شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

لاله جهانگرد: فقط کوچه‌های ما محرمی نیستند. فقط ما نیستیم که عزاداریم. خیلی از مردم، در چهار گوشه عالم عزادارند همراه ما.

582

این باید از غم ما کم کند. اما این‌طور نیست. این غم، کم‌ شدنی نیست هیچ. سری می‌زنیم به چهار گوشه عالم که ببینیم چه خبر است وقتی که محرم از راه می‌رسد.

دست از کار می‌کشیم

جعفر بن ابی‌طالب، برادر امام علی‌ع در مزاری در شهر «موته» آرام گرفته است. موته شهری است در اردن. روز عاشورا که می‌شود، مسلمانان اردن به زیارت مزار جعفر طیار می‌روند و آن‌جا برای امام حسین ع عزاداری می‌کنند.

از حکایت‌های رایج در اردن این است که وقتی خبر شهادت امام حسین‌ع به ام‌سلمه، همسر گرامی پیامبر خدا‌ص رسید، او که داشت کارهای خانه را انجام می‌داد یک مرتبه دست از کار کشید و حالش عوض شد. آنها هم  در روز عاشورا دست از همه‌ کارهایشان می‌کشند و عزاداری می‌کنند!

حلیم نمکی پاکستان

در پاکستان، در شهرهای کراچی، حیدرآباد، کوتری، تخته و میرپورخاص از ایالت سند، روز عاشورا غذای نذری می‌‌پزند، اما نه قیمه. آنها حلیم درست می‌کنند. حلیمشان برخلاف حلیم ما شور است و آن را با نمک می‌خورند. عزاداران بعد از سینه‌زنی و زنجیرزنی به جایی می‌روند که از قبل با سنگ و هیزم فرش ‌شده و با آتش گداخته‌ شده. داغی آن‌جا به حدی است که لهیب آتش و قرمزی زغال‌ها به وضوح دیده می‌شود. می‌روند آن‌جا که داغی ظهر عاشورا را با امام حسین‌ع و یارانش شریک شوند. 

توربانِ روز نهم

اندونزیایی‌‌ها هم مثل ما در ماه‌های محرم و صفر جشن عقد و عروسی نمی‌گیرند. در مناطقی از اندونزی در روز هفتم محرم نمادی از دست امام حسینع را در گلدانی می‌گذارند و در پیاده‌روها و خیابان‌ها می‌گردانند. صبح روز نهم محرم هم عمامه‌ای سفیدرنگ می‌سازند به اسم «توربان» که نشانه‌‌ای از عمامه امام‌حسین‌ع است.

افشون می‌چشیم

غذایی که روز عاشورا در ترکیه می‌پزند اسمش «افشون» است. وقتی که مردم در استانبول عزاداری می‌کنند بعضی از آدم‌های مهم  دولتی هم که سنی هستند به احترام امام حسین‌ع در عزاداری شرکت می‌کنند.

کجاوه‌ زرین

مسلمانان شهرهای «بورت» و «اسبانی» هم در امریکای جنوبی هودجی (اتاقکی که روی شتر می‌گذاشتند و مسافر در آن می‌نشست) از طلا و نقره  درست می‌کنند و روز عاشورا آن را در شهر ‌می‌گردانند. در مسیری که می‌روند مسیحیان و هندوها هم به آنها ‌می‌پیوندند و همه پشت سر آن هودج قرار می‌گیرند.

مشعل‌گردانی و مقتل‌خوانی

می‌گویند عراق اولین کشوری است که در آن، مراسم عزاداری حسینی برگزار می‌شده. شیعیان عراق 10 روز قبل از محرم خود را برای مراسم عزاداری آماده‌ می‌کنند. از اول ماه محرم  اسم شهدای کربلا را بر هر یک از روزهای دهه اول محرم می‌گذارند و مراسم عزاداری امام حسین‌ع  را  شروع می‌کنند.آن وقت هر شب و بعد از مرثیه خواندن، مردم عزادار کنار هم می‌ایستند. شمشیر و طبل به دست، دسته‌های منظمی تشکیل می‌دهند و  حیدرحیدرگویان مراسم عزاداری ویژ‌ه‌ای برگزار می‌کنند. شب تاسوعا که می‌شود، مشعل‌هایی می‌سازند، بر روی شاخه‌های ویژه‌. آتشش می‌زنند و تا صبح عاشورا آن را می‌گردانند.

کوه حضرت عباس‌ع

آلبانی یک کشور اروپایی است که عاشورای خودش را دارد.  مردم عزادار در «تیرانا»، مرکز آلبانی، در روزی که به نام حضرت عباس‌ع نام‌گذاری شده، مراسمی ویژه برگزار می‌کنند. در این روز مردم شهر پیاده به سمت منطقه‌ای بیرون از تیرانا راه می‌افتند. می‌روند بالای کوهی که نامش را گذاشته‌اند کوه حضرت عباس‌ع و همه آن‌جا جمع می‌شوند و آن‌جا شربت‌  نذری پخش می‌کنند.

کد خبر 126369
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز