همشهری آنلاین: عاشقانه‌‌های شاهنامه فردوسی از سوی محمد‌رضا یوسفی،نویسنده شناخته‌شده عرصه کودکان و نوجوانان نوشته و از سوی انتشارات پیک‌بهار در دوجلد منتشر شد.

عاشقانه‌های شاهنامه

 به گزارش همشهری‌آنلاین محمد رضا یوسفی اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی را بازنویسی کرده و از حالت نظم به نثری روان و خواندنی با پیچیدگی‌ها و فضاسازی‌ها و تصویرسازی‌های خاص این گونه داستان‌ها تبدیل کرده است.

در واقع می‌توان گفت که روح ومحتوای داستان از فردوسی و شاهنامه است، اما فضا سازی‌ها و تصویر‌سازی‌‌های داستان با الهام از داستان فردوسی توسط یوسفی به متن اضافه شده است، چنانکه در داستان زال تقریبا برای دادن تخیل به خواننده چند شخصیت به داستان اضافه شده است.

یوسفی در بازخوانی داستان‌های شاهنامه عشق را گسترده‌تر از علاقه‌مندی دو جنس مخالف دیده و علاوه بر داستان‌های معروف عاشقانه شاهنامه چون بیژن و منیژه و شیرین و خسرو،‌داستان عشق مادری چون جریره (زن سیاوش و دختر پیران ویسه سردار سپاه افراسیاب) به فرزندش فرود را هم روایت کرده است تا از عشق مادری هم سخن بگوید. همچنانکه داستان فرانک (مادر فریدون) و عشقش به نوزادش را هم روایت کرده است.

در کتاب اول داستان‌های فرانک (زن آبتین و مادر فریدون)،زال و چگونگی پرورشش توسط سیمرغ،رودابه و عشق او به زال،تهمینه و عشقش به رستم،گردآفرید و عشقش به سهراب،سودابه و عشق او به سیاوش،خوب‌چهر مادر سیاوش، فرنگیس و جریره همسران سیاوش آمده است.

در جلد دوم داستان‌ها منیژه و بیژن،داستان کتایون و گرشاسب،داستان فغستان و اسکندر مقدونی،گرامی و اردشیر، دل‌افروز و فرخ‌پی، گردیه و شیرین و خسرو آمده است.

کتاب‌اگر چه در دوجلد تدوین شده است،اما هر کدام ماهیتی مستقل دارد ،ولی اگر خواننده‌ای بخواهد تمامی داستان‌های عاشقانه شاهنامه را بخواند باید هر دو جلد این کتاب را تهیه کند.

در این دو کتاب یوسفی به کمک بازآفرینی قصه‌ها،به گسترش مفهوم عشق در شاهنامه پرداخته است تا شاید حس را عمق ببخشد و اندیشه و تفکر را بیدار کند.

عاشقانه‌های شاهنامه

 به اعتقاد یوسفی، در پدیده عشق و تراژدی، عناصر گسترده‌ای از خیال انگیزی نهفته است. واقعی بودن یا نبودن مهم نیست،‌مهم آگاهی از آرزوها، حزن‌ها،تنفر تاریخی انسان از جنگ است، که نویسنده با طرح آیین عشق‌ورزی و مهربانی پیشینیان، الگووار به معنای زیستن و نبرد با دشمن ، خودخواهی، تکبر و... پرداخته تا صلح ودوستی را به ارمغان آورد.

محمدرضا یوسفی در عرصه ادبیات کودک و نوجوان نامی شناخته شده است و برخی از داستان‌های او جایزه‌های جهانی کتاب کودک را از آن این نوینسده کرده است.

او علاوه بر داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان، در زمینه مسائل نظری ادبیات کودک و نوجوان هم دستی چیره دارد و آثار متعددی را تالیف کرده است که از جمله آنها می‌‌توان به کتاب«زمینه شناخت ادبیات کودکان ونوجوانان» «قصه و قصه‌گویی» و «ادبیات کهن، ادبیات نو» اشاره کرد که از سوی همین ناشر به بازار کتاب عرضه شده است.

عاشقانه‌های شاهنامه: نویسنده محمدرضا یوسفی/ ناشر:انتشارات پیک بهار/ چاپ اول: 1389 (در دو جلد)، قطع رقعی، قیمت هر جلد 2200تومان/ تعداد صفحات هر جلد: 112 صفحه

کد خبر 124491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز