همشهری آنلاین: گوگل انتشار سیستم عامل Chrome را تا سال 2011 به تعویق انداخته‌ ولی روز گذشته لپ‌تاپی را معرفی کرد که با این سیستم عامل کار می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این لپ‌تاپ مجهز به سیستم عامل پردازش ابری Chrome برای رقابت با بازار بزرگ کامپیوترهای سیستم عامل‌های ویندوز طراحی شده است. گفتنی‌است تاکنون گوگل بارها با اقداماتی نظیر معرفی نرم‌افزار Google Docs با رقابت با مایکروسافت پرداخته است.

 اریک اشمیت، مدیر عامل شرکت گوگل روز سه شنبه با معرفی این لپ‌تاپ گفت: "به نظر من پردازش ابری آینده کامپیوتر را تشکیل می‌دهد. اکنون (به غیر از ویندوز و مکینتاش) گزینه سومی برای انتخاب یک سیستم عامل برای کامپیوترهای شخصی وجود دارد."

 این لپ‌تاپ که Cr-48 نام دارد، بخشی از یک پروژه آزمایشی برای تست کردن نسخه بتای سیستم عامل کروم است.

 سوندار پیچای، مدیر تولیدات گوگل نیز در این مراسم گفت که هیچ دستگاهی از این لپ‌تاپ تا سال آینده به بازار عرضه نخواهد شد و تنها برنامه‌نویسان و متخصصان در آزمایش این دستگاه و سیستم عامل کروم شرکت خواهند کرد. وی می‌افزاید: "سیستم عامل کروم چیزی جز وب‌ نیست."

گوگل سال گذشته خبر ساخت سیستم عامل کروم را اعلام کرد. این سیستم عامل براساس مفهوم پردازش ابری کار خواهد کرد به این معنی که تمام نرم‌افزارها و اطلاعات برروی سرور‌های گوگل ذخیره و اجرا می‌شوند و دستگاه‌های اجرا کننده این سیستم عامل نیازی به قدرت پردازش بالا ندارند و تنها ابزار کار آن‌ها اتصال اینترنت است.

به گفته سوندار پیچای، ایمنی این سیستم عامل از اهداف اصلی تولید آن است و گوگل امیدوارست که کروم، ایمن ترین سیستم عامل جهان باشد. به گفته وی پروتکل‌های ارتباطی ایمن و کدگذاری شده این سیستم عامل، نفوذ مجرمان سایبر به اطلاعات و پردازش‌ها را دشوار می‌سازد.

 هنوز قیمتی برای این لپ‌تاپ اعلام نشده ولی قرار است لپ‌تاپ‌هایی مجهز به سیستم عامل کروم به زودی توسط شرکت ایسر و سامسونگ تولید شوند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز