همشهری آنلاین: پانزدهمین جام ملت‌های آسیا از هفدهم دی 1389 در قطر آغاز می‌شود. رقبای اصلی، مدعیان قهرمانی و شگفتی سازان رقابت‌ها چه تیم‌هایی خواهند بود؟ پاسخ به این سوال واندکی فراتر از آن را در این گزارش بخوانید.

asia cup 2011

more   آشنایی با جام ملت‌های آسیا

قطر میزبان با برگزاری چند دیدار دوستانه خود را آماده حضور در مهم‌ترین رویداد ورزشی حال حاضر این کشور می‌کند.

اگرچه برونو متسو سرمربی فرانسوی این تیم مجموعه‌ای از پیروزی و شکست را با این تیم تجربه کرده روند رو به رشد قطر شتاب بیشتری گرفته است. تاکتیک پذیرتر شدن قطر از تاثیرات مثبت شیوه مربیگری متسو است.

پس از کسب میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2022، نمایشی قدرتمند در حضور تماشاگران خودی همه آن چیزی است که قطر برای بالا بردن محبوبیت فوتبال در این کشور به آن احتیاج دارد.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی: امتیاز میزبانی

مربی و تاکتیک ها:

برونو متسو با هدایت تیم گمنام سنگال به مرحله یک شانزدم رقابتهای جام جهانی 2002 فوتبال به جادوگر سفید شهرت یافت و در جریان رقابتهای انتخابی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی جانشین خورخه فوساتی از اروگوئه شد. قطر در راهیابی به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی ناکام ماند اما این بار متسو از امتیاز میزبانی برخوردار است. اینکه او چه رویکرد تاکتیکی در این رقابت‌ها به کار خواهد برد با توجه به تجویز شیوه های متفاوت در مسابقات تدارکاتی از سوی او تا حدی مبهم است.

ستاره تیم:

سباستین سورینا مهاجم متولد اروگویه نوک پیکان حمله قطر را تشکیل می‌دهد. با 186سانتی متر قد سرزنی قهار ویک تمام کننده کامل است. با این همه اخیراً انتقاد ها از نحوه بازی اوموجب شده تا او بیشتر به خط میانی متمایل شود.

انتظارات هواداران

صعود از گروهی نه چندان دشوار که کویت، چین و ازبکستان در آن حضور دارند چندان هم دور ازدسترس نیست اما راهیابی به مرحله نیمه نهایی این رقابتها چیزی است که آن دسته از تماشاگران خوش بین، سرمست از کسب میزبانی جام جهانی 2022، به آن امید دارند.

پیش بینی

حضور قطر در مرحله یک چهارم نهایی این رقابتها با در نظر داشتن تعداد کم دیدارهای جدی قطر، دفاع ضعیف و کمی تجربه این تیم دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. تحقق این امر تا اندازه زیادی به نمایش سورینا و نحوه مقابله حریفان با او بستگی دارد. اگر او مهار شود قطر به دردسر خواهد افتاد.

ازبکستان (رتبه در رده بندی فیفا 109)

ازبک‌ها درنخستین دوره حضور در جام ملتهای آسیا شگفتی ساز شدند.در سالیان اخیر هم به طور مستمر در یک چهارم نهایی این رقابت‌ها حضور داشتند و چشم امید به رقابت‌های قطر دوخته اند. ازبکستان با قطر میزبان، کویت و چین همگروه است و امید دارد با صعود از این گروه خاطره نخستین حضور خود در این رقابت‌ها در سال 1992 را زنده کند.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی

پس از آنکه هند با قهرمانی در چلنج کاپ جواز حضور مستقیم در مرحله پایانی رقابتها را به دست آورد ازبکستان درمرحله انتخابی رقابت‌ها تنها به مصاف مالزی و امارات رفت و با یک شکست مقابل امارات پس از این تیم درمقام تیم دوم به مرحله پایانی راه یافت.

مربی و تاکتیک‌ها

وادیم آبراموف سرمربی است که به اعتراف خود او انتصابش به این سمت با واکنش هایی کاملا متفاوت مواجه شد. آبراموف درماه آوریل و هنگامی که تیم باشگاهی او، لوکوموتیو تاشکند، با هفت امتیاز اختلاف نسبت به رقبا در صدر لیگ ازبکستان قرار داشت جانشین میرجلال کاسیموفی شد که شهرت بین المللی دارد.

ستاره تیم :

سرور جباروف عنوان دار سابق بهترین بازیکن سال آسیا پس ازفصلی موفق در ترکیب اف سی سئول و کسب دو جام پا به مسابقات قطر می‌گذارد. جباروف کاپیتان تیم ملی ازبکستان و سلاح اصلی تهاجمی این تیم است. از ماکسیم شاتسکیخ 32 ساله بهترین گلزن تاریخ تیم ملی ازبکستان و الکساندر گینریخ زوج خط حمله ازبکستان هم نباید غافل شد.

انتظارات هواداران

حضورموفق ازبکستان درمرحله گروهی مسابقات انتخابی جام جهانی2010 بازتاب گسترده ای در این کشورداشت. ازبکستان با تفاضل گل بهتر بالا تر از عربستان سعودی در صدر گروه خود قرار گرفت و علی رغم حذف در مرحله بعدی افزایش غرور ملی را به همراه داشت. البته انتصاب آبراموف به سمت مربیگری این تین احساسا ت متضادی در این کشور برانگیخت.

پیش بینی

بدون شک ازبکستان توانایی صعود از گروه خود را دارد و در ادامه رقابتها عملکرد جباروف، شاتسکیخ و گینریخ تعیین کننده خواهد بود. انتظار حضور ازبکها را در مرحله یک چهارم داشته باشید اما در این مرحله نمایش ازبکها برابر حریفان سرشناس تر تعیین کننده خواهد بود.

چین (رتبه در رده بندی فیفا 89)

فوتبال چین کماکان پاشنه آشیل ورزش این کشور است و مسئولین فوتبال چین در جستجوی بازیکنان با استعدادی هستند که در سطح بین المللی نتایج قابل قبولی کسب کنند. پروژه بازسازی فوتبال این کشور در سال 2010 آغاز شد و پس از آنکه تنی چند از مقامات فدراسیون فوتبال این کشور، داوران، مدیران باشگاه و حتی چند بازیکن قدیمی به دلیل تبانی به زندان محکم شدند، نتایج قابل قبول در جام ملتهای آسیا 2011 همه آن چیزی است که برای بازسازی اعتماد هواداران چینی لازم است.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی

چین در مرحله انتخابی با سوریه، ویتنام و لبنان هم گروه بود. باور عمومی بر این بود که چین به سهولت از گروه خود صعود کند اما روزچهاردهم ژانویه سال 2009 تیم ملی چین در ورزشگاه بین المللی حلب سه بر دو از سوریه شکست خورد. موج انتقادها از گائو هونگ بو مربی جوان تیم بالا گرفت و او تا آستانه بر کناری پیش رفت. پیروزی شش بر یک هفته بعد مقابل ویتنام نقطه عطفی در تاریخ مربیگری او محسوب می شود و اگر چه چین توانست با چهار پیروزی و یک تساوی به مرحله بعد راه پیدا کند اما نتوانست رضایت کامل رسانه ها را به دست آورد.

مربی و تاکتیک ها

گائو هونگ بو در دوران بازیگری اش مهاجمی خونسرد و باهوش بود . در میان مربیان هم به بلند پروازی شهرت دارد. گائو 44ساله متخصص تاکتیک و اهل مطالعه است. او برای رسیدن به موقعیت فعلی سخت تلاش کرد و تا حدی بدشانس هم بود که درزمان افت تیم ملی این کشور به سمت سرمربیگری گماشته شد. جوانی و ذهن باز نقاط قوت هونگ بو هستند و کمبود تجربه بین المللی تنها نقطه ضعف اوست.

هونگ بو همیشه از ترکیب 4-5-1 استفاده می کند و گائو لین یا هانگ پن تک مهاجم او هستند. دو وی و ونگ ژیائوتینگ هم خط دفاعی را تشکیل میدهند. تیم چین مهارت و خلاقیت چندانی ندارد و سرعت تنها اسلحه آنهاست.

ستاره تیم :

دو وی (Du Wei) کاپیتان تیم و ازبهترین مدافعان وسط چین و شاید آسیا است. در سال 2002 وقتی تنها 20 سال داشت مقابل برزیل در جام جهانی به میدان رفت و با کمک بورا میلو تینوویچ شانس حضور در تیم سلتیک اسکاتلند را به دست آورد.

انتظارات تماشاگران

گائو هونگ بو راهیابی به نیمه نهایی را هدف قرار داده است. قهرمانی جام شرق آسیا در سال 2010 در توکیو موجب تقویت روحیه تیمی شده و نشان داد که اگر چینی ها از تمامی توانایی های خود استفاده کنند و اندکی هم شانس یارشان باشد می‌توانند به دیدار فینال راه پیدا کنند.

اغلب هواداران به صعود تیمشان ازگروه یکم رقابتها اطمینان دارند اما در عین حال به پذیرش نتایج ضعیف وقتی که تیم در سراشیبی شکست می افتد نیز عادت دارند.

پیش بینی:

چین در مسابقات قطر از قرعه مناسبی برخوردار شد و با هیچکدام از قدرتهای فوتبال آسیا همگروه نشد. اولین دیدار این تیم مقابل کویت مهمترین دیدار است. چنانچه چین موفق شود این دیدار را با پیروزی به پایان برد صعود به مرحله حذفی دور از دسترس نخواهد بود. چنانچه این اتفاق رخ ندهد دیدار دوم مقابل میزبان مشکل تر خواهد بود. چینی ها از بازی مقابل تیمهای غرب آسیا هراس ندارند و می توانند شگفتی ساز این رقابتها باشند.

کویت (رتبه در رده بندی فیفا 102)

تنها عنوان قهرمانی کویت در جام ملتهای آسیا به سال 1980 و میزبانی این کشور باز می گردد. چهار سال پیش از آن کویت نایب قهرمان شد و در سال 1984 هم عنوان سومی این رقابتها را به دست آورد.

کویت علیرغم آنکه در فهرست قدرت های فوتبال قاره کهن جا ندارد اما به داشتن سابقه طولانی در این ورزش افتخار می کند. کویت فاتح 10 دوره از مجموع 20 دوره رقابتهای جام خلیج فارس ازجمله مسابقات امسال در یمن است. پیشینه فوتبال درکویت به سال 1932 یعنی زمانی که تجارکویتی با هندوستان مراوده تجاری داشتند باز می گردد.

نحوه راهیابی به مرحله نهایی

در مرحله مقدماتی کویت در گروه خود پس از استرالیا دوم شد که دلیل آن شکست برابر استرالیا نبود. درحقیقت کویتی ها استرالیا را در کانبرا شکست دادند و در دیدار برگشت هم به تساوی دو بر دو دست یافتند. آنچه صد راه صدرنشینی کویت شد شکست یک بر صفر در خانه مقابل عمان بود که البته با پیروزی در مسقط جبران شد و حضور کویتی ها را در قطر مسجل کرد.

مربی و تاکتیک‌ها

سرمربی صربستانی تیم کویت از خط میانی متوازنی با هدف پوشش خط دفاعی استفاده می کند و با توجه به توانایی های بدر المتاوا بر ضد حمله تکیه زیادی دارد.

ستاره تیم:

بدر المتاوا که در داخل و خارج از کویت توجه باشگاهها را به خود جلب کرده است مدتی را در تیم مالاگای اسپانیا سپری کرد. با توجه به دید خوب به هنگام پاس دادن و عملکرد مطمئن مقابل دروازه نقش مهمی در خط حمله کویت دارد. مساعد ندا دیگر ستاره ملی کویتی ها است که با تجربه و قدرت شوت زنی بالا در قلب خط دفاعی کویت قرار دارد. نواف الخلدی دروازه بان تیم ملی کویت هم از نقاط اتکا محسوب می شود.

انتظارات هواداران

هواداران کویتی همیشه تشنه موفقیت هستند به ویژه درمهمترین رقابتهای قاره کهن. سی سال از آخرین قهرمانی کویتی ها در جام ملتهای آسیا می گذرد و کسب دهمین عنوان قهرمانی در آخرین دوره جام خلیج فارس روحیه هواداران را تقویت و سطح توقع آنهارا بالا برده است.

پیش بینی:

از میان قطر، چین و ازبکستان بدون شک چین جدی ترین مانع بر سر صعود کویت به مرحله حذفی محسوب می شود. تجربه کم ازبکستان و نمایش ضعیف قطر در جام خلیج فارس فرصتی است مناسب تا کویت به رویای سی ساله خود جامه عمل بپوشاند. با این همه اتکای بیش از حد به گل زنی المتاوا از مشکلات بالقوه این تیم محسوب می شود.

عربستان سعودی (رتبه در رده بندی فیفا 81)

عربستان سعودی با حضور مستمر در این رقابتها از تیمهای سرشناس آسیا محسوب می شود. در حال حاضر 135 تیم باشگاهی در سطوح مختلف در این کشور فعالیت می کنند و خوزه پسیرو سرمربی این تیم کار دشواری در گزینش بازیکنان با استعداد ندارد. با این همه ناکامی عربستان در راهیابی به جام جهانی 2010 که در بیست سال اخیر بی سابقه بود موجب برکناری ناصر الجوهر شد و پسیرو به خوبی می داند عملکرد او درقطر آینده حضور او در تیم ملی عربستان را رقم خواهد زد.

سعودی ها با سه عنوان قهرمانی و همین تعداد نایب قهرمانی سابقه درخشانی در این رقابتها دارند. چهار سال پیش سعودی ها در دیدار فینال مقابل عراق شکست خوردند و نایب قهرمان شدند.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی: امتیاز نایب قهرمانی دور قبل

مربی و تاکتیک ها:

پسیرو پس ازناکامی عربستان در راهیابی به جام جهانی 2010 و برکناری الجوهر سکان هدایت تیم ملی عربستان را به دست گرفت و جام ملتهای 2011 آزمونی جدی برای این مربی که راهیابی به دیدار فینال جام یوفا به همراه اسپورتینگ لیسبون را در کارنامه خود دارد محسوب می شود. با این همه این مربی فراز و نشیب بسیاری در دوران مربیگری خود داشته و اغلب به دلیل استفاده از پنج بازیکن در خط میانی از سوی هواداران و رسانه ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

ستاره تیم:

بدون شک یاسر القحطانی شاخص ترین بازیکن درعربستان محسوب میشود. کاپیتان تیم ملی عربستان بازیکنی است که علیرغم جوان بودن وزنه روحی و مرجع هم تیمی ها در گل زنی است. القحطانی درسال2007 به همراه تیم الهلال عنوان بهترین گلزن سال را از آن خود کرد. بازیکنی که توانایی گل زنی در هر شرایطی را علی الخصوص در هوا دارد.

نایف حزازی که به تازگی پا به عرصه بین المللی گذاشته دیگر بازیکنی است که مسئولین فوتبال عربستان امید بسیاری به او دارند. در قلب خط دفاعی اسامه هوسایی قرار دارد. او از بهترین مدافعان آسیا و نامزد دریافت جایزه بهترین بازیکن سال آسیا محسوب می شود.

انتظارات هواداران

نتایج مایوس کننده تیم ملی عربستان در سالهای اخیر به ویژه در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی موجب شده تا تماشاگران بیش از پیش تشنه پیروزی باشند. با این همه هواداران چندان به پسیرو خوش بین نیستند و به نظر نمی رسد بخت و اقبال در در آینده نزدیک با عقابهای سبز یارباشد.

پیش بینی

عربستان تلاش می کند تا در حد و اندازه های نام پر افتخار این کشور و در تراز چهار تیم برتر آسیا ظاهر شود. این تیم تمامی منابع مورد نیاز در مسیر کسب افتخار را در اختیار دارد. تنها مساله پیش رو نه توانایی های فردی که اعتماد به نفس جمعی و شتاب است. دو عاملی که با فرا رسیدن موسم رقابتهای جام ملتهای آسیا هنوز کمبودشان در تیم ملی عربستان مشهود است. چنانچه عربستانی ها بتوانند بر این کمبودها فائق آیند فرا تر رفتن از آنچه در سال 2007 بدست آوردند چندان بعید نیست.

ژاپن (رتبه در رده بندی فیفا 29)

حضور درمرحله نیمه نهایی آغاز فصل جدیدی درفوتبال سرزمین آفتاب خواهد بود و سامورایی های آبی پوش قصد دارند تا با هدایت آلبرتو زاکرونی از تجربیات موفق جام جهانی آفریقای جنوبی نهایت بهره را ببرد. پیروزی در مسابقات تدارکاتی مقابل آرژانتین و پاراگوئه و تساوی برابر کره جنوبی در سئول نشان میدهد که این تیم پخته تر ازتیم حاضردر آفریقای جنوبی است.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی:

ژاپنی ها بدون چندان مشکلی و با تنها یک شکست مقابل بحرین در گروه یکم مقدماتی اول شدند. شینجی اوکازاکی با شش گل بهترین گلزن سامورایی ها شد. ژاپنی ها در مجموع 17 گل در شش مسابقه به ثمر رساندند و تنها چهار گل از خط دروازه آنها عبور کرد.

مربی و تاکتیک‌ها

اگرچه دوران مربیگری تاکشی اوکادا دوران موفقی بود و نتایج قابل قبول ژاپن در آفریقای جنوبی شاهد این مدعی است،‌ اما فدراسیون فوتبال این کشورحضور چهره ای جدید در سمت سرمربی را برای ارتقای تیم به سطوح بالاتر ضروری دانست. پس از اندکی تاخیر آلبرتو زاکرونی به عنوان سرمربی معرفی شد که البته انتصاب او چندان هم با استقبال هوادارن روبرو نشد.

پیروزی یک بر صفر مقابل آرژانتین هم چندان به چشم منتقدین و رسانه هایی که بازی تهاجمی تری از تیمشان انتظار داشتند نیامد. تا کنون سرمربی سابق آ ث میلان شاگردانش را تنها در شیوه دفاعی محک زده است و سوال این است که آیا در قطر می تواند بازی باز تری از خود به نمایش بگذارد.

ستاره تیم:

شینجی کاگاوا و کیسوکه هوندا دو ستاره ژاپنی هم در این لیست حضور دارند.

شینجی کاگاوا با گلزنی درلباس بورسیا دورتموند آلمان در بوندسلیگا چهره شد و اکنون به امید اصلی گلزنی ژاپنی ها تبدیل شده است. او که در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی غایب بود . تمام کننده ای تمام عیار است. اینکه او فصل گذشته در دسته دوم لیگ حرفه ای ژاپن بازی می کرد باورکردنی نیست. به هر صورت با 21 سال سن خبرهای بیشتری از این بازیکن خواهید شنید. چهره ای که جز کیسوکه هوندا بازیکن زسکا مسکو همانندی در جمع یاران ژاپن ندارد.

انتظارات هواداران

ژاپنی ها که سه عنوان قهرمانی جام ملتهای آسیا را در کارنامه خود دارند چندان برای قهرمانی به آب و آتش نمی زنند اما شکست در نیمه نهایی 2007 تجربه تلخی بود. شاید زاکرونی نتواند پیروز از میدان خارج شود اما حضور در مرحله نیمه نهایی حداقل انتظاری است که هواداران از تیم خود دارند.

پیش بینی

بر روی کاغذ ژاپنی ها با در اختیار داشتن بازیکنانی که در اروپا توپ می زنند قدرتمند ترین تیم حاضر در رقابتها است با این همه دیدار با عربستان سعودی در مرحله گروهی آزمون مهمی خواهد بود. دیدار یک چارم نهایی برابر کره جنوبی یا استرالیا به دشواری مرحله نیمه نهایی نخواهد بود. با توجه به این حقیقت که زاکرونی به تازگی هدایت ژاپن را برعهده گرفته تماشای دیدارهای این تیم بیشتر از روی کنجکاوی و مشاهده تغییرات است تا تماشای تحقق آرزوها.

اردن (رتبه در رده بندی فیفا 104)

اردنی ها در نخستین حضور خود در این رقابتها با هدایت محمود الجوهری مصری به دیدار یک چهارم نهایی این رقابتها در سال 2004 راه یافتند اما باشکست مقابل ژاپن در ضربات پنالتی از صعود به مرحله بعد بازماندند. اردنی ها در دومین حضور خود در این رقابتها با تیم جوانتری پا به میدان گذاشته اند. اردن ها ازتیمهای نه چندان شناخته شده مرحله پایانی در قطر است که پیش از این ثابت کرده توانایی برهم زدن محاسبات تیمهای بزرگ را دارد.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی

اردنی ها کار سختی را با صعود از گروهی انجام دادند که ایران، تایلند و سنگاپور در آن حضور داشتند. اردنی ها پیش از آنکه عدنان حمد عراقی جانشین نلو وینگادای پرتغالی شود تنها یک امتیازاز سه مسابقه به دست آورده بودند. اما پس از آن با شکست ایران و سنگاپور در مقام تیم دوم از گروه خود صعود کردند.

مربی و تاکتیک ها

سرمربی اردن عدنان حمد درس مربیگری را در اروپا آموخته است و چهار بار در فواصل زمانی متفاوت و با میزان موفقیت متفاوت هدایت تیم ملی عراق را بر عهده داشته است. حمد جایزه بااستعداد ترین مربی فدراسیون فوتبال آسیا را در سال 2004 از آن خود کرد. او در سه بازی تیم اردن را متحول کرد و امید دارد این روند را در قطر هم ادامه دهد.

ستاره تیم:

از میان دو دیرک دروازه عامر شفیع تمام تجربیات خود را از جام ملتهای آسیا 2004 دراختیار تیم خود قرار می دهد. دروازه بانی که چنان ابهتی درون دروازه داشت که توجه بسیاری از باشگاههای اروپایی را به خود جلب کرد.در این میان مهاجم الفیصلی، موید ابوکشک، و محمود شلبه را که بهترین نسبت گل به بازی انجام شده را در بازی های ملی دارد نباید فراموش کرد.

انتظارات تماشاگران

با در اختیار داشتن تیمی جوان انتظارات از حمد که تیم را ازقعر جدول مرحله گروهی بالا کشید چندان بالا نیست. وبا توجه به حضور عربستان و ژاپن در این گروه هواداران بیشتر دلواپس هستند تا امیدوار.

پیش بینی

اینکه با حضور غولهای فوتبال آسیا نظیر ژاپن و عربستان در گروه دوم رقابتها اردن بتواند موفقیت های سال 2004 را تکرار کند چندان محتمل نیست. اتکای حمد به جوانان و اندک تجربه بین المللی برخی بازیکنان برای صعود از این گروه کافی نیست اما چنانچه اردن بتواند از حریفان امتیاز بگیرد بازگشتی موفق به رقابتها داشته است.

سوریه (رتبه در رده بندی فیفا 107)

سوریه پس از 14سال غیبت پا به میدان رقابتها می گذارد. کشوری با تاریخچه ای پیچیده در فوتبال که باوجود آنکه نخستین تیم در منطقه بود که برای حضور در جام جهانی تلاش کرد هیچ گاه به جام جهانی راه نیافت. سوریه به مدت سه سال از 1958 تا 1961 به صورت مشترک با مصر تیم ملی جمهوری متحد عربی را تشکیل دادند که البته این سوابق امروزاز سوی فیفا به نام کشور مصر ثبت شده است.

برکناری راتومیر دوجکوویچ آن هم در آستانه رقابتهای جام ملتهای آسیا عملی در راستای کسب آمادگی لازم آن هم ازسوی کشوری که تنها شادمان از راهیابی به این مرحله است محسوب نمی شود.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی:

صعود سوریه از مرحله انتخابی دور از انتظارنبود اما اینکه بالاتراز چین آماده و در مقام تیم اول گروه صعود کنند تعجب هواداران را برانگیخت. سوریه در شش دیدار پیاپی بدون شکست ظاهر شد و چین را در خانه شکست داد. در دیدار برگشت در هانگ ژو هم مقابل چین به تساوی بدون گل دست یافت. جهاد الحسین بازیکن تیم القادسیه با سه گل بهترین گلزن تیم لقب گرفت. خط دفاعی سوریه در مرحله مقدماتی تنها دو گل از حریفان دریافت کرد.

مربی و تاکتیک ها

فجر ابراهیم مربی سابق سوریه - والریو تیتا مربی فعلی

بازیکنان سوریه با مربیگری فجرابراهیم به سختی نتیجه می گرفتند و به همین دلیل او در مرحله انتخابی از سمت خود برکنار شد و راتومیر دوجکوویچ جای اورا گرفت.

سوریه با هدایت اونتایج خوبی به دست آورد اما شخصیت قوی او کار دست او داد و هنگامی که نتوانست در زمان تعیین شده از تعطیلات بازگردد از سمت خود برکنار و والریو تیتا جانشین او شد. تیتا در این فصل تیم الاتحاد حلب را به تا قهرمانی یک جام آسیایی رهنمون کرد، با این وجود او فرصت کمی برای کار با بازیکنان داشت.

ستاره تیم:

فراس الخطیب در هر دو سطح باشگاهی و ملی فعال است. او در حال حاضر در تیم القادسیه عضویت دارد و در رده ملی هم ازبازیکنان باسابقه تیم ملی به شمار می رود.

شخصیت مستحکم او موجب شده درون و بیرون زمین آرامش خود را حفظ کند و مورد احترام هم تیمی های خود باشد. او در حرکت با توپ و بدون توپ هم سریع است و پاسهای بسیار دقیقی ارسال می کند. هم تیمی او در خط حمله محمد الزنو نیز بازیکنی باتجربه است که نباید از او غافل شد.

انتظارات تماشاگران

تغییر و تحولات فراوان در نیمکت مربیگری سوریه موجب شده تا هوداران امید چندانی به کسب موفقیت نداشته باشند و در نظر آنان حضور در یک چهارم نهایی این مسابقات چیزی کمتر از معجزه نیست.

پیش بینی

تیتا زمان لازم جهت آماده کردن تیم را در اختیار نداشته و با توجه به همگروهی با تیمهای قدرتمندی چون عربستان و ژاپن در مرحله گروهی چیزی جز خروج در دوراول را نمی توان از سوریه توقع داشت.

کره جنوبی (رتبه در رده بندی فیفا 47)

بذر پیشرفت فوتبال کره جنوبی با میزبانی مسابقات جام جهانی 2002 پاشیده شد جایی که کره ای ها توانستند تا مرحله نیمه نهایی صعود کنند. امروز هم بازیکنان جوانی چون لی چونگ یانگ (22 ساله، بولتون)، کی سانگ یونگ (21 ساله، سلتیک) و سان هیونگ مین (18 ساله، هامبورگ) آماده اند تا فوتبال این کشور را به آینده روشن تری رهنمون کنند.

از سوی دیگر کره ای ها در زمینه استعداد های داخل کشور هم با هیچ مشکلی روبرو نبوده و لیست بلندبالایی از بازیکنان جوان شاغل در داخل کشور رادراختیار دارند.

اگرچه حضور در هفت جام جهانی نشان دهنده قدرت تیم کره جنوبی است اما دست آورد های این تیم در جام ملتهای آسیا در مقایسه با آنچه در عرصه جهانی بدست آورده است چندان قابل توجه نیست. آخرین عنوان قهرمانی این کشور به سال 1960 باز می گردد و سه بارهم نایب قهرمان شده اند.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی:

با کسب مقام سومی جام ملتهای آسیا درسال 2007 جواز حضور در رقابتهای قطر را بدست آوردند.

مربی و تاکتیک ها

چو کوانگ ری پس از جام جهانی 2010 به سمت مربیگری کره جنوبی انتخاب شد. چو در دهه 70 و 80 میلادی ستاره بازی ساز کره جنوبی بود و پس از کناره گیری از دنیای بازیگری در سال 1987 به سمت دستیار مربی به خدمت تیم دائه وو رویال درآمد. پس از آن در سمت مربی به تیم آنیانگ ال جی (اف سی سئول فعلی) و سپس گیونگنام پیوست.

در سال 2000 آنیانگ را به نخستین عنوان قهرمانی لیگ کره جنوبی (K-League) رساند. چو که دردوران بازیگری یک مهاجم بود به بازی تهاجمی از آن نوع که اسپانیا پرچمدار آن است گرایش دارد. او سیستم 3-4-3 را با استفاده از یک لیبرو ترجیح می دهد. لی چانگ یانگ بازیکن بولتون شیوه بازی اعمال شده از سوی چو را به دلیل ناآشنایی برخی بازیکنان با آن "رنگارنگ وجورواجور" توصیف کرد.

ستاره تیم:

پارک جی سونگ به همراه کیم نام دو ستاره کره جنوبی در جام ملت‌ها

با وجود ظهورستاره های جوان در فوتبال کره جنوبی پارک جی سونگ هافبک منچستریونایتد و کاپیتان تیم ملی کره جنوبی کماکان نقش تعیین کننده ای در این تیم دارد.با هدایت او تیم ملی کره جنوبی تا مرحله یک شانزدهم جام نوزدهم پیشرفت. او تنها بازیکن کره جنوبی است که در سه جام جهانی موفق به گلزنی شده است.

پارک جی سونگ به دلیل مصدومیت نتوانست در جام ملتهای آسیا سال 2007 حاضر شود و مسابقات قطر را موقعیت مناسبی جهت پایان بخشیدن به دوران بازیگری خود در سطح ملی پس از 90 بار حضور در زمین با لباس تیم ملی کره جنوبی می داند. از دیگر ستاره های کره مهاجم جوان موناکو پارک چو یانگ، ‌لی چونگ یانگ از بولتون و کی سونگ یونگ هافبک چلسی هستند.

انتظارات هواداران

هر چیزی جز حضور در دیدار نیمه نهایی از سوی هواداران کره ای فاجعه قلمداد خواهد شد. هوادارانی که امیدوارند تیمشان با جام قهرمانی به میهن باز گردد.

پیش بینی

بدون شک کره جنوبی در کنار ایران، ژاپن، استرالیا و عربستان سعودی از مدعیان قهرمانی این دوره جام ملتهای آسیا است. استرالیا نخستین حریف کره در مرحله گروهی است و نتیجه این دیدار صدرنشین گروه را تعیین خواهد کرد. پس از این مرحله کره دیدار یک چهارم نهایی را برابر یکی از تیمهای گروه چهارم، یعنی قهرمان دوره قبل عراق، کره شمالی، ایران ویا امارات متحده عربی برگزار خواهد کرد. کره ها ترجیح میدهند که حریف ایران نشوند زیرا به صورت سنتی برابر ایران ضعیف هستند. چنانچه کره جنوبی بتواند از کمند هشت تیم پایانی رها شود شتاب لازم برای حضور در فینال را خواهد یافت.

استرالیا (رتبه در رده بندی فیفا 20)

با اینکه استرالیا در سالهای اخیر به عضویت فدراسیون فوتبال آسیا درآمده به دلیل حضور مجموعه ای ازستاره های اروپایی از تیمهای قدرتمند این قاره محسوب می شود. بازیکنانی میدان دیده چون مارک شوارتزر و لوکاس نیل که که سالهای آخر دوران بازیگری خود را پشت سر می گذارند و از تجربه و ثبات در بازی برخوردارند . آنها با این امید کسب یک جام بین المللی پیش از پایان دوران بازیگری خود برای دومین بار پا به جام ملتهای آسیا می گذارند.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی

استرالیایی ها راه سختی را در مرحله انتخابی طی کردند بویژه آنکه دیدار نخست خود را با نتیجه یک بر صفر در خانه خود به کویت واگذار کردند. البته در آن دیدار ستاره های اروپایی حضور نداشتند و پس از حضور در ترکیب تیم دو پیروزی پیاپی مقابل عمان به دست آوردند.

کویت کماکان درحکم گربه سیاه استرالیایی ها بود و در دیدار ماقبل آخر هم 2 بر 2 استرالیا را متوقف کرد. استرالیا در دیدار پایانی مرحله انتخابی یک بر صفر اندونزی را شکست داد و در مقام تیم نخست گروه به مرحله پایانی صعود کرد.

مربی و تاکتیک ها

هولگر اوزیک فرصت زیادی برای تجویز شیوه خود به تیم نداشت. او پس ازجام جهانی 2010 جانشین پیم وربیک شد و با درنظر گرفتن دیدارهای دوستانه ای که استرالیا مقابل پاراگوئه، مصر، لهستان و سوئیس انجام داد به این نتیجه می رسیم که فعلا شیوه اوزیک تفاوتی با فوتبال سفت و محافظه کارانه سلف هلندی خود ندارد.

تغییر جدی در شیوه بازی استرالیا درخلال این مسابقات هم بعید به نظر می‌رسد.

ستاره تیم:

مارک شوارزر دروازه بان صاحب نام استرالیایی ها به همراه تیم کاهیل دو ستاره کانگورو ها در این جام هستند

تیم کاهیل بازیکنی است که کانگوروها برای به ثمررساندن گلهای حساس در مسابقات قطر به او احتیاج دارند. توانایی اودر به ثمر رساندن گل در موقعیت های نه چندان جذاب چیزی است که معادلی در سایر اعضای تیم ندارد.دروازه بان مارک شوارتزر هم با افزایش سن پخته تر و نفوذ ناپذیرتر می شود. لوک ویلشردفاع وسط استرالیا هم کمک شایانی در دفاع و حمله به حرکات تیمی می کند.

انتظارات هواداران

با اینکه هواداران استرالیایی عاشق پیروزی در مسابقات ورزشی هستند و فتح جام ملتهای آسیا در قطر را دور از دسترس نمی دانند اما راهیابی به نیمه نهایی همه هواداران را خوشحال خواهد کرد.

پیش بینی

استرالیا در گروه سوم رقابتها با کره جنوبی ، بحرین و هند همگروه است و در این میان کسب شش امتیاز در دیدار مقابل دو تیم آخر تقریباً حتمی است. دیدار دوم استرالیا مقابل کره جنوبی تعیین کننده خواهد بود و پیروزی در آن شتاب لازم جهت صعود به مرحله حذفی را ایجاد می کند.

با این همه ستاره های استرالیایی دوران طلایی خود را سپری کرده و مشکل گل زنی در این تیم مشهود است. مرکز خط دفاع سرعت لازم را ندارد و پیش بینی می شود این تیم در یک چهارم نهایی ازمسابقات کناررود.

بحرین (رتبه در رده بندی فیفا 93)

بحرین سریعترین رشد فوتبال را در میان تیمهای آسیایی دارد. اگرچه لیگ این کشور در مقایسه با ژاپن و کره جنوبی ضعیف است اما کشف استعدادهای جوان در سالیان اخیر و موفقیت بازیکنان شاغل در خارج ازکشوراز نکات قابل توجه لیگ داخلی این کشور است.

سومین حضور پیاپی در مرحله پایانی جام ملتهای آسیا دست آورد بزرگ فوتبال در حال رشد بحرین محسوب می شود و نمایش قدرتمند در فطر به وجهه در حال رشد این کشور کمک خواهد کرد.

البته مراحل آماده سازی به دلیل استعفای سرمربی باتجربه تیم، مصدومیت بازیکنان و نمایش ضعیف در جام خلیج فارس تا اندازه ای با اختلال همراه بود.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی

بحرین درمقام تیم دوم ازگروهی صعود کرد که ژاپن، یمن و هنگ کنگ هم در آن حضورداشتند ودر نخستین دیدار خود با پیروزی مقابل ژاپن در مرکز توجه فوتبال آسیا قرار گرفت . بحرین تنها دو شکست آن هم مقابل سامورایی های آبی پوش و یمن را در کارنامه خود در مرحله انتخابی دارد.

مربی و تاکتیک ها

سلمان شریده در شرایطی بحرانی پس از استعفای جوزف هیکرزبرگرو تنها چند روزمانده به آغاز رقابتهای جام خلیج فارس به سمت مربیگری بحرین منصوب شد . نداشتن تجربه بین المللی شریده از مسائلی است که هوادران را نگران می کند. شریده در این مسابقات از یک مهاجم قرضی کمک می گیرد.

ستاره تیم

جیسی جان اکونوان و عبداله بابا فتادی دو ستاره تیم ملی بحرین

جیسی جان مهاجم 25 ساله نیجریه- بحرینی تیم ملی بحرین که در حال حاضر در لیگ ترکیه توپ می زند ظرفیت آن را دارد که با توجه به تکنیک بالای خود برابر تیمهای بزرگ به زمین رود. از دیگر بازیکنان این تیم عبداله بابا فتادی است که تجربه حضور در اروپا را با خود یدک می کشد. کاپیتان سلمان عیسی که گل پیروزی این تیم را مقابل ژاپن به ثمر رساند از دیگر بازیکنان شاخص بحرین هستند .

انتظارات هواداران

با توجه به ضعف شریده در ایجاد حس اعتماد به نفس دربازیکنان نوعی بدبینی و ترس از این جام هوادران را در بر گرفته است. مراحل آماده سازی هم با مشکلاتی همراه بود و کسب تنها یک امتیاز درجام خلیج فارس تا اندازه ای موید وضعیت بحرانی این تیم است.

پیش بینی

تصور اینکه بحرین بتواند تا مراحل بعدی صعود کند کمی سخت است اما وضعیت این تیم با تیمی که در سال 2004 تا مرحله نیمه نهایی صعود کرد چندان متفاوت نیست.

در یک کلام بحرین تیمی است که به غافلگیر کردن تماشاگران شهرت دارد اما با توجه به مشکلات مربیگری صعود به یک چهارم نهایی آنهم درشرایطی که این تیم با استرالیا و کره جنوبی هم گروه است بعید به نظر می رسد.

هندوستان (رتبه در رده بندی فیفا 142)

به گفته محمد بن همام رئیس فدراسیون فوتبال آسیا هندوستان کشوری است که "فوتبال را به قاره آسیا آموخت." اما دوران طلایی فوتبال هند مدتهاست به پایان رسیده است. هند نخستین بار در سال 1950 جواز حضور در مسابقات جام جهانی را به دست آورد اما پس از آنکه فیفا بازی با پای برهنه را ممنوع کرد ازحضور در این مسابقات انصراف داد.

هند دوبار در سالهای 1951 و 1962 فاتح جام ملتهای آسیا شد ودر المپیک 1956 با پیروزی 4 بر 2 مقابل استرالیا یکی از بهترین رکوردهای تاریخ فوتبال این کشور را رقم زد.

البته وضعیت فوتبال حال حاضر این کشور فاصله بسیاری با فوتبال حرفه ای دارد . نداشتن برنامه های بنیادی موجب شده تا استعدادهای دومین کشور پرجمعیت جهان در فوتبال به هدر رود.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی

هندوستان میزبان مسابقات آسیایی چلنج کاپ 2008 (AFC Challenge Cup 2008) بود وپس از قهرمانی در این مسابقات مستقیماً به مرحله نهایی جام ملتهای آسیا راه یافت.

مربی و تاکتیک ها

باب هاوتن سرمربی هندوستان تیم مالمو سوئد را به دیدار فینال جام اروپا درسال 1979 رهنمون کرد. اودرآن زمان جوانترین مربی بود که جام اروپا را فتح میکرد. مربی سابق چین به استفاده از تاکتیک های مستقیم با تکیه بربازیکنانی قدرتمند که توان ارسال پاسهای قطری را دارند به جای بازیکنان تکنیکی و سریع شهرت دارد.

برگزاری مسابقات تدارکاتی با باشگاههای گمنام پرتغالی و اسپانیایی و نتایج ضعیف هندوستان در مسابقات خارج از خانه انتقاد از عملکرد هاوتن را به دنبال داشته است. در عین حال نمی توان دست آوردهای هاوتن یعنی کسب سه عنوان قهرمانی در مسابقات بین المللی در سالهای 2007 تا 2009 را نادیده گرفت.

ستاره تیم

تک ستاره هند در درون دروازه قرار دارد بازیکنی متفاوت به نام سوبراتا پاول

سابروتا پل بازیکنی با شیوه بازی منحصربه فرد است. اوبا ثبات ترین بازیکن هندوستان در چهارسال اخیر است وبه دلیل نمایش توام با اعتماد نفس او به هنگام زدن پنالتی مقابل نپال در جام نهرو 2009 در دل هواداران جای گرفت.

انتظارات تماشاگران

کسب نتایجی بی روح در چند ماه اخیر موجب شده تا علی رغم صرف هزینه های سنگین و اردوهای خارجی آماده سازی عملکرد تیم ملی هندوستان فاصله بسیاری با انتظارات هواداران داشته باشد. یقیناً هواداران انتظار پیروزی هند بر حریفانی چون استرالیا و کره جنوبی را ندارند اما نمایش روحیه ای شبیه آنچه کره شمالی در دیدار مقابل برزیل در آفریقای جنوبی به نمایش گذاشت چیزی است که هواداران از این تیم انتظار دارند.

پیش بینی

پیش بینی عملکرد هند در جام ملتهای آسیای 2011 نیازی به غیبگو ندارد. اگر کسی پس از قرار گرفتن هند در گروهی که دو تیم قدرتمند قاره آسیا در آن قرار دارند هنوز هم امید به صعود تیم رده 142 فیفا داشته باشد می بایست انسانی بیش از حد خوش بین باشد.

عراق ( رتبه در رده بندی فیفا 110)

(قهرمان دور قبل جام ملتهای آسیا)

قهرمان حال حاضر رقابتها ازپس ویرانی های جنگ پا به جام ملتهای 2007 گذاشت وبا قهرمانی در این جام همگان را شگفت زده کرد. البته این تنها جام ویترین افتخارات عراق نیست: سه عنوان قهرمانی جام خلیج فارس، یک قهرمانی فوتبال غرب آسیا، مدال طلای بازیهای آسیایی و پنج قهرمانی جوانان از جمله این افتخارات هستند.

عراق کشوری ریشه دار در فوتبال است هرچند تا سالیان اخیر این مساله نمود چندانی نداشت. ظاهراً عراق امسال در زمره مدعیان به شمار نمی آید اما جام 2007 به سایر تیمها این درس را داد که عراق تیمی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی

در مقام قهرمان دوره قبل در کنار کره جنوبی و عربستان سعودی به مرحله پایانی رقابتها راه یافت.

مربی و تاکتیک ها

ولفگانگ سیدکا، سرمربی تیم ملی فوتبال عراق

ولفگانگ سیدکا، مربی سرشناس آلمانی، هدایت عراق را در جام خلیج فارس برعهده گرفت وآرایش تهاجمی به این تیم بخشید. عراق در مرحله نیمه نهایی جام خلیج فارس نتیجه را در ضربات پنالتی به کویت که در نهایت فاتح رقابتها شد واگذار کرد. با وجودی که زمان کمی از حضور سیدکا درتیم ملی عراق می گذرد نشان داده که بیش از هر مربی دیگری مشتاق استفاده از استعداد تهاجمی یونس محمود، علا عبدالزهرا و نشاط اکرم است.

ستاره تیم:

یونس محمود که گل پیروزی بخش عراق را دردیدار فینال جام ملتهای 2007 مقابل عربستان به ثمر رساند بدون شک ستاره عراقی ها است. مهارت او در زدن ضربات سر، جنگندگی او برای تصاحب توپ و توان رهبری تیم از ویژگیهایی است که او را به چهره شاخص شیرهای بین النهرین تبدیل کرده است. نشاط اکرم دیگر بازیکنی است که توانایی بازی سازی او به اندازه گل های محمود اهمیت دارد.

هوار محمد بازیکن پیشین پرسپولیس و یکی از مهاجمین تیم ملی عراق

انتظارات هواداران

با وجود وضعیت نامساعد سیاسی و اقتصادی در عراق مردم این کشور امید زیادی دارند که این تیم لحظات شادی را مانند چهارسال پیش برایشان به ارمغان بیاورد. با توجه به اینکه هسته اصلی تیم قهرمان 2007 در ترکیب تیم فعلی حضور دارند مردم عراق خوش بینانه در انتظار شروع این رقابتها هستند.

کرار جاسم مهاجم ملی پوش عراقی

پیش بینی

قرعه نه چندان مناسب عراق را با ایران، قدرت سنتی آسیا، کره شمالی غیرقابل پیش بینی و امارات در یک گروه قرار داده است. دیدار نخست این تیم مقابل ایران بسیار حساس و نقش تعیین کننده ای درسرنوشت این تیم دارد. عراقی ها قدرت بدنی وتکنیک مناسب برای آسیب زدن به رقبا را دارند اما آیا به مانند چهار سال قبل شکیبایی وانگیزه پیروزی را دارند؟

جمهوری اسلامی ایران - رتبه در رده بندی فیفا 66

بیش از سه دهه از پایان حکمرانی ایران بر فوتبال آسیا می گذرد. ایران آخرین بار در سال 1976 و برای سومین بار پیاپی قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

ملتی به شدت شیفته فوتبال با سابقه ای طولانی که درسالهای اخیر پس از ناکامی در راهیابی به جام جهانی آفریقای جنوبی موقعیت چندانی برای ابراز شادمانی نداشتند و مسابقات قطر حکم شربتی نیروبخش را خواهد داشت.

افشین قطبی سرمربی تیم ایران تنها دو ستاره شاغل در باشگاههای خارج از کشور در اختیار دارد و پس از آنکه اعلام کرد قصد دارد در پایان این رقابتها از سمت خود کناره گیری کند به این ادعا دامن زد که او تمرکز لازم در این مسابقات را نخواهد داشت.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی

ایران در مرحله مقدماتی با اردن، تایلند و سنگاپور همگروه بود و با تنها یک شکست درمقام تیم اول گروه صعود کرد. این تیم در شش دیدار تنها دو گل دریافت کرد. گلهای تیم ایران در این مرحله توسط بازیکنانی در نقاط مختلف زمین به ثمر رسید که نشان دهنده فقدان مهاجمی کارآمد در تیم است. تنها شکست تیم ایران برابر اردن رقم خورد.

مربی و تاکتیک ها

افشین قطبی در غرب تحصیل کرده و حضور او در دو مقطع زمانی متفاوت درمقام دستیار گاس هیدینک و دیک ادوکات در تیم کره جنوبی نشان می دهد که اوبا فوتبال آسیا آشنایی دارد. تصدی پست مربیگری ایران دومین شغل مدیریتی تمام وقت قطبی محسوب می شود. اگرچه انتصاب او با هیاهوی بسیاری همراه بود اما بازماندن از حضوردر جام جهانی هواداران را تا اندازه زیادی مایوس کرد.

ستاره تیم :

سید مهدی رحمتی، جواد نکونام و مسعود شجاعی سه ستاره احتمالی ایران در پانزدهمین جام هستند

با 100 بازی ملی و 100 بار حضور در زمین با لباس اوساسونا، جواد نکونام تجربه و توانایی لازم جهت هدایت میانه زمین ایران را دارد و در مقام یکی از دو بازیکن شاغل در اروپا بار سنگینی را درتیم ملی ایران بر دوش دارد. مسعود شجاعی را هم فراموش نکنید بازیکنی که در آینده از او بیشتر خواهید شنید. آندرانیک تیموریان که سابقه بازی در لیگ برتر انگلستان را دارد از دیگر چهره های سرشناس ایران است.

انتظارات هواداران

حداقل توقع هواداران از تیم ایران حضور در مرحله یک چهارم نهایی است. اگر بدبینانه به موضوع نگاه کنیم توافق قطبی با باشگاه شیمیزو ژاپن به این معنی است که قطبی انگیزه لازم جهت حضوردر رقابت‌های قطر را ندارد. مجموعه ای از نتایج قوی و ضعیف در دیدارهای اخیر و روند کند توسعه تیم موجب شده تا برخی هواداران حذف غیرمنتظره ایران درمرحله گروهی رقابتها را پیش بینی کنند.

پیش بینی

فقدان مهاجمی گلزن به شدت روند تیم ایران را که تا اندازه ای در دفاع ضعیف است با مشکل مواجه خواهد کرد. بنابر این قطبی به هافبک های تدافعی برای پوشش این نقطه ضعف گرایش دارد. عراق و کره شمالی می توانند در مرحله گروهی سد راه ایران شوند و با توجه به شرایط فعلی، ایران به سختی از گروه خود صعود خواهد کرد.

کریم انصاری فرد مهاجم جوان و با آتیه تیم ملی فوتبال ایران

امارات متحده عربی - رتبه در رده بندی فیفا 105

امارات می تواند حریف خطرناکی برای هر تیمی باشد. اماراتی ها تنها یک بار(1980) از کسب جواز حضوردرمرحله پایانی جام ملتهای آسیا بازماندند. حضور در جام جهانی 1990 از افتخارات فوتبال امارات محسوب می شود.

این درحالی است که نخستین قهرمانی امارات در جام خلیج فارس به سال 2007 باز میگردد. برگزاری جام باشگاههای جهان در ابوظبی و انتقال فابیو کاناوارو به تیم الاهلی به این معنی است که این کشور روزبه روز بیشتر به کانون توجهات دنیای فوتبال تبدیل می شود.

نحوه راهیابی به مرحله پایانی

امارات در گروهی اول شد که ازبکستان،مالزی و هند حضورداشتند. هند پس از قهرمانی در چلنج کاپ ازجمع حریفان این گروه خارج شد و امارات درپایان با تفاضل گل بهتر نسبت به ازبکستان در صدر گروه خود به مرحله پایانی راه پیدا کرد.

مربی و تاکتیک ها

سرمربی امارات سرکو کاتانچ کسی است که اسلوونی را به یورو 2000 و جام جهانی 2002 هدایت کرد. کاتانچ امارات را در حالی که تعدادی از مهره های کلیدی خود را از دست داده بود به مرحله نیمه نهایی رقابتهای جام خلیج فارس هدایت کرد. کاتانچ بر انظباط تاکتیکی در دفاع و قدرت بازی خوانی خود اتکا دارد.

ستاره تیم:

اسماعیل مطر - معروف به مارادونای صحرا و ماجدناصر ستاره های تیم ملی امارات

اسماعیل مطر27 ساله بهترین مهاجم در کشور خود محسوب می شود و مهمترین بازیکن خط حمله اماراتی ها در قطر خواهد بود. بازیکنی که توانایی گل زنی و گل سازی را به یک اندازه دارد. ماجد ناصر هم شاخص ترین دروازه بان جام خلیج فارس بود و احمد خلیل جوان هم بهترین بازیکن جوان آسیا در سال 2009 لقب گرفت.

انتظارات هواداران

عملکرد تیم المپیک امارات در بازی های آسیایی و کسب مدال نقره در کنارنتایج جام خلیج فارس هواداران را بسیار هیجان زده و مشتاق کرده است. البته آنها باید بدانند که جام ملتهای آسیا با مسابقات یاد شده تفاوت دارد.

پیش بینی

امارات درگروهی قرار دارد که به آن "گروه مرگ" لقب داده اند و چنانچه کسی خروج زود هنگام این تیم را از رقابتها پیش بینی کند چندان بیراه نیست. با این همه هردو تیم ایران و عراق مانند امارات ازغرب آسیا می آیند و در ماههای اخیر بازی های موفقی ازخود به نمایش نگذاشته اند و بعید نیست امارات رقابت پایاپایی با این دو تیم داشته باشد. موفقیت شاگردان کاتانچ تا حد زیادی به آمادگی حریفان امارات بستگی دارد.

واحد مرکزی خبر

کد خبر 125114
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز