همشهری آنلاین: پژوهشگران انگلیسی بر مبنای یک تحقیق جدید می‌گویند تغذیه انحصاری با شیر مادر برای شش ماه لزوما بهترین گزینه برای سلامت نوزاد نیست، و اصول راهنمای فعلی برای تغذیه نوزادان در این کشور را مورد تردید قرار می‌دهند.

infant

به گزارش خبرگزاری فرانسه این گروه تحقیقاتی در یونیورسیتی کالج لندن می‌گویند نوزادانی که در شش ماه اول زندگی تنها بوسیله شیر مادر تغذیه می‌شوند، ممکن است دچار کمبود آهن شوند و ممکن است به میزان بیشتری به آلرژی مستعد شوند.

این پژوهشگران می‌گویند می‌تواند خیلی زودتر نسبت به توصیه‌های قبلی از چهارماهگی دادن غذای جامد را به کودک آغاز کرد،‌ اما سایر کارشناسان همچنان اصول راهنمای فعلی در مورد تغذیه نوزاد را توصیه می کنند.

سازمان جهانی بهداشت،‌ ده سال پیش توصیه کرد که نوزادان باید در شش ماه اول زندگی به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه کنند.

این پژوهشگران می‌گویند: "بسیاری از کشورهای غربی از جمله 65 درصد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا یا به طور کلی این توصیه‌ها را نپذیرفته‌اند یا تنها به بخشی از آنها عمل می کنند."

به گفته آنها توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت عمدتا بر اساس بازبینی 16 بررسی از جمله هفت بررسی در کشورهای در حال توسعه بوده است.

این بازبینی نشان داد که نوزادانی که در شش ماه اول زندگی صرفا از شیر مادر تغذیه می‌کنند، دچار عفونت‌های کمتری می‌شود و دچار مشکلات رشدی نمی‌شوند.

اما به گفته این پژوهشگران بازبینی دیگری بر روی 33 بررسی در این مورد، نتوانست "شواهد قانع‌کننده‌ای" به دست دهد که در فاصله چهار تا شش ماهگی غذاهای جامد به نوزاد داده نشود.

برخی از بررسی‌ها نیز نشان داده‌اند که تغذیه انحصاری نوزاد به شیر مادر تا شش ماهگی ممکن است نتواند همه نیازهای تغذیه‌ای نوزاد را برطرف کند.

یک بررسی آمریکایی در سال 2007 نشان داد که نوزادانی که برای شش ماه به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می‌کنند، با احتمال بیشتری نسبت به نوزادانی که در چهار تا شش ماهگی دادن غذای جامد به آنها شروع می‌شود، دچار کم‌خونی می‌شوند.

در مورد آلرژی‌ها،‌ به گفته این پژوهشگران یک بررسی در سوئد نشان داد که میزان بروز بیماری سلیاک زودرس پس از توصیه برای به تاخیر انداختن دادن گلوتن (پروتئین گندم) به پس از شش ماهگی نه تنها کاهش نمی‌یابد،‌ بلکه افزایش می‌یابد، "و پس از توصیه به بازگشتن به زمان چهار ماهگی برای دادن مواد غذایی حاوی گندم این میزان به حد قبلی بازگشت."

البته این پژوهشگران می‌گویند توصیه به تغذیه انحصاری با شیر مادر برای شش ماه در کشورهای در حال توسعه همچنان بهترین گزینه است،‌ زیرا در این کشورها میزان بالاتر مرگ و میر نوزادان ناشی از عفونت وجود دارد.

اما به گفته آنها در کشورهای توسعه‌یافته، این کار ممکن است به پیامدهای نابجای بهداشتی منجر شد و "دوره آشنایی نوزاد با طعم‌های جدید را کاهش دهد."

این پژوهشگران می‌‌گویند: "طعم‌های تلخ‌تر به خصوص ممکن است برای پذیرش بعدی سبزی‌های با برگ‌های سبز مهم باشند، و این پذیرش بالقوه بر ترجیح مواد غذایی که دارای پیامدهای بهداشتی مانند چاقی است، تاثیر خواهد گذاشت."

اما سایر کارشناسان انگلیسی از توصیه‌های این بررسی جدید انتقاد می‌کنند.

ژانت فایل، مشاور حرفه‌ای سیاست‌های بهداشتی در کالج سلطنتی مامایی در این باره می‌گوید: "من کاملا با پیشنهاد این پژوهشگران در مورد بررسی مجدد در مورد توصیه فعلی برای تغذیه انحصاری با شیر مادر برای شش ماه مخالفم."

"به نظر من چنین کاری نوعی بازگشت به عقب و به نفع صنعت غذای کودک است که از تغذیه انحصاری کودک تا شش ماه با شیر مادر حمایت نکرده است."

کد خبر 125938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز