همشهری آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان گفت: بر اثر آتش‌سوزی‌های صورت گرفته در جنگل‌های استان گلستان 60 هکتار جنگل دچار حریق شد که 30 هکتار از این میزان به صورت صد درصد از بین رفته‌ است.

 به گزارش ایسنا، حمید سلامتی پس ازبازدید خبرنگاران از جنگل‌های استان گلستان در یک نشست خبری با بیان اینکه جنگل‌های پهن برگی که دچار آتش‌سوزی شده‌اند خود، قابلیت احیا داشته و نیازی به تجدید کشت و جنگل‌کاری دوباره ندارند، ‌افزود: در دو هزار و 700 هکتاراز جنگل‌های استان گلستان آتش‌سوزی‌ها به صورت سطحی بوده و درختان در این سطح سالم و باقی هستند و هیچ صدمه‌ای به آنها و نهال‌ها نرسیده است.

 سلامتی با اشاره به اینکه در آتش‌سوزی‌های جنگل‌های پهن‌برگ 12 درصد درختان سر پا خشک و درختان افتاده در سطح جنگل، دچار آسیب شده‌اند، گفت: ‌جنگل‌های پهن برگی که دچار آتش‌سوزی شده‌اند در بهار سال آینده سر حال دیده خواهند شد.

 مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان گفت: جنگل‌های آسیب دیده سوزنی برگ در شهرستان مینودشت، بخشی از شهرستان کلاله و در مساحت‌های حدود دو تا سه هزار متر هستند البته ممکن است در شهرستان‌های دیگر نیز وجود داشته باشد که شاید حدود نیم هکتاربوده و باید دوباره کشت شوند.

 وی با بیان اینکه تا نباریدن باران ممکن است این حریق‌ها در جنگل ادامه داشته باشد، افزود: ‌البته در حال حاضر به دلیل داشتن آمادگی، کنترل آتش‌سوزی‌ها برای ما ‌آسانتر شده و اکنون ممکن است روزانه به طور متوسط یک حریق را در جنگل‌ها داشته باشیم.

 سلامتی در ادامه مساحت استان گلستان را دو میلیون و 150 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان 865 هزار هکتار مربوط به عرصه‌های مرتعی و قشلاقی در شمال و مراتع ییلاقی در جنوب استان و مقداری از میان‌بندها است و 451 هزار هکتار نیز مربوط به جنگل‌ها است که از گلوگاه در غرب استان شروع شده و تا پارک 91 هزار هکتاری ملی گلستان در شرق استان گلستان ادامه دارد.

 وی با بیان اینکه ما درمورد عرصه‌های منابع طبیعی و به خصوص جنگل برنامه‌های مدیریتی کاملی داریم، افزود: 50 درصد از جنگل‌های استان گلستان در قالب 32 طرح، تحت پوشش طرح جنگل‌ها بوده و بیش از 50 درصد نیز هنوز مجری طرح جنگل ندارد.

 مدیرکل اداره کل منابع طبیعی استان گلستان ضمن بی‌نظیر دانستن آتش‌سوزی‌هایی جنگل‌های گلستان در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، اظهار کرد: البته هیچ سالی را بدون آتش سوزی نداشته‌ایم و آتش در جنگل عجین شده و چیز عجیبی نیست البته همیشه این آتش‌سوزی‌ها بحران نبوده و در سنوات اخیر شرایط آتش‌سوزی‌ها بسیار حاد نبوده که بخواهیم آن را رسانه‌ای کنیم هر چند که چند موردی نیز رسانه‌ای شد اما امسال شرایط خاص آب و هوایی باعث بحرانی شدن آتش‌سوزی‌ها و رسانه‌ای شدن آن شد.

 وی با بیان اینکه از سال 69 تاکنون آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های استان گلستان، از لحاظ تعداد و سطح سیر صعودی داشته است، گفت: ‌این رویه به دلیل شرایط‌ آب و هوایی ایجاد شده است.

 این مقام مسئول با اشاره به اینکه از بیست و دوم آذر ماه 135 مورد آتش‌سوزی را در جنگل‌های گلستان داشته‌ایم، ادامه داد: از این تعداد آتش‌سوزی 59 مورد مربوط به شهرستان مینودشت، 22 مورد مربوط به آزاد شهر، 20 مورد رامیان، 11مورد کلاره، هشت مورد علی‌آباد کتول، هشت مورد گرگان، دو مورد بندرگز و دو مورد نیز مربوط به کردکوی بود.

 او اضافه کرد:‌ روند آتش‌سوزی‌ها نشان می‌دهد که هر چه از غرب به سمت شرق استان می‌رویم میزان رطوبت هوا کمتر و خشکی و در نتیجه آتش‌سوزی‌ها نیز بیشتر شده است چرا که از بیستم مهر ماه سال جاری تا هجدهم آذر ماه حتی یک قطره بارندگی نداشته‌ایم که چنین وضعیتی در 33 سال گذشته بی سابقه بوده باعث ادامه‌دار شدن حریق ها در جنگل‌های استان گلستان شده است.

 سلامتی گفت: صخره‌ای بودن عرصه‌ها شرایط را برای دسترسی ما به مناطق حریق دشوار کرده بود به طوری که در برخی مناطق حتی امکان استفاده از بالگرد نیز وجود نداشت در نتیجه حریق در جنگل‌ها ادامه‌دار شد اما هماهنگی وانسجام بین دستگاهها از قبل آتش‌سوزی وجود داشته و این همکاری در زمان آتش‌سوزی‌ها خود را نشان داد.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا برای اطفای سریعتر حریق‌ها و جلوگیری از خسارات بیشتر از نیروهای خارجی استفاده نشد؟ گفت: وقتی تعامل و همکاری لازم بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد ضرورتی برای آمدن امکانات خارجی وجود ندارد.

 سلامتی با بیان اینکه به طور متوسط هر سال 100 تا 120 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها را در استان گلستان داریم، افزود: بیش از 95 درصد از این آتش‌سوزی‌ها را اصلا کسی متوجه نمی‌شود.

 مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان گفت: در حال حاضر اعتقاد به طرح‌های مدیریت جنگل داریم اما نمی‌توانیم بگوییم که صد درصد مدیریت ما درست اعمال می‌شود و معتقدیم که باید مدیریتمان روز به روز بهتروبیشتر شود.

در جریان بازدید هوایی خبرنگاران از جنگل‌های استان گلستان بخشی از جنگل‌های گلستان در منطقه سوسرای آزادشهر و جنوب شرقی شهرستان گرگان طعمه حریق شد که در این رابطه نیز مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان، اظهار کرد:

این آتش سوزی مربوط به دو روز قبل بوده که به علت صخره‌ای بودن توسط بالگرد آب‌پاشی شده و احتمالا کنده‌های مانده درختان که به طور کامل خاموش نشده بودند باعث دوباره مشتعل شدن این آتش شده است که برای اطفای دوباره آنها اقدام می‌شود.

کد خبر 124478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز