همشهری آنلاین: در آستانه ماه محرم و توزیع نذورات و مراسم عزاداری در مساجد، تکایا و هیأت‌ها، توصیه‌های لازم بهداشتی از سوی رییس اداره نظارت بر اماکن محیط وزارت بهداشت اعلام شد.

توزیع غذا

به گزارش پخش اخبار چندر رسانه‌ای واحد مرکزی خبر به نقل ازوب‌دا، مهندس سیدرضا غلامی گفت: هیأت امناء مساجد و حسینیه‌ها بر تهیه مواد اولیه غذایی بهداشتی و سالم در این ایام نظارت کنند و نکاتی نظیر استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی، عدم نگهداری بیش از دوساعت غذا در محیط غیر مسقف و ظروف یکبار مصرف، رعایت نکات بهداشتی در هنگام پخت و پز و توزیع را مدنظر داشته باشند.

وی افزود: اگر از سبزی خوردن و سالاد در نذورات استفاده می‌شود باید چهارمرحله سالم‌سازی شامل: شستشو، انگل زدایی، گندزدایی با مواد مجاز و شستشوی نهایی در مورد هریک از سبزی‌ها، میوه‌جات و صیفی‌جات انجام شود.

وی با اعلام این که هنگام توزیع مواد غذایی توزیع‌کنندگان غذا نباید روی سفره راه بروند، گفت: هنگام کشیدن و توزیع غذا استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف ضروری است و متولیان این امور باید با مرکز بهداشت منطقه خود درخصوص دریافت کار معاینه پزشکی برای مسئولان آشپزی و توزیع غذا هماهنگ کنند.

غلامی نظافت سرویس‌های بهداشتی، عدم استعمال دخانیات، وجود مایع دستشویی و مایع صابون در سرویس‌های نظافت را مورد تاکید قرارداد و اظهار داشت: مناطقی از حاشیه شهرها و برخی روستاها که آب شبکه لوله‌کشی ندارند، برای اطمینان از بهداشتی بودن آب با خانه‌ها و مراکز بهداشت منطقه خود هماهنگ کنند تا برای تشخیص سلامت از آب نمونه‌برداری شود.

وی استفاده از روغن‌های با ترانس زیر 10 و ترجیحاً زیر 5 را برای طبخ غذا متذکر شد و بیان داشت: استفاده از نمک یددار تصفیه شده و پخت غذا در محیط مسقف و عدم استفاده از ذغال و چراغ نفتی و گازوییل برای گرم کردن دیگ‌ها، کنترل کیفی سیستم حرارتی و گرمایی قبل از ایام محرم که با سوخت ناقص بکارگیری نشوند و نصب کپسول ضد حریق در جایگاه‌های آشپزی و تکایا سایر مواردی است که باید به رعایت آنها توجه ویژه داشت.

کد خبر 122387
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز