همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزیرعلوم، تحقیقات وفناوری گفت: موسسه‌های پژوهش محور و دانشگاه‌ها می‌توانند به ازای هر پنج نفر دانشجوی دکتری آموزشی پژوهشی یک دانشجوی دکتری پژوهش محور را به شرط اینکه استاد راهنما و طرح پژوهشی تقاضا محور داشته باشند، پذیرش کنند

به گزارش ایسنا، دکتر حسین نادری‌منش در این زمینه افز‌ود: برای پاسخ به نیازهای کشور در ابعاد مختلف صنعتی، کشاورزی، عمرانی و.. دوره دکتری پژوهش محور در پژوهشگاه‌های مستقل وزارت علوم یا پژوهشکده های دانشگاه‌ها و با مجوز شورای گسترش آموزش عالی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دوره دکتری پژوهشی کاملاً تقاضا محور است و یک سازمان یا دستگاه هزینه دوره را تامین می‌کند و این دوره نیز در جهت برطرف کردن یکی از نیازهای آن دستگاه است.

نادری منش ادامه داد: موسسه‌های پژوهش محور که امکانات و زیرساخت‌های لازم را دارند و برنامه پنج ساله آنها به تصویب هیات امنا رسیده باشد و همچنین دانشگاه‌ها نیز به ازای هر پنج نفر دانشجوی دکتری آموزشی پژوهشی می‌توانند یک دانشجوی دکتری پژوهش محور را به شرط اینکه استاد راهنما و طرح پژوهشی تقاضا محور داشته باشند پذیرش نمایند.

معاون آموزشی وزیرعلوم افزود: تعداد واحدهای درسی در دوره دکتری36 واحد است که در دوره دکتری آموزشی-پژوهشی 12تا 18واحد آن درسی و 18تا 24 آن مربوط به رساله است و در دوره دکتری پژوهش محور نیز 3تا8 واحد دروس مرتبط با رساله و 28تا 33 واحد نیزمربوط به رساله است.

نادری منش گفت : در هر دو دوره پذیرش دکتری، کمیته راهبری هدایت دانشجو را بر عهده دارد که در دوره دکتری پژوهش محور این کمیته متشکل از معاون پژوهشی، مسئول گروه و کارفرماست و در دوره دکتری آموزشی پژوهشی نیز متشکل از استاد راهنما و دو نفر عضو هیات علمی به انتخاب گروه است.

وی افزود: مدت زمان مجاز تحصیل در دوره دکتری آموزشی پژوهشی حداقل سه سال و نیم و حداکثر چهار سال و نیم و در دوره دکتری پژوهش محور حداقل سه سال و حداکثر چهار سال است که در صورت نیاز تا یک نیمسال تمدید می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: آیین نامه برگزاری دوره‌های دکتری پژوهش محور و آموزشی-پژوهشی به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسیده و در هفته جاری به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ابلاغ شده که از سال تحصیلی 91-90 اجرا می‌شود.

کد خبر 123221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز