همشهری آنلاین: سران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست خود خواستار گسترش روابط با ایران شدند و از مذاکرات راهبردی تهران و گروه 1+5 استقبال کردند.

سران شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری کویت (کونا)، شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی سی و یکمین نشست خود در سطح سران بر اهمیت پایبندی کشورهای عضو شورای همکاری بر اصول اساسی در ایجاد روابط بر اساس حسن همجواری، احترام متقابل، دخالت نکردن در امور داخلی و حل اختلافات از راه‌های صلح‌آمیز و بدون به کارگیری زور یا تهدید تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: شورای همکاری تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را دنبال و بار دیگر تاکید کرد بر مواضع ثابت خود مبنی بر اهمیت پایبندی به اصول قانونی بین‌المللی و حل مناقشات از راه‌های صلح‌آمیز و قرار دادن منطقه خاورمیانه از جمله منطقه حوزه خلیج فارس بدون سلاح‌های کشتار جمعی و تسلیحات هسته‌ای ثابت قدم هستند.

شورای همکاری همچنین از مذاکرات ایران و گروه 1+5 استقبال کرد.

در این بیانیه بر حق کشورهای منطقه در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و مطابق با موازین آژانس بین‌المللی و تحت نظارت آن تاکید و آمده است: همه کشورهای منطقه از جمله اسرائیل باید به این قوانین متعهد باشند و به طور کاملا شفاف عمل کنند.

کشورهای عضو شورای همکاری در بیانیه خود همچنین خواستار پیوستن اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و قرار دادن همه تاسیسات هسته‌ای خود تحت بازرسی آژانس بین‌المللی شدند.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در بخش دیگری از بیانیه خود از ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی حمایت کردند و آن را بخش لاینفک امارات تلقی کردند.

در ادامه شورای همکاری از آنچه بی نتیجه بودن تماس‌ها با ایران برای حل موضوع جزایر سه گانه خوانده شده ابراز تاسف کرد و گفت: حل این موضوع در تحکیم امنیت و ثبات منطقه نقش دارد.

شورای همکاری در ادامه با تاکید بر همه راه‌های صلح‌آمیز برای حل جزایر سه‌گانه ایرانی از تهران خواسته است که به تلاش‌های امارات در این زمینه پاسخ مثبت دهد.

این در حالی است که ایران بارها آمادگی خود را برای رفع سوء تفاهم درباره جزایر سه ‌گانه اعلام کرده است.

بر اساس اسناد موجود جزایر سه گانه ایرانی، بخش لاینفکی از خاک ایران و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است.

عربستان، امارات، قطر، عمان، بحرین و کویت شش عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

کد خبر 122607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز