همشهری آنلاین: سازمان‌دهندگان نمایشگاه تجاری وسائل الکترونیک مصرفی آمریکا که این هفته گشایش می‌یابد، پیش‌بینی می‌کنند فروش جهانی وسائل الکترونیک ممکن است برای اولین بار در سال 2011 به مرز یک تریلیون دلار برسد.

ces

به گزارش خبرگزاری فرانسه انجمن وسائل الکترونیکی مصرفی (CEA) سه‌شنبه 4 ژانویه اعلام کرد که فروش سالانه جهانی تلفن‌های همراه، کامپیوترها،‌ تلویزیون‌ها و سایر اقلام مصرفی الکترونیک در سال 2011 به 10 درصد افزایش به 964 میلیارد دلار برسد.

استیو کونیگ، رئیس بخش تحلیل صنعت در CEA که سازمان‌دهنده نمایشگاه سالانه وسائل الکترونیک مصرفی (CES) است که پنجشنبه این هفته در لاس وگاس گشایش می‌یابد،‌ گفت: "با احتمال زیایدی ممکن است به مرز فروش یک تریلیون دلار برسیم."

او به خبرنگاران گفت: "من کاملا امیدوارم. این رقم حقیقتا قابل دستیابی است."

فروش تلفن‌های همراه هوشمند، کامپیوترهای لوحی با صفحه لمسی،‌ کتاب‌خوان‌های الکترونیکی و تلویزیون‌های صفحه‌های نمایش تخت کریستال مایع (LCD) از جمله اقلامی هستند که انتظار می‌رود بازار فروش وسائل الکترونیکی را گرم کنند.

بسیاری از آخرین وسائل الکترونیکی تولید شده در سالن‌های نمایش باشکوه "مرکز کنوانسیون لاس‌ وگاس" در این رویداد چهارروزه که انتظار می‌رود بیش از 125000 بازدیدکننده و 2600 برگزارکننده نمایشگاه از سراسر جهان را به خود جلب کند،‌ در معرض دید قرار خواهند گرفت.

CEA می‌گوید انتظار دارد که فروش وسائل الکترونیک امسال در اروپای غربی 23 درصد و در آمریکای شمالی و چین 15 درصد رشد کند.

رشد فروش در آسیا - به جز چین و ژاپن- 12 درصد پیش‌بینی شده است.

همچنین پیش‌بینی شده است که فروش وسائل الکترونیکی در آمریکای جنوبی 10 درصد، در ژاپن 8 درصد،‌ در آفریقا 7 درصد،‌ در اروپای شرقی 5 درصد و در خاورمیانه 4 درصد رشد کند.

فروش وسائل الکترونیکی پس از یک افت 5 درصدی در سال 2009 در اوج رکود اقتصادی جهانی،‌ در سال 2010 با 13 درصد رشد به 873 میلیار دلار رسید.

اقتصاددان ارشد CEA،‌ شاون دوبراواک می‌گوید انتظار می‌رود که تلفن‌های هوشمند و کامپیوترهای لوحی مانند آی‌پد شرکت اپل پرفروش‌ اقلام سال 2011 باشند.

او می‌گوید:‌ "بازار تلفن‌های همراه معمولی در حال نزول است. همه رشدی که در این حوزه مشاهده می‌کنیم مربوط به تلفن‌های همراه هوشمند است."

پیش‌بینی CEA این است که فروش کامپیوترهای لوحی در سال جدید نسبت به سال گذشته دو برابر شود به 30 میلیون واحد و فروش دستگاه‌های کتابخوان الکترونیکی مانند کیندل شرکت آمازون به 20 میلیون واحد در سراسر جهان برسد.

دوبراواک می‌گوید: "کامپیوترهای لوحی یک از اقلام اصلی در نمایشگاه امسال خواهند بود"، چرا که شرکت‌های تکنولوژی به دنبال تکرار موفقیت آی‌پد شرکت اپل هستند.

او می‌گوید:‌ "من از اینکه بالای 100 نوع کامپیوتر لوحی در نمایشگاه ببینم شگفت‌زده نمی‌شوم" و می‌افزاید که حد قیمت مطلوب برای این کامپیوترها احتمالا حدود 350 دلار خواهد بود.

CEA می‌گوید کامپیوترهای موبایل- از جمله کامپیوترهای لوحی- 220 میلیارد دلار از فروش کلی 316 میلیارد دلاری کامپیوترهای شخصی را در سال 2011 را به خود اختصاص خواهند دارد و 96 میلیارد دلار باقیمانده به کامپیوترهای رومیزی می‌رسد.

انتظار می‌رود تلویزیون‌های متصل به اینترنت رشدی مداوم داشته باشند، و CEA پیش‌بینی می‌کند که 52 درصد دستگاه‌های تلویزیون فروخته‌شده در سال 2014 امکان اتصال به اینترنت را خواهند داشت.

به گزارش CEA تنها 9 درصد از 3.2 میلیون دستگاه تلویزیون فروخته‌شده در سال قبل قابلیت اتصال به اینترنت را داشتند، اما انتظار می‌رود این رقم در سال 2011 به 15 درصد یا 5.2 میلیون دستگاه تلویزیون برسد.

دوبرواک می‌گوید در حالیکه انتظار می‌رود فروش تلویزیون‌های متصل به اینترنت شروع به افزایش کند و فروش تلویزیون‌های LCD همچنان بالا باقی می‌ماند، فروش تلویزیون‌های سه‌بعدی هنوز سهم قابل‌توجهی پیدا نکرده است،‌ که تا حدی به این خاطر است که این تلویزیون‌ها هنوز خیلی گران‌قیمت محسوب می‌شوند.

او می‌افزاید که گرایشی که در میان بسیاری از وسائل الکترونیکی - از تلفن‌های هوشمند گرفته و کامپیوترهای لوحی تا دستگاه‌های تلویزیون- افزایش محبوبیت برنامه‌های کوچک ویژه یا همان برنامه‌‌‌های کاربردی است.

بر اساس بررسی CEA نیمی از همه دستگاه‌های موبایل از این برنامه‌های کاربردی استفاده می‌کنند،‌ و برنامه‌های مربوط به ارتباطات، آب و هوا، نقشه‌ها، موسیقی، اخبار، بازی‌ها و شبکه‌سازی اجتماعی از محبوب‌ترین این برنامه‌ها هستند.

بن آرنولد، تحلیل‌گر ارشد پژوهشی CEA می‌گوید:‌ "ما شاهد فروش برنامه‌های کاربردی بسیار بیشتری خواهیم بود. این برنامه‌ها توانایی‌های کاربران را تقویت می‌کنند."

کد خبر 125101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز