همشهری آنلاین: یک بررسی جدید بر روی حدود 29000 کودک نشان می‌دهد که کودکانی که در طول دوران جنینی و پس از تولد در معرض تلفن‌های همراه بوده‌اند، در معرض خطر بالاتر مشکلات رفتاری در هفت سالگی هستند، که احتمالا ناشی از میدان‌های الکترومغناطیسی این وسائل است.

به گزارش هلث‌دی نیوز این یافته‌ها مشابه یافته‌های بررسی در سال 2008 است بوسیله همین پژوهشگران بر روی 13000 کودک انجام شود.

و با اینکه بررسی‌های ابتدایی‌تر به متغیرهای بالقوه مهمی که ممکن است بر این نتایج اثر بگذارد، توجهی نکرده بودند، به گفته لیکا کفیتس، متخصص همه‌گیرشناسی در دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس،‌ این بررسی جدید این عوامل را در نظر گرفته بود.

او تاکید کرد که این یافته‌ها دال براین هستند،‌ اما ثابت نمی‌کنند، که رابطه‌ای میان قرارگیری در معرض تلفن همراه و مشکلات رفتاری در کودکان وجود دارد.

این بررسی در شماره 6 دسامبر جورنال همه‌گیری شناسی و بهداشت اجتماع به چاپ رسیده است.

کیفتز و همکارانش در نتیجه‌گیری این تحقیق می‌نویسند بررسی‌های بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا یافته‌های قابل تکرار هست یا نه. آنها می‌گویند هنوز زود است بر مبنای این یافته‌های رابطه سببی میان قرارگیری به تلفن همراه در دوران جنینی و مشکلات رفتاری در سنین بعدی قائل شد، اما اگر ثابت شود واقعا چنین رابطه‌ای موجود باشد، با توجه استفاده گسترده از این تکنولوژی، نگرانی عمده‌ای از لحاظ بهداشت عمومی وجود خواهد داشت

کد خبر 122960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز