یوسف مجتهد: از کارافتادگی شامل 2بخش کلی و جزئی است که برای هرکدام در قوانین، امتیازات و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

تمامی جانبازان با هر درصد جانبازی باید در کمیسیون‌های پزشکی از جهت از کارافتادگی مورد معاینه قراربگیرند و وضعیت آنان تعیین شود. برابر دستورالعمل تعیین از کارافتادگی کلی جانبازان گردش‌کار مصوب 81/5/16 فرماندهی معظم کل قوا، تمامی جانبازان در کمیسیون‌های پزشکی، مورد بررسی قرارخواهند گرفت. چنانچه از کارافتاده کلی تشخیص داده شوند آرای آنان در 4نسخه تهیه خواهد شد و حسب مورد به مراجع ذی‌ربط جهت ارائه تسهیلات ارجاع می‌شود و درصورتی که از کارافتاده کلی نباشند، تنها یک برگ مبنی بر عدم از کار افتادگی کلی در پرونده بایگانی شده و موضوع به اطلاع جانباز خواهد رسید.

جانبازان مستخدم که از کارافتاده کلی می‌شوند با رضایت شخصی می‌توانند در دستگاه محل خدمت خود از امتیاز قانون حالت اشتغال استفاده کرده و بدون حضور در محل کار از حقوق و مزایای کامل بهره‌مند شوند و در صورتی که مایل باشند همچنان در محل کار خود خدمت کنند؛ این موضوع مانع از دریافت حقوق ایثارگری آنان نخواهد بود و آنان به استناد نظریه معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهوری به شماره 26577 مورخ 85/4/5 که اعلام می‌دارد: «حقوق حالت اشتغال نیز مشمول حکم تبصره (حقوق بابت جانبازی) بوده و دریافت آن توأم با دریافت حقوق از بابت استخدام (رسمی یا غیررسمی) بلامانع است و در این خصوص تفاوتی میان مستخدم بودن یا نبودن جانباز پیش از وضعیت جانبازی وجود ندارد.

ضمن آنکه در تبصره الحاقی مورد بحث، مسبوق بودن برقراری و دریافت حقوق حالت اشتغال بر استخدام و دریافت حقوق از بابت آن شرط نشده است» از این حقوق برخوردارند. بنابراین تمامی جانبازانی که مستخدم و دارای رای از کارافتادگی هستند و همچنان مایل باشند در محل خدمت خود حاضر شوند، می‌توانند از بنیاد شهید و امور ایثارگران متقاضی حقوق حالت اشتغال به‌عنوان حقوق ایثارگری باشند.

سایر مزایایی که به دارندگان رای از کارافتادگی کلی تعلق می‌گیرد عبارت‌اند از:

1- حسب ماده 79 قانون نظام صنفی، یکی از فرزندان جانباز از کارافتاده کلی می‌تواند متقاضی پروانه کسب باشد.

2- حسب بند الف ماده 45قانون خدمت وظیفه عمومی، یک نفر از فرزندان یا برادران جانبازی که طبق نظر شورای پزشکی بنیاد قادر به اداره امور شخصی خود نباشد از خدمت معاف خواهد شد. اینگونه جانبازان معمولا در بین جانبازان ازکارافتاده کلی هستند. ضمنا این امتیاز قانونی، علاوه بر تسهیلاتی است که در عنایات مقام معظم رهبری به ایثارگران و خانواده آنان درباره معافیت از خدمت وظیفه عمومی شده است.

3- حسب قانون استخدام جانبازان، اسرا و افرادخانواده شهدا، جانبازان از کارافتاده، و... مصوب 67/10/7 مجلس شورای اسلامی، خانواده جانبازان از کارافتاده از مزایای استخدامی در دستگاه‌های مشمول این قانون، برخوردار هستند.

4- حسب قانون نحوه بازنشستگی جانبازان... مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی،‌ تمامی جانبازان 40درصد و بالاتر که در آستانه از کارافتادگی کامل باشند می‌توانند از سقف نهایی سنوات ارفاقی یعنی 10سال استفاده کنند.

5- در لایحه جامع خدمات رسانه به ایثارگران که در انتظار تصویب نهایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است موادی به جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی اختصاص یافته است که در صورت تصویب از آن برخوردار خواهند شد.

6- در صورتی که جانبازی از کار افتاده کلی شناخته نشود ولی از کار افتاده جزئی شناخته شود، حسب ماده (6) دستورالعمل نحوه اجرای قانون حالت اشتغال موضوع گردش‌کار مصوب 74/6/19 فرماندهی کل قوا باید از طریق بنیاد شهید و ایثارگران حقوق وظیفه به ایشان پرداخت شود.

کد خبر 126190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز