانون اساسی سؤال شود، این شورا نظر رسمی خود را اعلام می‌کند.

کد خبر 126441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز