همشهری‌آنلاین: کتاب مطالعات انتقادی استعمار مجازی آمریکا: قدرت نرم و امپراتوری‌های مجازی به قلم دکتر سعید رضا عاملی، دانشیار ارتباطات دانشگاه تهران؛ عضو گروه مطالعات آمریکای شمالی و رئیس دانشکده مطالعات جهان به بازار کتاب عرضه شد

فضای مجازی

 این کتاب که در هشت فصل با یک مقدمه منتشر شده است در ابتدا در مقدمه به دوفضایی شدن قدرت و قدرت نرم در فضای مجازی می پردازد و طی آن مفهوم قدرت، قدرت نرم و قدرت سخت، قدرت نرم و فضای مجازی، راهبرد و ابزار این قدرت و اعمال قدرت نرم از طریق امپراتوری های مجازی را بررسی می کند.

دکتر عاملی با این مقدمه در فصل اول به مطالعه «یاهو» با رویکردی انتقادی می پردازد و با بیان تاریخچه شکل گیری و ماموریت‌ها، ارزش ها، ظرفیت ها و کارکردهای آن، این موتور جست و جو را در ایران مطالعه می کند.

این کتاب در فصول دوم تا هشتم به ترتیب به مطالعه انتقادی گوگل، فیس بوک، توئیتر، ویکی پدیا، یوتیوب و آی ام دی بی می پردازد و با جمع بندی ای تحت عنوان «قدرت نرم امپراتوری های مجازی و ساختارسازی با شیوه اندیشه و زندگی آمریکایی» به پایان می رسد.

در توضیح محتوا بر جلد کتاب آمده است: امروزه جهان در ادامه استعمار نو، شاهد استعمار مجازی است. اگر استعمار کهنه فیزیک جهان و استعمار نو فرهنگ جهان را نشانه می گرفت، استعمار مجازی، همه عرصه زندگی، اعم از علم، کار و مجموعه ایده ها، ارزش ها و عملکرد روزمره جهان را با ظرفیت دیجیتالی بودن، غیر مرکزی/مرکزی بودن، پنجره های همیشه باز، واقعیت مجازی بودن، تعاملی بودن و کاربرمدار بودن تسخیر می کند.

اگرچه فضای مجازی ظرفیت آسان سازی روندها و کاهش تخریب محیط زیست و توسعه عدالت اداری و اجتماعی را فراهم می سازد ولی تیغه دولبه ای است که از سوی دیگر ابزار استثمار و استعمار بوده و وظیفه به انحصار کشاندن انتخاب های مردم جهان در بازار استعماری امریکا را دارد. فضای مجازی ابزار قدرت نرم، و قدرت نرم مرجع تولید فضای مجازی شده است. از سوی دیگر پایان جنگ سرد، آغاز جنگ نرم محسوب می شود و فضای مجازی فرصتی است برای نهادسازی جهانی امریکا که بدون کنشگر قدرتمند شدن، نمی توان در این مبارزه کارسازی موثر نمود.

کتاب مطالعات انتقادی استعمار مجازی آمریکا: قدرت نرم و امپراتوری های مجازی دکتر سید سعید رضا عاملی،نوشته  و  توسط موسسه انتشارات امیر کبیر در 645 صفحه به بهای 13500 تومان و شمارگان 2000 نسخه منتشر شده است.

کد خبر 125649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز