در پی افزایش شاخص‌های بورس در ماه‌های اخیر، شاخص کل بورس اوراق بهادار در آخرین روز هفته معاملاتی به اوج رشد خود رسید و برای نخستین بار به کانال20‌هزار واحد وارد شد.

در جریان معاملات  بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار همانطور که پیش‌بینی می‌شد، موفق به ورود کانال 20 هزار واحدی شد و نه‌تنها از این مرز تاریخی و بی‌سابقه عبور کرد که 250واحد نیز از این سطح فراتر رفت.در این مورد حسین خزلی خرازی دبیر کل سابق کانون کارگزاران بورس در گفت‌وگو با ایسنا رسیدن شاخص کل بورس به 20 هزار واحد را موردتوجه قرار داد و گفت: عمدتا این روزها دلایل افزایش شاخص بورس مربوط به شرکت‌هایی است که انرژی نقش اصلی را در تولیدشان ندارد و با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها نه تنها حاشیه سود آنها کاهش پیدا نکرده بلکه حاشیه سود این شرکت‌ها سال آینده افزایش پیدا می‌کند. وی افزود: شرکت‌های پیمانکاری و تجهیزاتی، بانک‌ها، شرکت‌های مخابراتی، شرکت‌های بیمه و لیزینگ در این دسته قرار دارند و هزینه‌ انرژی نقش مستقیمی درتولید آنها ندارد؛ به‌طوری که اصلاح قیمت‌های انرژی حاشیه سود آنها را پایین نیاورده و میزان خدمات آنها در سال آینده بهبود می‌یابد.

خرازی ادامه داد: بازار با شناخت این گروه از صنعت شاهد ورود پول‌های جدید است و از سوی دیگر تزریق نقدینگی حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها با تاخیر زمانی به بورس وارد می‌شود که این در رشد قیمت‌ها و رونق بازار تاثیر‌گذار بوده است.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حال حاضر بهترین اقدامی که مسئولان می‌توانند برای جلوگیری از رشد بیشتر قیمت‌ها و بالاتر رفتن میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار انجام دهند عرضه سهام جدید در بازار است تا به تقاضاهای موجود در بازار پاسخ داده شود. وی در مورد اینکه آیا در حال حاضر افزایش قیمت سهام شرکت‌ها طبیعی است یا نه؟ گفت: این افزایش برای شرکت‌هایی که انرژی بر نیستند طبیعی است ولی هنوز اطلاعات 12‌ماهه شرکت‌های انرژی‌بر دریافت نشده و شرکت‌های سیمانی و فولادی باید اطلاعات و پیش‌بینی 12ماهه را به بورس ارائه دهند.

شرایط برای سرمایه‌گذاری مهیاست

اکنون نقدینگی لازم در جامعه موجود است و درصورت واگذاری سهام در قالب عرضه‌های اولیه از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌، مردم می‌توانند سرمایه‌ها و نقدینگی خود را به بازار سهام سرازیر کنند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، محمدجواد شیخ، مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری ملی مس و مدیرعامل سابق کارگزاری سهام عدالت در زمینه وضعیت بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در آن گفت: در حال حاضر وضعیت بازار سهام یک روند کاملا مثبت است اما به‌نظر نمی‌رسد شاخص بیش از این رشد کند. وی افزود: با توجه به روند کنونی، شاخص در مرز 20 هزار واحد باقی می‌ماند و با این شرایط، بازار برای عرضه‌های اولیه سازمان خصوصی‌سازی‌ مناسب است.

شیخ تصریح کرد: عرضه سهام شرکت‌هایی مانند پست بانک و همراه اول نشان داد که تقاضای زیادی برای سهام دولتی وجود دارد و عرضه این قبیل سهام توسط متولیان، عرضه آنها با استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران روبه‌رو خواهد شد.او تاکید کرد: در حال حاضر نقدینگی لازم در جامعه وجود دارد و در صورت چنین اقداماتی از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌، مردم می‌توانند سرمایه‌ها و نقدینگی خود را به بازار سهام سرازیر کنند.به گفته وی، شرایط برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام مهیاست و عرضه‌های اولیه می‌تواند رونق این بازار را بیشتر کند.

دستورالعمل جدید رتبه‌بندی کارگزاران

همه‌جانبه‌بودن دستورالعمل جدید طرح رتبه‌بندی کارگزاران به‌همراه رفع نواقص و روند مطلوب آن در اجرا، تحولات خوبی را در حوزه کارگزاران بازار سرمایه ایجاد می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، حسین خزلی خرازی - دبیرکل سابق کانون کارگزاران و مجری راه‌اندازی کارگزاری بانک تات- گفت: طرح رتبه بندی کارگزاران سازمان بورس تا پیش از این طی 2 دوره در سال‌های 86 و 88 انجام شده و در این مدت نواقص طرح دیده شده است.

در حال حاضر نواقص طرح رتبه‌بندی کارگزاران از نظر اجرا نیز رفع شده و دستورالعمل فعلی با تغییر ضرایب اوزان فعالیت کارگزاران، از شرایط مطلوب‌تری برخوردار است. خرازی تصریح کرد: همه‌جانبه‌بودن دستورالعمل جدید طرح رتبه بندی کارگزاران، رفع نواقص و روند مطلوب آن در اجرا، تحولات خوبی را در حوزه کارگزاران بازار سرمایه ایجاد می‌کند. او تصریح کرد: در دستورالعمل جدید رتبه‌بندی، کارگزاران خود به نحوه فعالیت خود امتیاز می‌دهند و اینکه براساس قانون هر فعالی موظف به ارائه اطلاعات شفاف و به موقع است از دیگر نکات قابل توجه این طرح است. اوافزود: با این رویداد شاهد رشد سرعت و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده از سوی کارگزاران خواهیم بود.

کد خبر 126241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز