گروه بورس: با آماده‌شدن سامانه اختصاصی معاملات اوراق مشارکت، انتشار تمام برگه‌های اوراق مشارکت شرکت‌ها در سراسر ایران، از طریق بورس و فرا بورس به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود.

بورس

به گزارش همشهری، براساس طرحی که سازمان بورس در دست دارد، قرار است تمام برگه‌های اوراق مشارکت شرکت‌ها که هم‌اکنون از طریق شعب بانک‌ها انجام می‌شود به‌صورت الکترونیک از طریق بورس یا فرا بورس انجام شود. با این طرح سرمایه‌گذاران دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک‌ها ندارند و هزینه‌های ناشر نیز برای انتشار اوراق مشارکت به‌شدت کاهش می‌یابد.

قرار است در مرحله اول شرکت تامین سرمایه امین بخشی از عملیات فروش 250 میلیارد تومان اوراق مشارکت تعاونی خاص ایران خودرو و شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان را از طریق فرا بورس انجام دهد. البته سامانه معاملات اوراق مشارکت هنوز آماده نشده و فروش این اوراق در حال حاضر با استفاده از سامانه معاملات بورس انجام می‌شود. به‌نظر می‌رسد این سامانه حداکثر سال آینده در بازار سرمایه اجرایی شود.

بر همین اساس محمد آرام مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین از فروش 250 میلیارد تومان اوراق مشارکت 2‌شرکت تعاونی خاص ایران خودرو و بین‌المللی توسعه ساختمان ظرف روز‌های آینده خبر داد و گفت: تامین سرمایه امین ظرف روز‌های آینده 150 میلیارد تومان اوراق مشارکت تعاونی خاص ایران‌خودرو و 100میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان را از طریق فرا بورس و شبکه بانکی منتشر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه درآینده انتشار اوراق مشارکت به‌طور کل به بورس و فرا بورس منتقل خواهد شد، گفت: سازمان بورس در حال طراحی سامانه‌ای است که اوراق مشارکت از طریق این سامانه در بازار سرمایه منتشر شود. آرام در مورد انتشار اوراق مشارکت شرکت‌های تعاونی ایران‌خودرو و بین‌المللی توسعه ساختمان توضیح داد: براساس برنامه زمان‌بندی قصد داریم سه‌شنبه هفته جاری 150میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت تعاونی خاص ایران‌خودرو مربوط به جایگزینی40هزار خودروی فرسوده را از طریق شعب بانک تجارت به فروش برسانیم که البته برای تعیین زمان دقیق انتشار اوراق در حال مذاکره با بانک مرکزی و سازمان بورس هستیم.

مدیرعامل تامین سرمایه امین با بیان اینکه این اوراق طی 5 روز کاری فروخته خواهد شد ادامه داد: پس از یک ماه این اوراق قابلیت خرید و فروش در فرا بورس را پیدا خواهد کرد ضمن اینکه سود علی‌الحساب این برگه‌ها 17 درصد است که به‌صورت 3 ماهه پرداخت می‌شود. وی با اشاره به اینکه ضامن و بازارگردان این اوراق بانک تجارت است،

تاکید کرد: کل پروژه جایگزینی خودرو‌های فرسوده 480میلیارد تومان هزینه دارد که 150 میلیارد تومان آن از طریق اوراق مشارکت جذب خواهد شد، 130‌میلیارد تومان توسط شرکت تعاونی خاص ایران خودرو تامین می‌شود، 140‌میلیارد تومان آورده متقاضیان و 60 میلیارد تومان هم یارانه‌‌های دولت است. به گفته وی نرخ بازده داخلی این پروژه24.5 درصد است و زمان بازگشت سرمایه 3 سال و 3 ماه درنظر گرفته شده است ضمن اینکه قرار است جایگزینی خودرو‌های فرسوده ظرف 4 تا 6 ماه انجام شود.

بین‌المللی توسعه ساختمان

آرام در باره انتشار اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان توضیح داد: ظرف یک ماه آینده 100میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان مربوط به پروژه مجتمع مسکونی بعثت تهران و پروژه نارنجستان مازندران طی 2مرحله به فروش خواهد رسید. وی تاکید کرد: در مرحله نخست، 20 میلیارد تومان اوراق مشارکت مربوط به پروژه مجتمع مسکونی بعثت تهران و در مرحله دوم 80 میلیارد تومان مربوط به پروژه مجتمع تفریحی - هتلی نارنجستان مازندران از طریق فرا بورس به فروش خواهد رسید.

مدیرعامل تامین سرمایه امین با بیان اینکه ضامن این اوراق بانک صادرات است تصریح کرد: سود این اوراق نیز 17درصد است که به‌صورت 3ماهه پرداخت و ظرف یک ماه آینده منتشر خواهد شد.

کد خبر 125960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز