همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه گفت: افراد نباید آب‌میوه‌های صنعتی را جایگزین میوه طبیعی کنند زیرا میوه طبیعی دارای فیبر بوده و برای سلامتی بسیار مفید است اما آب‌میوه های صنعتی دارای کالری بالایی هستند.

میوه

دکتر نسترن صبوری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: میوه‌هایی چون گلابی، سیب، پرتقال، انگور، هلو، کیوی، هندوانه و خربزه سبب افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها و مقابله با استرس می‌شوند و وجود آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنولیک در انار سبب کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

وی افزود: میوه‌ها و سبزی‌جات حاوی آب فراوان، مواد مغذی و انواع ویتامین هستند و هر واحد میوه 15 گرم کربوهیدرات، 60 کیلو انرژی و هر واحد سبزی پنج گرم کربوهیدرات و دو گرم پروتئین و 25 کالری انرژی تولید می‌کند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: فیبر به عنوان ماده بسیار مهم، در میوه‌ها و سبزی‌جات موجود است و مصرف آن باعث جلوگیری از نفوذ مواد سرطان‌زا به غشاء مخاطی روده می‌شود و از این رو از بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

وی با اشاره به خواص فراوان فیبرها گفت: فیبرها به دو دسته محلول در آب و نامحلول دسته بندی می‌شوند ولی خاصیت فیبر محلول در آب که در سبزی‌جات تازه رویش پیدا کرده و در سیب و مرکبات و آلو موجود است به دلیل کاهش کلسترول خون دارای اهمیت ویژه است.

وی خاطرنشان کرد: موادی چون ویتامین B4، B6، C، E، A، روی، سلنیوم و بتاکاروتن که در میوه‌ها و سبزی‌جات به وفور یافت می‌شوند دارای خاصیت آنتی اکسیدان هستند و از طرفی با توجه به اینکه بدن روزانه نیازمند مقداری ویتامین ث است، لازم است افراد انواع مرکبات، گوجه فرنگی، انواع توت، طالبی، کلم و کاهو که حاوی این ویتامین هستند را استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه هر فرد حداقل یک روز در میان نیازمند ویتامین A است؛ توصیه کرد: تمام میوه‌های سبز و زرد رنگ حاوی بتاکاروتن هستند و بر این اساس هر فرد می‌تواند به منظور تامین ویتامین A بدن از این میوه‌ها و سبزی‌جات استفاده کند.

کد خبر 126380
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز