شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: در آستانه اربعین حسینی از پرده 32‌متری نقاشی قهوه‌خانه‌ای «عاشورا» در نگارخانه‌66 رونمایی ‌شد.

هنر نقاشی

مراسم رونمایی عصر جمعه با حضور محمود شالویی مدیرکل هنرهای تجسمی و جمعی از استادان پیشکسوت و هنردوستان برگزار ‌شد. در ابتدای این مراسم محمود شالویی در سخنانی با اشاره به رونمایی پرده قهوه‌خانه‌ای گفت: اکنون در آستانه اربعین حسینی هستیم و بدیهی است رونمایی از این اثر ارزشمند که رویدادهای تاریخی از معراج پیامبر(ص) تا نزدیکی انقلاب اسلامی را در بر گرفته، اهمیت زیادی دارد.

در ادامه آیدین آغداشلو درباره زنده‌یاد بیوک احمری گفت:‌ احمری از جمله استادان من بوده که به‌صورت غیرمستقیم از او بسیار آموختم و امروز صحبت کردن درباره او را وظیفه خود می‌دانم چرا که سنت استاد و شاگردی و انتقال فرهنگ و هنر از استاد به شاگرد در مملکت ما از ارزش بسیاری برخوردار بوده و هست و من هم امیدوارم که یادآور این سنت باشم.

این هنرمند با قدردانی از صادق تبریزی به‌خاطر برگزاری این نمایشگاه گفت: دوره ما عصر تجلیل از هنرمندان نسل قبلی است که مانند تکه‌های یک پازل در کنار هم قرار گرفته‌اند؛ صادق تبریزی نیز قطعه‌ای از این پازل است. همچنین استاد صادق تبریزی، نقاش و مجموعه دار هنری در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار همشهری در تشریح روند طولانی خلق پرده عاشورایی گفت: سال 1352 با تأسیس نگارخانه 66 فضای کوچکی نیز در قسمت فوقانی نگارخانه دایر شد که طول دیوارهای آن 32 متر بود و مرا به فکر انداخت که شاخصه‌های داستان اسلام را از ظهور پیامبر(ص) تا ظهور حضرت حجت(عج) روی یک پرده گرد آورم. بر همین اساس پیشنهادم را با مرحوم عباس بلوکی فر در میان گذاشتم و ایشان موافقت خودش را اعلام کرد و طراحی تابلو پس از 5 سال همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به پایان رسید.

این هنرمند نقاش با بیان اینکه زیرسازی 7متر پایانی پرده توسط من و با راهنمایی مرحوم احمری به پایان رسیده است، گفت: برای تکمیل کار به سراغ مرحوم احمری رفتم و ایشان در ادامه کار با تغییر طراحی‌ها و انجام اصلاحاتی در فرم و رنگ آمیزی، پرده 32 متری را با وجود کسالت جسمانی پس از 7 سال به پایان رساند.

شروع این پرده 32 متری نقاشی قهوه‌خانه‌ای که توسط عباس بلوکی‌فر و بیوک احمری خلق شده، داستان صدراسلام را با بعثت پیامبر اسلام(ص) و به‌خصوص عاشورا تا انتها روایت می‌کند و آخرین صحنه این پرده نیز با پذیرایی از خاندان پیامبر اسلام(ص) به‌پایان می‌رسد.

همزمان با این مراسم 50اثر از دوره‌های مختلف فعالیت‌های احمری شامل خط، خوشنویسی، آبرنگ و نگارگری که برگرفته از مجموعه شخصی استاد صادق تبریزی است به همراه 60 اثر از شاهکارهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای و شمایل‌های شیشه‌ای به‌عنوان بخشی از فرهنگ و تاریخ ایران، در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. استاد بیوک احمری 21‌فروردین 1299 در تبریز متولد و در سال 1378 دار فانی را وداع کرد.این نمایشگاه تا 30 بهمن ماه در نگارخانه 66 واقع در خیابان سمیه، بین مفتح و فرصت، شماره 142 برپاست.

کد خبر 126421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز