گروه بورس: براساس آیین‌نامه جدیدی که کانون کارگزاران به تصویب رسانده است از این‌پس کارگزاران بورس به‌ویژه کارگزاران بورس کالا موظفند تخفیف‌های خود را به مشتریان، از کارمزد خود کسر کنند.

بورس

به گزارش همشهری، سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش از این به کارگزاران بازار سرمایه اعلام کرده بود به‌منظور جلب مشتری می‌توانند بدون درنظر گرفتن کارمزد معاملاتی خود به مشتریان خود تخفیف بدهند اما به تازگی کانون کارگزاران با تصویب آیین‌نامه‌ای ارائه هرگونه تخفیف از سوی کارگزاران را به‌عهده خود شان گذاشته است.

بر این اساس در درجه اول تخفیف‌های کارگزاران بورس کالا از حساب کارمزدشان کسر می‌شود و گویا قرار است این آیین‌نامه در بورس اوراق بهادار نیز به اجرا درآید. پیش از این بسیاری از کارگزاری‌ها برای جذب مشتری بیشتر، به مشتریان خود به‌ویژه مشتریان کلان تخفیف‌های خاصی می‌دادند و این موضوع باعث بازار گرمی برخی از کارگزاران شده بود. به‌نظر می‌رسد این تصمیم به‌دلیل تجمیع سفارش‌ها به سمت چند کارگزاری گرفته شده است.

کارشناسان معتقدند که با حذف تخفیف از کارمزد کارگزاران بورس کالا، بازارگرمی برخی از شرکت‌ها که برای جذب مشتری، تخفیف‌های زیادی به مشتریان خود می‌دهند به پایان می‌رسد. بر همین اساس هادی بیدختی مدیرعامل کارگزاری عمران فارس در باره این تصمیم گفت: از جزئیات این طرح خبر ندارم اما در گذشته سازمان بورس به کارگزاران گفته بود، می‌توانند به مشتریان خود تخفیف بدهند اما کانون کارگزاران طی نامه‌ای از کارگزاران خواست این تخفیف‌ها فقط شامل سازمان خصوصی‌سازی‌ شود و شامل مشتریان دیگر نشود. همچنین به‌گفته امیر حسین ارضا مدیرعامل کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز این طرح از سوی کانون کارگزاران ارائه شده است.

براساس این گزارش، کانون کارگزاران در دستورالعمل جدید خود به‌دنبال این است که عرضه‌کنندگان بورس کالا، محصولاتشان را بین تمام کارگزاری‌‌ها تقسیم کنند و بیشتر معاملات روی دوش چند شرکت محدود نباشد. در همین رابطه مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس کالا هم با اشاره به اینکه تخفیف در کارمزد از تخلف‌های رایج شماری از کارگزاران بورس کالا است، افزود:‌ اگر کانون کارگزاران کارمزد‌های شرکت‌های بورس کالا را قانونمند کند به جرات می‌توان گفت، دیگر شاهد رفتار غیرحرفه‌ای در بورس کالای ایران نخواهیم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، محمودرضا الهی‌فر افزود:‌ برخی کارگزاران برای جذب مشتری تخفیف‌هایی را به خریداران و فروشندگان خود می‌دهند که این موضوع تخلف محسوب می‌شود و این کار به صنعت کارگزاری لطمه می‌زند. وی ادامه داد: کانون باید به‌نحوی دستورالعمل جدید را در بورس اجرایی کند که تمام شرکت‌های کارگزاری به ندادن تخفیف در کارمزدها پایبند باشند.

مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید نیز با استقبال از حذف تخفیف از کارمزد کارگزاران، گفت: در حال حاضر برخی از کارگزاری‌های بورس کالا برای جذب مشتری، تخفیف‌های غیرمعقول در کارمزدهای خود می‌دهند که درصورت حذف اینگونه تخفیف‌ها، معاملات بورس کالا، قانونمند‌تر از گذشته دنبال می‌شود.

کد خبر 123414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز