همشهری آنلاین: رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه کشور با بیان اینکه در 25 سال گذشته، 100 هزار ایرانی در زلزله‌های مختلف جان خود را از دست داده‌اند، گفت: حذف روز ایمنی در مقابل زلزله ـ 5 دی ـ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعجب‌آور است.

زلزله

 به گزارش ایسنا، مهندس باقری در نشست خبری به مناسبت سالگرد زلزله بم با اشاره به این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد، روز ملی ایمنی در مقابل زلزله را از تقویم رسمی کشور حذف کند، یادآور شد: این تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعجب برانگیز است، چرا که وجود این روز در تقویم ملی کشور نه تنها هزینه‌ای برای هیچ یک از ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها ندارد، بلکه یادبودی برای گرامیداشت کشته‌شدگان زلزله بم است.

 روزانه سه زلزله در ایران رخ می‌دهد

 به گفته باقری روزهای زیادی در تقویم ملی کشور وجود دارد که بسیار هزینه‌بر است اما این تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر حذف روز زلزله سوال برانگیز است.

 وی با بیان اینکه با توجه به آمارهای موجود سالانه حدود یک هزار زمین‌لرزه در کشور رخ می‌دهد، خاطر نشان کرد: به صورت میانگین روزانه سه زلزله در کشور به وقوع می‌پیوندد.

 وی با بیان اینکه سالانه هشت درصد از حوادث غیرمترقبه در قاره آسیا را زلزله به خود اختصاص می‌دهد، خاطر نشان کرد: بیش از 80 درصد از مردم منطقه آسیا به دلیل زلزله جان خود را از دست می‌دهند.[آشنایی با مناطق زلزله‌خیز کره زمین]

 انتشار تمبریادبود برای حمایت از روز ایمنی در برابر زلزله

 وی در ادامه با اشاره مجدد به حذف روز ایمنی مقابل زلزله، گفت: سازمان مدیریت بحران کشور تصمیم گرفته است برای حمایت از این روز و به منظور جلوگیری از حذف این روز از تقویم ملی کشور تمبر یادبودی را منتشر کند.

 به گفته رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه کشور این تمبر، یادبودی است برای یکصد هزار ایرانی که در 25 سال اخیر جان خود را در زلزله از دست داده‌اند.

 رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه کشور با اعلام این خبر که از آغاز دولت نهم و با توجه به تدبیر و تصمیمات ریاست جمهوری تاکنون 300 هزار واحد مسکونی در سطح کشور مقاوم‌سازی شده است، عنوان کرد: علی‌رغم این که شدت و وسعت زلزله‌ها از سال گذشته تاکنون با زلزله‌های مخرب سالیان گذشته برابری دارد، اما به علت مقاوم‌سازی و افزایش سطح آموزش مردم، خرابی و خسارات‌های مالی و جانی نسبت به گذشته کاهش یافته است.

 وی با اشاره به زلزله روز دوشنبه «ریگان» درکرمان، ادامه داد: با توجه به اینکه این زلزله از لحاظ شدت، وسعت و مکان وقوع زلزله به گونه‌ای بوده است که سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را لرزاند و از نظر کیفیت زلزله همانند زلزله مخرب بم بوده است، اما با توجه به بهسازی و مقاوم سازی خانه‌های مسکونی در این منطقه شاهد آن بودیم که هیچ یک از ساختمان‌های مقاوم سازی شده تخریب نشده است.

 بم به عنوان نماد مقاومت در برابر زلزله

 باقری با تاکید بر اینکه 30 هزار واحد مسکونی در بم بازسازی و نوسازی شده است و همچنین 36 هزار واحد مسکونی در روستاها بازسازی شده است، ادامه داد: آن تعداد افرادی که خانه‌هایشان در زلزله ریگان تخریب شده است، هیچ گاه برای دریافت تسهیلات به بنیاد مسکن مراجعه نکرده بودند و خانه‌های خود را ایمن نساخته بودند، ‌به همین دلیل با زلزله مشابه به زلزله بم خانه این افراد تخریب شد.

 به گفته وی بم نماد مقاومت در برابر زلزله و به عنوان ایمن‌ترین شهرستان در مقابل زلزله نام گرفته است.

رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه کشور با تاکید بر اینکه با توجه به تصمیمات صورت گرفته سالیانه باید 300 هزار واحد مسکونی در روستاها بازسازی شود، تصریح کرد: در شورای عالی مدیریت بحران تصویب شده است که این طرح در شهرها و کلانشهرها نیز اجرایی شود و امسال در سالگرد تاسیس بنیاد مسکن نیز ریاست جمهوری سقف مقاوم سازی 300 هزار واحد مسکونی را برداشت و در حال حاضر هر هموطن می‌تواند برای دریافت تسهیلات به منظور مقاوم‌سازی و بازسازی واحد مسکونی خود به بنیاد مسکن مراجعه کند.

شهرداری‌ها از احداث نماهای ناایمن ساختمان‌ها خودداری کنند

 وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بیشترین تخریب در زلزله‌ها را اجزای غیرسازه‌ای ساختمان به وجود می‌آید، ادامه داد: وسایل تزئینی، کتابخانه، لوستر، نماهای شیشه‌ای و نماهای فرنگی از جمله علل تشدید خسارات در زمان وقوع حادثه است.

 باقری در ادامه بیان کرد: سازمان مدیریت و بحران قصد دارد آیین‌نامه‌ای برای تنظیم و محکم نگهداشتن اجزای غیر سازه‌ای ساختمان تهیه کند و آن را به تمامی دستگاه‌های مربوطه ارسال ‌می‌کند.

 وی در ادامه با بیان اینکه انواع نماهای موجود در کشور از جمله نماهای شیشه‌ای ناایمن هستند، افزود: شهرداری‌ها باید از ایجاد نماهای شیشه‌ای و ناایمن جلوگیری کنند و به زودی آیین‌نامه‌ای در این باره ابلاغ خواهد شد.

 می‌توان در برنامه‌ای پنج ساله تمام ساختمان‌ها را ایمن کرد

 رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه کشور با تاکید بر اینکه با یک برنامه‌ریزی‌ پنج ساله می‌توان تمام ساختمان‌های کشور را ایمن سازی کرد، اظهار کرد: با استفاده از پی‌های لرزان یا ارتجاعی می‌توان از تخریب ساختمان‌ها جلوگیری کرد.

 وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری تست مقاوم‌سنجی بناهای مهم کشور در 31 استان به اتمام می‌رسد، گفت: مهندسان سازمان مدیریت بحران از طریق اسکن ساختمان‌ها به میزان مقاومت ساختمان‌های مهم در برابر زلزله پی خواهند برد.

 باقری در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از بخش‌های مورد توجه مدیران بحران استان‌های کشور، بحث توسعه بیمه در مقابل حوادث است که در این برنامه 18 میلیون ساختمان موجود در کشور تنها با پرداخت پنج‌هزار تومان در مقابل زلزله بیمه خواهند شد.

 رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه کشور از امضای تفاهمنامه‌ای میان سازمان مدیریت بحران و موسسه استاندارد خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این توافقنامه، مصالح ساختمانی باید نشان استاندارد داشته باشند.

 وی با بیان اینکه واحدهای تولید مصالح غیراستاندارد با مهلت سه ماهه پلمپ خواهند شد، افزود: هر مصالح ساختمانی که برچسب ایمنی در مقابل زلزله را اخذ نکرده باشد، در ساختمان به کار نمی‌رود.

 وی همچنین ادامه داد: پروژه‌های دولتی نیز که از مصالح غیراستاندارد برای ساخت و ساز بهره می‌گیرند، در صورت مشخص شدن این مطلب پروژه‌ آنان توقیف خواهند شد.

رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه کشور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در زمان وقوع حوادث، رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی با مشکل مواجه‌ هستند، اظهار کرد: رسانه‌ها در حوادثی که مربوط به استان‌ها می‌شود، باید اخبار را از استانداری گرفته و در مواردی که به یک شهر مربوط می‌شود باید اخبار را از فرماندار دریافت کنند.

 وی در رابطه با اطلاعات ضد و نقیضی که در زلزله کرمان به رسانه‌ها داده ‌شده بود، گفت: تفاوت خسارت‌ها به خاطر زمانی است که سپری می‌شود، در ساعت اولیه تنها فوت یک نفر گزارش شد، اما پس از آن خبرهای جدید گزارش شد.

 65 هزار بافت فرسوده در کشور

 باقری در پاسخ به سوال دیگر در رابطه با مقاوم‌سازی شهر تهران عنوان کرد: 65 هزار هکتار بافت فرسوده در سطح کشور وجود دارد که امسال 12 هزار هکتار از این بافت در دستور کار قرار دارد.

 وی با بیان اینکه بافت‌های فرسوده دارای شرایطی است، درباره این شرایط گفت: بافت این گونه از ساختمان‌ها باید دارای متراژ کم باشد که دراین صورت صاحب ملک باید با همسایه‌های خود توافق کند تا بتواند از زمین بزرگتری برای ساختمان‌سازی استفاده کند، به کار برده شدن مصالح غیراستاندارد، معابر باریک، فرعی و نداشتن نقشه مهندسی ساختمان از جمله شرایط دیگر برای تعلق عنوان بافت‌ فرسوده ساختمان محسوب می‌شود.

 وی ادامه داد: این نوع ساختمان‌ها می‌توانند تا ساخت 20 میلیون تومان وام دریافت کنند.

 رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه کشور در رابطه با شناسایی مصالح غیراستاندارد، گفت: راحت‌ترین کار برای شناسایی مصالح غیراستاندارد، برچسب استاندارد درج شده بر روی مصالح است و قسمتی که پیمانکار کار ساختمان را در دست دارد، ناظر کیفیت مصالح را کنترل می‌کند، مسکن مهر نیز شامل این نظارت می‌شود.

کد خبر 124006
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز