علی نژاد ایران: توصیه‌ها؛ راه‌کارهاو هشدارهای مطلب زیر می‌توانند به شما کمک کنند که چطور با ماشین‌های در برف مانده رفتار کنید؟

car snow
  • مشکل: یخ‌زدگی شیشه‌های عقب و جلو

پیش‌گیری: هنگامی که هواشناسی کاهش دمای زیاد یا برف شبان‌گاهی سنگینی را پیش‌بینی کرده است، با استفاده از گونی، موکت، کیسه‌های ضخیم زباله یا حتی در شرایط اضطراری کف‌پوش اتومبیل، روی سطح شیشه جلو و عقب‌ماشین پوشش محافظ ایجاد کنید.

راه‌کار:
در صورتی که پیش‌گیری شما نتیجه نداد، یا به طور کلی اقدامی برای پیش‌گیری انجام نداده بودید و بالاخره با مشکل یخ‌زدگی شیشه‌ها روبه‌رو شدید، ابتدا بخاری ماشین را روشن کرده و آن را به طرف شیشه‌های جلو تنظیم کنید. در ضمن، کلید شیشه گرم‌کن‌ عقب را نیز فشار دهید. به این ترتیب یخ‌ها به آرامی آب می‌شود.

هشدار: هرگز با تیغ‌های بزرگ دسته‌دار برای کندن تکه‌های یخ استفاده نکنید. این کار باعث ایجاد خش و خط روی شیشه‌ها می‌شود. برای این منظور پس از بلند کردن برف‌پاک‌کن‌ها،‌از تی‌های مخصوص استفاده کرده و با دقت و به آرامی یخ‌هایی را که در اثر حرارت بخاری، در حال آب شدن هستند، از شیشه جدا کنید.

دو پیشنهاد:

1 - در صورتی که برای آب شدن یخ‌ها عجله دارید، از باد داغ سشوار استفاده کنید.
2 - مقداری نمک نرم روی یخ‌ها ریخته و آب شدن آن‌ها را به این طریق، سرعت بخشید. در پایان یخ‌زدایی نیز با تی سر لاستیکی، نمک‌های همراه با برف را از شیشه پاک کنید.

توصیه: هم‌زمان با ریختن ضدیخ  در آب رادیاتور ماشین، مقداری الکل نیز در آب شیشه‌شوی بریزید. با این کار از یخ زدگی شیشه، در حین رانندگی به هنگام تمیز کردن شیشه توسط برف‌پاک‌کن، جلوگیری می‌شود. البته برای این کار، ‌مواد شیشه‌شوی مخصوص زمستان نیز وجود دارد که در ماه‌های مختلف استفاده می‌شود. مشکل: اگر ماشین شما مانند اتومبیل‌های جدید، به سیستم کنترل از راه دور برای باز کردن درها مجهز نیست و می‌خواهید روز برفی زمستان، در آن را با کلید باز کنید، ولی با وجود قرار دادن کلید در قفل امکان چرخش آن وجود ندارد، در صورت اطمینان از سالم بودن کلید، بدانید که قفل یخ زده است. پس بیش از این، با فشار سعی در باز کردن آن نکنید، ‌زیرا قفل صدمه می‌بیند.

راه‌کار:
تکه کاغذ نازکی را به صورت فتیله لوله کرده و سر آن را آتش بزنید. سپس چند ثانیه روی قفل بگیرید یا آن که از فندک یا کبریت برای این کار استفاده کنید، ولی بهترین و مطمئن‌ترین راه، داغ کردن سر کلید است. نوک کلید را روی شعله آتش گرفته و سپس بلافاصله در داخل قفل فرو کنید. گرمای حاصل، یخ قفل را ذوب خواهد کرد.

هشدار: هرگز برای باز کردن قفل یخ زده، از لوازم نوک تیز مانند چاقو، سنجاق قفلی یا سیخ استفاده نکنید.

کد خبر 12594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز