مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

طی مراسمی با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران امکان بهره‌برداری رسمی از دستگاه حفار (تی‌بی‌ام) خط 3 متروی تهران فراهم شد.

مترو

به گزارش همشهری با نصب و راه‌اندازی این دستگاه مکانیزه سرعت، دقت و ایمنی حفاری و ساخت تونل مترو تا12 برابر افزایش می‌یابد.  قالیباف در این مراسم ، با ذکر اینکه نکند به‌دلیل عدم‌پایبندی به تعهدات و تامین نشدن نقدینگی امکان استفاده از دستگاه‌های حفاری تی‌بی‌ام میسر نشود و خدای‌ناکرده حفاری تونل به روش دستی از شکل مکانیزه آن پیشی بگیرد ابراز نگرانی کرد و گفت: در این صورت مسببان این قضیه گناهی نابخشودنی مرتکب شده‌اند.

قالیباف در عین حالی که از مسئولان سازمان گسترش وابسته به وزارت صنایع خواهش کرد تا فاینانس مورد نیاز برای اجرایی شدن قرارداد‌های دستگاه‌های حفار اتوماتیک (تی‌بی‌ام ) را تامین کنند، افزود: اگر حتی این فاینانس تامین نشود باز هم شهرداری نخواهد گذاشت روند توسعه خط 3 مترو متوقف شود.

شهردار تهران گفت: در هر شرایطی مصمم هستیم طبق برنامه عمل کنیم به‌طوری که امسال خط 4 مترو را که کار اتصال شرق به غرب تهران را برعهده دارد به پایان خواهیم رساند و سال آینده نیز بخش عمده‌ای از تعهدات خود را در خط 3 عملی خواهیم کرد تا در پایان سال 91 تمام خط 3 از جنوب شرق تا شمال شرق (بزرگراه آیت‌الله سعیدی تا ازگل) شهر تهران را تکمیل کنیم.

قالیباف حتی با توجه به دولتی بودن شرکت پیمانکار طرف قرارداد دستگاه‌های حفار اتوماتیک به دولت پیشنهاد کرد به جای اینکه از محل صندوق ذخیره ارزی مستقیما به مترو پرداختی صورت گیرد این اعتبار را به شرکت‌های خودش به‌منظور عملی کردن تعهدات فاینانس شان در قبال خرید و راه‌اندازی دستگاه حفار اتوماتیک اختصاص دهد و در واقع دولت از این اعتبار برای عملی کردن تعهدات خودش در مجموعه شرکت‌های دولتی استفاده کند.

وی با اعلام اینکه اصلاح الگوی مصرف یکی از موضوعات مهم و سیاست‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: اگر بخواهیم این فرمان را محقق کنیم جایی بهتر از مترو برای کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از اتلاف وقت و متعاقب آن صرفه اقتصادی وجود ندارد. شهردار تهران در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به قرار گرفتن شهر تهران در میان 5 شهر برتر جهان در توسعه سیستم حمل‌ونقل تاکید کرد: این مسئله کاملا جنبه مدیریتی دارد و نباید شکل سیاسی به‌خود بگیرد.

از نظر قالیباف، اگر جهان به این نتیجه رسیده که تهران جزو برترین شهرها در توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی است به این دلیل است که ما توانسته‌ایم طی سال‌های اخیر توسعه خطوط مترو را از2.5  کیلومتر به 15 کیلومتر در سال برسانیم و اقدامات مؤثری در توسعه خطوط اتوبوس تندرو انجام دهیم.

وی گفت: هم‌اکنون این ظرفیت و توان در کشور به‌وجود آمده که سالانه 30 کیلومتر مترو آن هم‌به‌دست متخصصان داخلی ساخته شود و حتی تا4.5  میلیون نفر را در روز جابه‌جا کنیم.قالیباف همچنین اظهار داشت: از ابتدای سال تا پایان دی ماه، 77 روز هوای تهران در شرایط بحرانی قرار داشت که آثار زیانبار آن بر زایل شدن استعدادها و کاهش عمر مردم انکارناپذیر است.

وی در ادامه راه حل مبارزه با آلودگی هوا را نه آب‌پاشی توسط هواپیمای تک‌موتوره، که توسعه حمل‌ونقل عمومی دانست که خودبه‌خود به کاهش آمار استفاده از وسیله نقلیه شخصی خواهد انجامید.شهردار تهران در ادامه همچنین از شهروندان تهرانی بابت بردباری، همراهی و مشارکت در اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها تقدیر و تشکر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبودهای موجود در تعداد ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و در توضیح این مسئله گفت: از آنجایی که امسال به‌طور جدی نتوانستیم اتوبوس جدیدی وارد شبکه اتوبوسرانی کنیم ناچار شدیم از پول شهرداری نسبت به خرید اتوبوس‌های جدید اقدام کنیم که تا شب عید بخشی از این اتوبوس‌ها وارد کشور می‌شود.مهم‌ترین اولویت بودجه سال آینده شهرداری تهران نیز به گفته قالیباف به توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی اختصاص دارد.

عدم‌پرداخت اعتبارات مترو از صندوق ذخیره ارزی غیرقانونی است

محسن هاشمی مدیرعامل مترو نیز با غیرقانونی و غیرحقوقی خواندن عدم‌پرداخت اعتبارات مترو از حساب ذخیره ارزی گفت: نمی‌توان این موضوع را به بدهی شهرداری مربوط کرد؛ چراکه شهرداری بدهی‌ای‌ به بانک‌ها ندارد.هاشمی دیروز در مراسم آغاز به کار دومین دستگاه حفار اتوماتیک در بخش جنوبی خط 3 مترو افزود: طبق قانون، برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو باید مستقیماً توسط دولت انجام و سپس به شهرداری تهران و مترو پرداخت ‌شود؛ ضمن اینکه این پرداخت بخشی از سهم 50‌درصدی دولت برای حمل‌ونقل عمومی است و صددرصد آن باید توسط دولت تضمین شود و به همین دلیل پرداخت این اعتبارات جزو بدهی‌ها نخواهد بود.

وی با اشاره به ا ینکه خالی بودن صندوق ذخیره ارزی صحت ندارد، تصریح کرد: حتی در قانون پیش‌بینی‌ شده اعتبارات مترو از محل صندوق دیگری نیز قابل پرداخت است. هاشمی همچنین خبر داد: به‌زودی ایستگاه انقلاب به آزادی، ایستگاه قیطریه تا تجریش و ایستگاه حرم امام(ره) تا کهریزک افتتاح می‌شود.

فردا برترین شهر جهان از نظر توسعه حمل‌ونقل عمومی معرفی می‌شود

شهردار تهران با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روز دوشنبه در مراسمی برترین شهر جهان در حوزه توسعه حمل‌ونقل عمومی انتخاب می‌شود. یکی از خبرنگاران از قالیباف در باره دلیل مخالفت وزارت امورخارجه با حضور وی در این مراسم پرسید که شهردار تهران در این‌باره ضمن تاکید بر اینکه خیلی نمی‌خواهد به این موضوع بپردازد، گفت: اساسا رفتن یا نرفتن من به این مراسم نه مهم است و نه تاثیری در اصل موضوع دارد زیرا آنچه اهمیت دارد نفس این مهم یعنی افتخاری است که قرار است نصیب شهر تهران شود.

وی در پاسخ به سؤال همشهری که آیا نماینده‌ای از شهرداری نیز در این مراسم حضور نخواهد داشت، گفت: در تلاش هستیم که حداقل یک نماینده در مراسم مربوطه حضور داشته باشد. وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در باره میزان بدهی شهرداری تهران به مترو تاکید کرد: شهرداری تهران هیچ بدهی‌ای به بانک‌ها ندارد.

شهردار تهران با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری ساخت مترو ، دولت و شهرداری به‌طور مساوی باید اعتبارات پرداخت کنند گفت: بازپرداخت اعتباراتی که مترو دریافت می‌کند نیز باید 50‌درصد توسط دولت و 50 درصد توسط شهرداری پرداخت شود که طبق گزارشی که به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم به‌طور مستند توضیح دادیم که شهرداری تهران بدهی به بانک‌ها ندارد.

کد خبر 126440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز