گروه بورس: سهامداران بورس تهران هفته گذشته با ثبت رکورد تازه‌ای1.1 میلیارد دلار سهام دادوستد کردند.

به گزارش همشهری، با وجود نزدیک شدن به زمان هدفمندکردن یارانه‌ها ارزش معاملات بورس تهران در حال افزایش است و به‌نظر می‌رسد شرکت‌های حقوقی بزرگ در تلاش برای تغییر سبد دارایی‌های خود هستند.تازه‌ترین اطلاعات رسمی بورس تهران نشان می‌دهد کسب رکورد تازه1.1 میلیارد دلاری بدون درنظرگرفتن عرضه اولیه سهام شرکت‌های بزرگ، به دست آمده است. به این ترتیب ارزش معاملات بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون از مرز 17 میلیارد دلار نیز عبور کرد.

این میزان معاملات در طول تاریخ فعالیت بورس بی‌سابقه بوده؛ به‌طوری که حجم معاملات بازار سهام در 12ماه سال‌های 87 و 88 به‌ترتیب 14 و 18‌میلیارد دلار برآورد شده است که این مقدار با احتساب فروش سهام شرکت‌های بزرگی چون ملی صنایع مس، فولاد مبارکه اصفهان و مخابرات ایران محاسبه شده که جمعا بیش از 15 میلیارد دلار از ارزش کل معاملات را شامل می‌شدند.

اما در طول سال‌جاری حجم عرضه سهام شرکت‌های جدید کمتر از 500‌میلیون دلار بوده است و بیشترین دلیل افزایش ارزش معاملات، مربوط به معاملات بلوکی سهام بوده است.فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند بورس تهران در سال‌جاری رکورد سال‌های قبل را بشکند و ارزش معاملات بورس از مرز 20 میلیارد دلار هم عبور کند.کارشناسان یکی از دلایل رشد کیفی بازار‌های سهام را رشد ارزش و گردش معاملات ارزیابی می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد تصمیمات دولت برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها منجر به تغییر سیاست‌های سرمایه‌گذاری نهادهای حقوقی بزرگ شده و این دسته از شرکت‌ها در حال تغییر ترکیب دارایی‌های خود هستند؛ بر این اساس هرچقدر نیمه اول سال متعلق به سرمایه‌گذاران حقیقی و کوچک بازار بود، نیمه دوم سال مربوط به تعاملات و فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ و حقوقی است که در تلاشند سبدهای سرمایه‌گذاری خود را بهینه کنند و بر این اساس از اواخر مهر ماه تا پایان آبان ماه فقط در طول 40روز نزدیک به 3میلیارد دلار از سهام شرکت‌ها در بورس تهران جابه‌جا شده و ارزش معاملات بازار به5.15 میلیارد دلار رسیده است.

در عین حال در طول هفته گذشته نیز ارزش مبادلات بازار سهام جهش خیره‌کننده‌ای داشت و از 16 میلیارد دلار به 17میلیارد دلار رسید. بر این اساس به‌نظر می‌رسد ارزش دادوستد‌های بورس تهران که در سال گذشته به4.18 میلیارد دلار رسیده بود امسال رکورد تازه‌ای ثبت کند و حتی از مرز 20میلیارد دلار نیز عبور کند.

کد خبر 122810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز