همشهری‌آنلاین: درحالی استاندار تهران از مصوبه نصب 100 دستگاه تهویه هوا و بکارگیری هواپیماهای آب‌پاش برای کاهش آلودگی هوای تهران خبر داده است که مسوولان این مصوبات را جزو مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا ندانسته و برخی از آنها با تاکید بر این که خانه با اتمسفر قابل قیاس نیست اعلام کرده‌اند که بهتر نیست صبرکنیم تا باد بیاید؟

آلودگی هوا

این در حالیست که بر اساس اعلام کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران شاخص کیفیت هوای پایتخت همچنان در هشدار است و ایستگاه‌های شهرداری منطقه 10 و آزادی به لحاظ آلاینده منوکسیدکربن در شرایط اضطرار قرار دارند از سوی دیگر جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران نیز آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر تمدن، استاندار تهران با اشاره به مصوبات کمیته مواضع اضطراری آلودگی هوای تهران و بحث‌های انجام گرفته در جلسه شب گذشته هیات دولت گفت: بر این اساس فعلا ضرورتی برای تعطیلی واحدهای آموزشی و اداری احساس نمی‌شود.

وی افزود:‌ بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی و اطلاعات جمع‌آوری شده از ایستگاه‌های پایش آلودگی هوای تهران مبنی بر کاهش تدریجی آلاینده‌ها در فضای شهر تهران از بعدازظهر روز دوشنبه، فعلا ضرورتی برای تعطیلی واحدهای آموزشی و اداری احساس نمی‌شود. [باد سه‌شنبه به تهران می‌آید]

وی افزود: همچنین استفاده از هواپیماهای آب پاش برفراز شهر تهران و برخی اقدامات کاهنده آلودگی از جمله طراحی و ساخت دستگاه‌های تهویه هوا برای 100 نقطه در دستور کار سازمان محیط زیست تهران قرار گرفته است که اجرای این طرح‌ها از فردا آغاز می‌شود.

استاندار تهران تاکید کرد: طرح زوج و فرد برای تمامی شهر تهران با جدیت اجرا خواهد شد. [افزایش دامنه زمانی طرح زوج یا فرد در تهران]

وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه دورکاری برای کارکنان دولت در شهر تهران تصریح کرد: آیین‌نامه دور کاری برای کارکنان دولت در شهر تهران با تاکید بیشتری به اجرا گذاشته خواهد شد و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی موظفند تا سقف 50 درصد از کارکنان خود را بدون حضور در محیط کار، به انجام وظیفه در قالب آیین‌نامه دور کاری کنند که بدین ترتیب این کارکنان به تشخیص مدیران دستگاه‌ها بدون مراجعه به ادارات وظایف خود را انجام می‌دهند.

استاندار تهران همچنین از تعطیلی تعداد دیگری از واحدهای صنعتی که ضوابط زیست محیطی را رعایت نکنند خبر داد.

  • استفاده از هواپیماهای آب‌پاش و فیلتراسیون در برخی نقاط تهران در دستورکار است

مهندس محمد جواد محمدی زاده، رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: اجرای طرح زوج و فرد خودروها، کاهش یک ساعته کار دستگاه های اجرایی و برخورد جدی با خودروهایی که معاینه فنی ندارند، اثرات محسوسی بروی کاهش آلودگی هوای تهران گذاشت. [طرح زوج و فرد برای همه خودروها در سطح شهر]

وی اظهار داشت: سیاست‌های چند روز گذشته دولت تاثیر محسوسی بر مدیریت آلودگی هوای تهران و کاهش آن داشت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اجرای طرح زوج و فرد خودروها، کاهش یک ساعته کار دستگاه‌های اجرایی، برخورد جدی با خودروهایی که معاینه فنی ندارند، اثرات محسوسی بر روی کاهش آلودگی هوای تهران گذاشت به طوری که میزان آلایندگی دیروز به 137 رسید و در دو روز قبل هم به ترتیب 151 و 154 بود.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته نشان داد که این سیاست‌ها نه تنها منجر به کاهش آلودگی هوا در تهران شده است بلکه موضوع مدیریت شده تا از شرایط هشدار به اضطرار نرسیم.[آلودگی هوا؛ دولت تصمیم می‌گیرد]

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با قدردانی از مردم برای همکاری با دولت در زمینه کاهش آلودگی هوای تهران گفت: در جلسه دولت هم بحث مفصلی انجام شد. دولت بر این اصرار دارد که با اجرای روش‌های دورکاری و انجام کار در منزل، کمک قابل توجهی به کاهش آلودگی هوای تهران خواهد شد.

وی در ادامه از برنامه های دیگر دولت برای کاهش آلودگی هوای تهران خبر داد و افزود: یکی از این برنامه ها استفاده از هواپیماهای سمپاش برای پاشیدن آب در سطوحی از جو برای تغییر هوا و ایجاد باد در تهران است. [پنج فروند هواپیما از قزوین برای آبپاشی فضای تهران اعزام شد]

وی تصریح کرد: برنامه دیگر استفاده از دستگاه‌های فیلتراسیون هوا در برخی از مناطق تهران است که این موضوعات نیز در حال بررسی است.

  • بهتر نیست صبرکنیم تا باد بیاید؟

چه میزان آب با چند ده هزارهواپیما قرار است پاشیده شود؟

مهندس وحید نوروزی، نماینده شهرداری تهران در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به مصوبات اخیر در خصوص کاهش آلودگی هوای پایتخت ضمن استقبال شهرداری تهران از هرگونه اقدام در جهت کاهش آلودگی هوا گفت: در عین حال این سوال مطرح است که چه میزان آب قرار است با چند ده هزار هواپیما در تهران 750 کیلومتر مربعی پاشیده شود؟

وی با اشاره به این که مصوبات اخیر نیازمند ارائه اطلاعات دقیق‌تری است، افزود: هنوز مشخص نیست چند سورتی پرواز قرار است برای آب پاشی تهران در روز انجام شود، از سوی دیگر با شرایط توپوگرافی و جوی تهران تاثیر این آب پاشی چه میزان است؟

وی با اشاره به این که بر اساس یکی از مصوبات قرار است 100 دستگاه تهویه هوا در پایتخت نصب شود گفت: هنوز نمی‌دانیم که این دستگاه‌های تهویه هوا جایی ساخته شده‌اند و یا از طریق طرح جامعی قرار است ساخته شود؛ از سوی دیگر میزان قدرتی که این دستگاه‌ها دارند که می‌تواند با ایجاد باد میلیون‌ها تن آلودگی هوا را در 25 روز پایداری جوی تهران جابجا کند، چه میزان است؟

نماینده شهرداری تهران در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تاکید کرد : به نظر می‌رسد اگر آقایان حرف‌های علمی و مستند به آمار و ارقام دقیق و تخصصی بزنند، شاید پذیرش آن راحت‌تر باشد.

وی در پایان تاکید کرد: یکی دو روزی صبر کنیم تا شرایط جوی و بادی که قرار است هوای تهران را پاک کند بوزد و این همه هزینه برای تجهیزات مورد مصوب صورت نگیرد؟

  • خانه با اتمسفر قابل قیاس نیست

آب هواپیماهای آب‌پاش نرسیده به زمین تبخیرمی‌شود.

دکتر یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به مصوبات اعلامی برای کاهش آلودگی هوای تهران گفت: به نظر می‌رسد آقایان مقیاس خانه را با مقیاس اتمسفر اشتباه گرفته‌اند!

وی با اشاره به اینکه دو موضوع در بحث آلودگی هوا موثر است افزود: یکی از این موضوعات شرایط هواشناسی و دیگری کنترل منابع آلودگی است که در بحث کنترل منابع آلودگی می‌توان به اجرای طرح‌های ترافیکی مانند زوج و فرد، تعطیلی‌ها، کاهش تردد و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه در بحث هواشناسی نمی‌توان مقیاس اتمسفر را با مقیاس خانه مقایسه کرد، گفت: شاید بتوان در یک اتاق بسته هوا را از سمتی به سمت دیگر جابجا کرد. اما با توجه به اینکه اتمسفر باز است نمی‌شود فشار را در یک طرف خاص هدایت کرد و عملا توزیع فشار و سرعت اتفاق می‌افتد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به مثالی در این خصوص اشاره و تاکید کرد: به عنوان مثال اگر فردی در یک فضای آزاد پشت موتور هواپیما بایستد فشار هوا موجب پرت شدن وی می‌شود، اما اگر همین فرد در فاصله 100 متری هواپیما بایستد هیچ احساسی از فشار باد موتور هواپیما ندارد.

وی به مثال دیگری اشاره کرد و گفت: برای تولید بادی با سرعت دو متر بر ثانیه نیازمند صرف انرژی بسیار زیادی هستیم و این که قرار است این میزان انرژی از چه محلی تامین شود خود سوالی است! [تولید باد و باران مصنوعی در تهران]

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: چنین بادی زمانی که در حالت طبیعی در اتمسفر می‌وزد فقط در یک نقطه اتفاق نمی‌افتد بلکه حداقل تا ارتفاع هزار متری هوا را جابجا می‌کند، لذا عملا اجرای چنین طرح‌هایی برای تهویه هوا امکانپذیر نیست.

وی به موضوع آب‌پاشی به وسیله هواپیماهای آب‌پاش در تهران اشاره کرد و گفت: اگر باران مستمر داشته باشیم تا حدودی می‌توانیم ذرات معلق هوا را کاهش دهیم اما همین باران مستمر حتی در کاهش منوکسیدکربن تاثیری ندارد چرا که این آلاینده در آب حل نمی‌شود.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه هواپیماهای سم‌پاش در سطح چند ده متری زمین پرواز کرده و اقدام به سم‌پاشی می‌کنند گفت: دلیل اصلی این امر این است که آب پیش از رسیدن به زمین تبخیر می‌شود لذا اگر قرار باشد هواپیماهای سم پاش در ارتفاع بالا اقدام به ریزش آب کنند پیش از آنکه آب به سطح زمین برسد کلا تبخیر می‌شود، لذا نه تنها تاثیری در کاهش میزان آلاینده‌ها ندارد بلکه در تغییر اینورژن نیز موثر نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تولید آلودگی هوا به صورت پیوسته است و با یک لحظه آب پاشی نمی‌توان به هیچ عنوان مشکل را حل کرد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در عین حال از مسوولان خواست به جای پیشنهاد چنین طرح‌هایی نسبت به کنترل منابع تولید آلاینده و استانداردسازی خودروها و سوخت توزیعی اقدام کنند. چرا که اقدامات پیشنهاد شده شاید به مورد اجرا گذاشته شود اما قطعا هیچگونه تاثیری در کاهش آلودگی هوای تهران نخواهد داشت.

  • کمیته ملی کاهش آلودگی هوای کشور پس از‌ 5/1 سال هنوز تشکیل نشده است

مهندس محمد هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران و رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به مصوبات اعلامی در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران نیز گفت: این مصوبات در کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تصویب نشده و قطعا مرجع دیگری در این خصوص تصمیم‌گیری کرده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد مصوبات اعلامی به جای تصمیم‌گیری کارشناسی، تصمیم‌گیری احساسی بوده است.

وی با تاکید بر این که باید مشکل را ریشه‌ای حل کنیم، افزود: یکی از دلایلی که این مصوبات و تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی بروز می‌کند، عدم تعامل با مراکز کارشناسی و کم تحرکی سازمان حفاظت محیط زیست است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید کرد: ارتفاع وارونگی هوا و حجم و غلظت آلاینده‌ها در تهران به حدی است که اجرای چنین طرح‌هایی اثری بر آن ندارد و شاید تنها بتواند به صورت نقطه‌ای و طی ساعات و زمان‌های کوتاه موثر باشد.

وی با اشاره به این که سازمان حفاظت محیط زیست و بخش‌های پژوهشی باید نظرات کارشناسی خود را به تصمیم‌گیران بدهند، خاطرنشان کرد: اندازه‌گیری در خصوص جغرافیایی تهران نشان می‌دهد که با چند فروند هواپیمای آب‌پاش نمی‌توان مشکل را حل کرد و این گونه تصمیم‌گیری‌ها تنها ماهیت کمیته مواقع اضطرار را دچار اختلال می‌کند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به مصوبه نصب 100 دستگاه تهویه هوا در تهران افزود: این سوال مطرح است که این دستگاه تهویه هوا به صورت آزمایشی در کجا اجرا شده و آیا در فضای تهران اصلا جوابگو هست یا خیر؟ از سوی دیگر بر اساس چه محاسبه‌ای این دستگاه‌ها برای شهر تهران کاربرد دارد و اصلا هیچ جای دنیا با چنین روشی آلودگی هوا را تخلیه ‌کرده‌اند یا خیر؟

وی اجرای چنین طرح‌هایی را تنها پاک کردن صورت مساله عنوان کرد و گفت: به جای این که روی برنامه جامع متمرکز شویم و با دستگاه‌هایی که کوتاهی ‌کرده‌اند برخورد کنیم با چنین مصوباتی چه نتیجه‌ای می‌خواهیم بگیریم؟

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به این که نباید چرخ را دوباره اختراع کرد و باید به جای پروژه محوری، برنامه محوری جلو برویم گفت: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران را رها کرده‌ایم و یکسری پروژه‌ها را سلیقه‌ای عمل می‌کنیم!

وی تاکید کرد: به اعتقاد من عدم اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران ظلمی به شهروندان تهرانی است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به این که در جلسات صحبتی در خصوص برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران نشده و همه موضوعات را به بهمن ماه حواله می‌دهند گفت: به نظر می‌رسد اجرای این برنامه شاید از 5/1 سال دیگر شروع شود.

وی با اشاره به این که یک سال و نیم از حضور مدیران جدید در سازمان حفاظت محیط زیست می‌گذرد، تاکید کرد : متاسفانه هنوز کار گروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور تشکیل نشده است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بدیهی است تصویب چنین مصوباتی و عدم توجه مسوولان به مقوله سلامت شهروندان می‌تواند اعتماد مردم را به مسوولان کاهش دهد.

بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت آلاینده‌های منوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون و نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده و از میزان غلظت آلاینده‌های ازن و ذرات معلق کمتر از ده میکرون کاسته شده است. همچنین در میزان غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد تغییری ملاحظه نمی‌گردد. به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط هشدار است. لازم به ذکر است ایستگاه‌های شهرداری منطقه 10 و آزادی به لحاظ آلاینده منوکسیدکربن در شرایط اضطرار قرار دارند. [شرایط پایداری آلودگی هوا تهران به 24 روز رسید]

از سازمان هواشناسی کشور نیز خبر می‌رسد که آسمان پایتخت در روز سه‌شنبه صاف و غبارآلود است که به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا در شرایط هشدار باقی بماند.

اطلاعات دریافتی حاکیست تا ظهر دوشنبه غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در تمامی ایستگاههای مورد سنجش در شرایط هشدار بوده و تنها در پارک شکوفه در شرایط سالم است.

همچنین به لحاظ آلاینده منواکسید کربن نیز ایستگاه‌های استانداری، پونک، دروس ، میدان فتح، پارک قائم و پردیسان در شرایط ‌هشدار هستند.

همچنین به لحاظ آلاینده دی اکسید نیتروژن نیز ایستگاه‌های استانداری، اقدسیه، شهرداری منطقه چهار، شهرداری منطقه 10 ، شهرداری منطقه 11، شهرداری منطقه 16، میدان فتح، آزادی، پارک ترافیک پونک، پارک رازی ، پارک سلامت، پاسداران، پردیسان، دانشگاه علم و صنعت ایران، سوهانک، شهرداری منطقه 15 و فرمانداری شهر ری در شرایط هشدار بوده و میانگین غلظت این آلاینده نیز در مرز ورود به شرایط هشدار است.

از سوی دیگر به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز هم اکنون ایستگاه‌های دروس ، شهرداری منطقه 16، شهرداری منطقه‌19، میدان فتح و آزادی در شرایط هشدار قرار دارند.

در عین حال اطلاعات ایستگاه‌های اتوبان‌های شهید محلاتی، بهاران، پارک رز، گلبرگ، امام خمینی (ره)، بهمن، تجریش و قلهک همچنان قطع است.

کد خبر 122480
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز