یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

سمیه شرافتی: دستگـــاه درمــان پیـــــرچشــمی (FEMTOSECOND LASER) برای نخستین بار نصب و راه‌اندازی شد.

لیزر

 این خبر به نقل از دکتر مسیح هاشمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران هفته گذشته روی سایت‌های خبری رفت به‌طوری که به گفته وی از این دستگاه می‌توان برای ایجاد لایه در قرنیه برای اصلاح دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم استفاده کرد. همچنین این دستگاه اصلاح آستیگماتیسم به‌طور مجزا را انجام می‌دهد.

به عقیده دکتر هاشمی، انجام پیوند قرنیه و برش‌های لیزری از دیگر کاربردهای این دستگاه است. همچنین از این دستگاه برای ایجاد لایه قرنیه، پیوند لایه قرنیه، ایجاد لایه برای پیوند از داخل قرنیه و ایجاد تونل در داخل قرنیه برای کارگذاشتن وسایلی برای پیشگیری از قوز قرنیه یا پیشگیری از پیشرفت قوز قرنیه استفاده می‌شود.

اما دکتر مسیح هاشمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار همشهری و با توضیح اینکه پیرچشمی عارضه‌ای‌ است که بعد از سن 40 تا 45 سالگی در اکثر افرادی که از نظر عیوب انکساری کاملا سالم هستند و دید دورشان خوب است اتفاق می‌‌افتد، می‌گوید: عارضه پیرچشمی در اثر تغییراتی است که در عدسی چشم اتفاق می‌افتد؛ یعنی ضخامت عدسی زیاد می‌شود و افراد نسبت به دید نزدیکشان دچار مشکل می‌شوند.

«این عارضه تقریبا در 90درصد افراد رخ می‌دهد و در آمریکا 28میلیون نفر مبتلا به این بیماری هستند. همچنین تخمین زده می‌شود که در ایران هم 10 تا 15میلیون نفر این عارضه را داشته باشند».

دکتر هاشمی می‌افزاید: در واقع پیرچشمی یک بیماری نیست بلکه در اثر تغییر و تحولاتی با بالارفتن سن اتفاق می‌افتد، به‌طوری که افراد مبتلا برای مطالعه و کارهای ظریف نیاز به عینک خواهند داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در پاسخ به این سؤال که تا به حال درمانی برای عارضه پیرچشمی وجود داشته یا نه؟ می‌گوید: تا امروز درمان این عارضه تنها با عینک‌های پیرچشمی بوده البته روش‌های دیگری هم از قبیل لیزیک و استفاده از کنتاکت لنز و جراحی‌های داخل چشمی مورد استفاده قرار می‌گرفته ولی زیاد مورد استقبال نبوده است.

به گفته دکتر هاشمی، روش جدید سنتول‌لیزر که اختصاصا برای بیماری‌های مختلف قرنیه استفاده می‌شود، از لیزری با طول موج یک به قوه منهای 15، یعنی کوتاه‌ترین طول موج لیزری در جهان برخوردار است و می‌تواند راهکار جدیدی برای درمان بیمارانی‌که به دید نزدیک علاقه‌مند هستند، باشد.

دکتر هاشمی با تأکید بر اینکه این دستگاه برای نخستین بار به ایران آمده و به کمک متخصصان آلمانی و ایرانی نصب شده، خاطر نشان می‌کند: قرار است بعد از آزمایش‌های مختلف روی حیوانات، این دستگاه روی انسان هم مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه این تکنولوژی به تدریج فراگیر خواهد شد و همه می‌توانند از آن سود ببرند، در پایان می‌گوید: این دستگاه 3سال است که اختراع شده و 2سال اول فقط مطالعات پزشکی روی آن انجام شده در 2کشور کلمبیا و آلمان و نزدیک 2هزار چشم با آن جراحی شده تا توانسته تأییده CE اروپا را بگیرد و الان یک سال است که به کشورهای مختلف فروخته شده و آماده استفاده است. البته مدت زیادی از شروع این تکنولوژی نمی‌گذرد و ما از آینده آن خبر نداریم ولی در این 2 سال مطالعه، برگشت پیرچشمی با استفاده از آن به هیچ وجه مشاهده نشده است.

کد خبر 125890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز