همشهری آنلاین: دولت آمریکا درحالی دم از ضرورت خلع سلاح و کاهش سلاح هسته ای در جهان می‌زند که بودجه‌ای 85 میلیارد دلاری به تجهیز و نوسازی سلاح‌های هستهای خود اختصاص داده است.

 آمریکا 85 میلیارد دلار برای نوسازی بمب های هسته ای اختصاص داد

به گزارش ایرنا،گزارش هفته نامه آمریکایی نیوزویک حاکی است این کشور به رغم اعلام موافقت با پیمان 'نیو استارت' که یکی از موضوع های آن ضرورت کاهش کلاهک های هسته ای در سراسر جهان است، اخیرا دهها میلیارد دلار برای مدرن کردن بمب های هسته ای خود در دهه آینده اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، بودجه ای که دولت اوباما برای تقویت و مدرن سازی بمب های هسته ای این کشور اختصاص داده، 20 درصد بیشتر از رقمی است که در زمان دولت بوش به فعالیت های هسته ای نظامی در آمریکا اختصاص یافت.

این تصمیم دولت اوباما در تناقض آشکار با شعار های بشردوستانه دولت وی می باشد و دهها سال شعار دولت های مختلف آمریکا مبنی ضرورت ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته ای را به صراحت نقض می کند.

تصمیم جدید دولت اوباما برای مدرن سازی بمب های هسته ای آمریکا با بودجه ای 85 میلیارد دلاری تنها چند ماه پس از امضای قرارداد کاهش سلاح های استراتژیک معروف به پیمان 'استارت' بین روسای جمهوری آمریکا و روسیه می گذرد و طبق این قرار داد دو کشور متعهد شدند که تعداد کلاهک های هسته ای خود را کاهش دهند.

این قرار داد که در روز هشتم آوریل سال 2010 بین باراک اوباما و دیمتری مدودف امضا شد، طرفین را موظف می کند که تعداد کلاهک های هسته ای را به میزان 30 درصد کاهش دهند.

از زمان جنگ سرد تاکنون، پیمات استارت در سه مرحله میان آمریکا و روسیه امضا شده است اما آمریکا به دنبال تنظیم پیمان جدید موسوم 'نیو استارت' یا استارت جدید است.

پیمان استارت جدید بخشی از سناریوی جدید ایالات متحده به منظور کاهش قدرت بازدارندگی مخالفان خود در جهان از جمله ایران و کره شمالی است.

آمریکا اولین کشوری بود که دست به تولید سلاح هسته ای زد و تنها کشوری است که تا کنون اقدام به استفاده از این نوع سلاح کشتار جمعی کرده است.

در ماه آگوست سال 1945، زمانی که آمریکا اقدام به استفاده از بمب هسته ای در شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن کرد، بیش از 210 هزار نفر قتل عام شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پنتاگون بعد از سال 1950 به ساخت و تولید سلاح های هسته ادامه داد و از آن سال تا کنون بیش از 6 هزار و 700 موشک هسته ای تولید کرده است.

کد خبر 124309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز