همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد در بدن یک زن باردار معمولی در آمریکا شماری از مواد شیمایی بالقوه سمی یا سرطان‌زا وجود دارد.

chemicals

به گزارش یو‌اس تودی در یک بررسی بر روی 268 زن باردار مشخص شد تقریبا همه آنها مقادیر قابل شناسایی از هشت نوع ماده شیمیایی را در خون یا ادرار خود دارند. پژوهشگران می‌گویند بسیاری از این مواد شیمایی ممکن است جفت بگذرند و در بدن جنین تجمع پیدا کنند.

این مواد شیمیایی که استفاده از برخی از آنها از دهه 1970 در آمریکا ممنوع شده است، بالقوه با عواقب بهداشتی وخیمی از جمله سرطان و اختلال در رشد مغز همراهی دارند.

این پژوهش که بوسیله محققان در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو انجام شد، نشان داد که در 99 تا 100 درصد زنان مورد بررسی مقادیری از این مواد آلاینده وجود دارد.

به گفته این دانشمندان یافتن این همه ماده شیمیایی در بدن زنان باردار برای آنها حیرت‌انگیز بود، هر چند در حال حاضر نمی‌دانند وجود این مقادیر از این مواد شیمیایی چه تاثیری بر بارداری خواهد داشت.

به گفته انها بسیاری از این مواد شیمیایی در همان غلظت‌هایی در بدن این زنان وجود داشتند که بررسی‌های دیگر نشان‌دهنده اثرات منفی آنها بر روی کودکان بوده است.

این مواد شیمیایی شامل این موارد می‌‌شد: مواد ضد‌آتش به کار رفته در پارچه‌ها و محصولات چرمی، آفت‌کش‌ها؛ مواد آلاینده خارج شده از اگزوز ماشین؛ پلی‌کلرینیتد بای‌فنیل‌ها (PCBs) (مواد شیمیایی با کاربردهای گسترده که در سال 1979 ممنوع شدند)، پرکلرات‌ (که در سوخت موشک به کار می‌رود؛ PFC‌ها ( که در ظروف آشپزی نچسب به کار می‌روند) و فتالات‌ها ( که در بسیاری از پلاستیک‌ها و مواد خوشبوکننده به کار می‌روند).

این دانشمندان می‌گویند پژوهش‌های بیشتری مورد نیاز است تا منابع اصلی قرارگیری در معرض این مواد شیمیایی و تاثیر واقعی آنها بر سلامت مادر و نوزاد را معین کند.

کد خبر 126040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز