یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: اعتراض بازنشستگان تأمین اجتماعی به میزان افزایش مستمری‌های امسال هنوز راه به جایی نبرده است.

این گروه معترض که حدود 8 ماه است تلاش کرده‌اند تا صدای اعتراضشان را به گوش مسئولان برسانند، هنوز نتوانسته‌اند از حق قانونی‌شان برخوردار شوند.براساس ماده 96 قانون تأمین اجتماعی، حداقل هر یکسال یک بار ‌باید میزان مستمری‌ها برابر با نرخ رسمی تورم کشور افزایش یابد و این معادله تا پارسال کم و بیش پابرجا بود اما امسال در تصمیمی هماهنگ، دولت میزان افزایش این مستمری‌ها را تنها 6 درصد اعلام کرد و براساس آنچه در قانون بودجه کشور تکلیف کرد، از مدیریت صندوق تأمین اجتماعی نیز خواست تا همین 6 درصد را برای افزایش مستمری‌ها در نظر بگیرد.

بازنشستگان با مراجعه به نمایندگان مجلس خواستند تا نمایندگان برای حل این مشکل قدمی بردارند اما با وجود اینکه به‌نظر می‌رسید نمایندگان خواهان ایجاد تغییر در این تصمیم‌گیری هستند، سرانجام اعلام شد که براساس قوانین رایج در کشور نمایندگان نیز نخواهند توانست برای حل این مشکل چاره‌ای بیندیشند.صادق محصولی، ‌وزیر رفاه در پاسخ به اعتراض بازنشستگان با این استدلال که همزمان با هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها تدبیر ویژه‌ای برای بازنشستگان اندیشیده‌خواهد شد، توضیح داد که با اجرایی‌شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها و با توجه به اینکه دولت تمهیدات ویژه‌ای برای بازنشستگان در نظر خواهد گرفت، نگرانی‌های معیشتی این گروه برطرف خواهد شد.

اما نکته جالب اینکه با اجرایی‌شدن طرح مورد نظر، هیچ امتیاز ویژه‌ای برای هیچ‌کدام از گروه‌های بازنشستگان در نظر نگرفتند و یارانه‌ نقدی برای تمامی افراد، به طور یکسان در نظر گرفته شد. ‌به این ترتیب آخرین امید بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی هم به ناامیدی گرایید. آنچه رئیس کانون بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی به‌عنوان خواسته اخیر این گروه عنوان کرده، افزایش حقوق 30 درصدی در سال آینده است.

خبازها با اشاره به اینکه بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی هنوز با میزان افزایش حقوق در سال 89 مخالف هستند، به فارس گفت: با توجه به اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی انتظار دارند حقوقشان برای سال آینده بیش از 30درصد افزایش یابد.با نزدیک‌شدن به فصل ارائه لایحه بودجه کشور از سوی دولت، بازنشستگان انتظار دارند تا دولت امسال درصورتی که خواهان دخالت در اجرای قوانین داخلی صندوق تأمین اجتماعی است به شکلی تصمیم بگیرد که حق بازنشستگان از بین نرود.

کد خبر 125925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز