همشهری آنلاین: اطلاعات پول الکترونیکی مبتنی بر دیتاست که بدون وجود پهنای باند بالا و با زیرساخت‌های حال حاضر هم قابل اجراست اما پهنای باند بالا برای مباحثی به کار می‌رود که در آن‌ها نقل و انتقالات صوت و تصویر انجام می‌شود

پول الکترونیکی

به گزارش ایسنا، مهنوش معتمدی، با اشاره به این که پول دیجیتالی یک نمونه از پول الکترونیکی است اظهار کرد: مفهوم پول الکترونیکی، پولی است که برروی سیستم اینترنتی توان جابه‌جایی و نقل و انتقالات را دارد، حتی بدون وجود لاشه‌ای از اسکناس؛ به صورتی که تمامی پرداخت‌ها، صورت‌حساب‌ها، خرید و فروش‌ها و اعتبارات با این ابزار قابل انجام است.

وی پول الکترونیکی را یکی از مباحث جدیدی دانست که در کشور ما به تازگی شروع شده ولی هنوز به جایگاه محکمی دست پیدا نکرده است و یک نمونه از آن‌ها را همین کارت‌های اعتباری عنوان کرد که کم و بیش همان کار پول الکترونیکی برای نقل و انتقالات بانکی را انجام می‌دهند.

معتمدی حوزه فعالیت پول الکترونیکی را گسترده‌تر از کارت‌های الکترونیکی دانست و گفت: پول الکترونیکی نیازی به نقل و انتقالات بانکی به صورت فیزیکی ندارد و به راحتی می‌شود در اسرع وقت از هر بانکی وجهی را به حساب دیگران منتقل کرد. ولی باید دانست که در حال حاضر شرکت‌هایی نیز برای ارایه خدمات پول الکترونیکی به‌وجود آمده‌اند که فرد متقاضی باید با واریز وجهی به حساب آن‌ها، کارتی را تحت عنوان پول الکترونیکی دریافت کند و از طریق آن به مبادلات اقتصادی بپردازد.

معتمدی با بیان اینکه به عقیده بنده نظارت برروی فعالیت چنین شرکت‌هایی توسط بانک مرکزی بسیار پایین است، درباره فرهنگ‌سازی استفاده از پول الکترونیکی یادآور شد: فرهنگ‌سازی یکی از ارکان‌ زیرساختی نظارتی و قانونی به حساب می‌آید تا بتوان در محیطی امن، نقل و انتقالات الکترونیکی را انجام داد؛ هرچند که در کنار این موضوع، نظارت بانک مرکزی وظیفه‌ای خطیر به حساب می‌آید و باید توانست در جهتی اقدام کرد تا برای امنیت بالای سیستم‌های الکترونیکی نوعی سیستم یکپارچه اینترانتی در داخل کشور بوجود آید.

این کارشناس مباحث الکترونیکی پول الکترونیکی را مبتنی بر کارت‌های هوشمند عنوان کرد و افزود: نقل و انتقالات الکترونیکی تحت سیستم‌های یکپارچه هر بانکی صورت می‌پذیرد و تنها کافی است که این سیستم‌های بانکی که به‌صورت مجزا در حال خدمت‌رسانی هستند به یکدیگر متصل شوند و شبکه داخلی و ملی و سریعی را به‌وجود آ‌ورند تا خدمت‌رسانی به نحو شایسته انجام شود.

معتمدی درباره آثار استفاده از پول الکترونیکی ابراز کرد: اگر در استفاده از مباحث الکترونیکی به‌خصوص پول الکترونیکی تبعات اقتصادی کشور و منافع ملی دیده نشود، می‌توان این موضوع را تهدیدی برای اهداف و مسیرهای ‌آینده کشور دانست؛ هر چند در حال حاضر توسعه این موضوع در حد مباحث دولتی تبعاتش دیده شده اما هم‌چنان نظارت بر شرکت‌هایی که به صورت مستقل به ارایه خدمات می‌پردازند، چندان جدی نیست.

این کارشناس فن‌آوری اطلاعات درباره شیوه استفاده از پول الکترونیکی در سایر کشورهای جهان خاطر نشان کرد: در کشورهای اروپایی تنها روش پرداخت پول الکترونیکی است به گونه‌ای که در کشور فرانسه به هیچ وجه پولی به صورت فیزیکی رد و بدل نمی‌شود و نقش آن بسیار کم‌رنگ شده است زیرا اغلب افراد با پول الکترونیکی خود انتقالات بانکی را انجام می‌دهند.

او درباره مزیت‌های اصلی استفاده از پول الکترونیکی تصریح کرد: رشد و پویایی اقتصاد به دلیل عدم چاپ اسکناس، نقل و انتقالات درون شهری کم و نبود کارمندان به‌صورت فیزیکی در شرکت‌ها و سازمان‌ها از جمله مزیت‌های اصلی استفاده از پول الکترونیکی است.

وی در پایان تصریح کرد: رواج استفاده از پول الکترونیکی می‌تواند موجب رونق بانک‌های مجازی شود اما باید دانست به دلیل آن‌که یکی از وظایف بانک‌ها وام دادن است، در هر صورت نیاز فیزیکی افراد به بانک الزامی خواهد بود اما می‌توان امیدوار بود که در آینده روال این کار تغییر کند تا نیازی به بانک‌های عظیم با ساختمان‌های وسیع نداشته باشیم، به گونه‌ای که به‌صورت الکترونیکی تنها رابطی (INTERFACE) از آن‌ها در یک دکه کوچک وجود داشته باشد تا در صورت نیاز مردم بتوانند به آن‌ها مراجعه کنند و خواسته‌های خودشان را برآورده سازند.

کد خبر 126189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز