همشهری آنلاین: آویش خبره‌زاده، هنرمند ایرانی برنده شیر طلای دوسالانه ونیز جدیدترین آثار خود را در گالری S.A.L.E.S شهر رم به نمایش خواهد گذاشت.

تجسمی

به گزارش ایلنا ، این طراح و نقاش ایرانی مقیم واشنگتن که به تازگی مجموعه‌ای از ویدئوهای خود را در موزه هنر رودآیلند واقع در شمال‌شرق آمریکا به نمایش گذاشته بود، از نمایش آثارش در ایتالیا خبر داد و گفت:

از ابتدای سال گذشته میلادی قصد داشتم آثارم را در ایتالیا به نمایش بگذارم. بخشی از برنامه‌هایم در تابستان 2010 در بی‌ینال مهم آمریکا تحت عنوان «سانتافه» گذشت که در نیومکزیکو برگزار شد و من هم در آن شرکت داشتم. با این حال نمایشگاه پیش‌ رویم در رم، انفرادی است و قصد دارم طراحی های جدیدترم را به نمایش بگذارم.

خبره‌زاده 39 ساله، در عرصه جهانی هنرمندی شناخته شده است. او در سال 2003 موفق به دریافت شیر طلای دو سالانه ونیز شد؛ جایزه‌ای که همواره سکوی پرش بسیاری از هنرمندان بنام بوده است.

خبره‌زاده در طراحی‌ها و ویدئوهایش به سمت نوعی داستان‌گویی حرکت می‌کند. همان‌طور که پائولو کلمبو منتقد مطرح ایتالیایی گفته، این داستان‌های ساده از آرزوهای برباد رفته، تسلیم، حزن و اندوه آدم‌ها سخن یاد می‌کنند.

خبره‌زاده با اینکه تجربه زندگی در ایران، ایتالیا و آمریکا را دارد، اما حس گم‌گشتگی و مشکلات ناشی از انطباق با محیط، کوله‌بار فرهنگی و هنری او را تشکیل می‌دهد.

خودش می‌گوید: هیچ‌جا را خانه خود نمی‌دانم. با اینکه متولد تهران هستم، اما طی چندسال اخیر در کشورهای زیادی زندگی کرده‌ام؛ از فرانسه و ایتالیا گرفته تا ماداگاسکار و ایالات متحده! این جابه‌جایی‌ها، منبعی برای خلق تصاویر در فضایی شده‌اند که هم انبساطی و هم انقباضی هستند.

این هنرمند ایرانی درباره تلفیق طراحی، نقاشی و انیمیشن‌ در کارهایش می‌افزاید: طراحی‌ها در حقیقت ادامه انیمیشن‌هایم و وسیله‌ای برای توصیف گذشته، امروز و آینده هستند. طراحی با سکون پیوند دارد و انیمیشن با زمان.

خبره‌زاده که سال 1991 در رشته ریاضیات از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ‌التحصیل شده، طی سال‌های اخیر تحصیلات خود را در زمینه عکاسی و فلسفه ادامه داده است. او فارغ‌التحصیل آکادمی هنر رم در سال 1996، کالج هنر واشنگتن در سال 1998 و دانشگاه کلمبیا در رشته فلسفه در سال 1999 است.

کد خبر 124911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز