شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، با توجه به دو دستگی موجود در هیات حاکمه این کشور پس از انتخابات کنگره و در راستای تلاش برای انتخاب مجدد، به زودی دست به تغییرات گسترده در کابینه خود خواهد زد.

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه ضمن اعلام این خبر نوشت: رییس جمهوری آمریکا، به گفته دستیارانش، در تعطیلات کریسمس مشغول بررسی گزینه های موجود است و در نخستین روزهای کاری ژانویه (از 10 دیماه) تغییرات کابینه اش را اعلام خواهد کرد.

گفته می شود که تغییر گروه اقتصادی دولت، با جابه جایی مدیر شورای ملی اقتصاد آغاز خواهد شد. از جین اسپرلینگ، مشاور وزیر خزانه داری (دارایی) آمریکا، به عنوان یکی از گزینه های اصلی برای جانشینی لارنس سامرز، مدیر فعلی شورای ملی اقتصاد یاد می شود. راجر آلتمن، بانکدار و سرمایه گذار وال استریت، نیز یکی دیگر از گزینه های اصلی برای این مقام است. هر دو نامزد یاد شده، سابقه حضور در دولت بیل کلینتون، رییس جمهور پیشین آمریکا، را دارند.

دیوید اکسلراد، مشاور ارشد کاخ سفید که خود ماه آینده ساختمان ریاست جمهوری آمریکا را ترک خواهد کرد، می گوید تغییرات کلی نیست، اما چشمگیر خواهد بود.

ورود دیوید پلاف به کاخ سفید یکی از تغییرات شایان توجه است. وی در گذشته، مدیریت ستاد انتخاباتی اوباما را نیز برعهده داشته و اینک جایگزین دیوید اکسلراد خواهد شد تا مشاورت رییس جمهور در امور سیاسی را عهده دارد شود.

در همین حال قرار است جیم مسینا، معاون رییس کارکنان کاخ سفید مقام خود را ترک کند و مقر ستاد انتخاباتی اوباما که در شیکاگو واقع است را مدیریت نماید.

در آخرین نشست کابینه اوباما در سال جاری میلادی، رییس جمهوری آمریکا از اعضای دولت خود خواست که اگر می خواهند هیات دولت را ترک کنند، این قصد خود را علنا بگویند.

گفته می شود رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا ، یکی از کسانی است که قطعا کابینه را ترک خواهد کرد.

ظاهرا رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید هم مقام خود را ترک خواهد نمود. البته وی یا سمت مشاوره می گیرد و یا برای مبارزه های تبلیغاتی علیه نامزدهای جمهوری خواه در انتخابات 2012، وارد فعالیت رادیو - تلویزیونی خواهد شد.

جی کارنی، سخنگوی جوزف بایدن (معاون اوباما) و بیل برتون (معاون فعلی گیبس) از گزینه های احتمالی برای جانشینی وی هستند.

در حالی که ظاهرا رییس جمهور آمریکا از دیوانسالاری موجود در دولت خود ناخرسند است، گفته می شود که از هم اکنون کارکنان کاخ سفید نگران آینده شغلی خود هستند. تعدادی از این کارکنان قرار است به ستاد اوباما در شیکاگو منتقل شوند و از بهار آینده با جمع آوری پول، مقدمات مبارزه های انتخاباتی سال 2012 را فراهم کنند.

گفته می شود باراک اوباما اخیرا با افرادی که مقام های ارشد دولت بیل کلینتون را برعهده داشته اند، دیدار کرده است. وی حتی خاطرات کلینتون را مطالعه می کند. کلینتون پس از آنکه در انتخابات سال 1994 کنگره به سختی از جمهوری خواهان شکست خورده بود، موفق شد در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری به پیروزی برسد.

اوباما قصد دارد هم با جمهوری خواهان همکاری کند و هم از کنگره فاصله بگیرد و مسایل خود را مستقیما با مردم آمریکا مطرح نماید.

دن فایفر، مدیر روابط عمومی کاخ سفید می گوید: 'در دنیایی که دولت دو تکه است و یکپارچگی وجود ندارد، به انجام رساندن کارها، نیازمند سیاستی مرکب از همکاری و تقابل است.'

کد خبر 124022
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز