امیر بهادری نژاد: تعداد مدال‌های ایران در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه (قطر): 11 طلا، 15 نقره، 22 برنز

world cup

تعداد مدال‌های قطر در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه: 9 طلا، 12 نقره، 11 برنز
تعداد مدال‌های ایران در بازی‌های آسیایی 2010 گوانجو: 20 طلا، 14 نقره، 25 برنز
تعداد مدال‌های قطر در بازی‌های آسیایی 2010 گوانجو: 4 طلا، 5 نقره، 7 برنز

مقایسه فنی: اگر تعداد مدال‌های قطر و ایران در بازی‌های‌آسیایی دوحه و گوانجو را با هم مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که قطر نسبت به 4 سال قبل از لحاظ کسب مدال به‌شدت دچار افت شده درحالی‌که عملکرد مدالی ورزش ایران نسبت به دوحه کاملا بهبود یافته است.

میزبانی رقابت‌های ورزشی: اما مهم‌ترین اتفاق از سال 2006 تا 2010 در حوزه میزبانی رقابت‌های ورزشی بین‌المللی برای 2کشور ایران و قطر، از دست دادن میزبانی بازی‌های کشورهای اسلامی توسط ایران در آخرین روزها - با وجود هزینه‌های قابل توجه برای بازسازی اماکن ورزشی - و برگزیده شدن قطر به‌عنوان میزبان رقابت‌های جام جهانی در سال 2022 بوده است.

یادآوری: حدود یک ماه قبل در ویژه‌نامه بازی‌های آسیایی گوانجو از مسئولان ورزش کشور سؤال کردیم که آیا میزبانی بهتر است یا کسب مدال؟ شاید کسب چند مدال رنگارنگ در بازی‌های آسیایی 2010 جایگاه مدیران ورزش کشور را در سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک تا حدودی تثبیت کرده باشد اما آیا تبعات اقتصادی این چند مدال، قابل مقایسه با فواید حاصل از میزبانی بزرگ‌ترین رویداد فوتبال جهان خواهد بود؟ در بدبینانه‌ترین حالت، کشور قطر بابت میزبانی جام جهانی فوتبال 4 میلیارد دلار سود خواهد کرد.

سؤال: ایران از لحاظ تنوع آب و هوایی، زیرساخت‌ها، کیفیت فنی در فوتبال و... قابل مقایسه با میزبان برگزیده برای جام جهانی 2022 نیست، اما چگونه است که آنها میزبانی بزرگ‌ترین رویداد فوتبال جهان را می‌گیرند اما ما حتی زحمت ارائه درخواست میزبانی را به فیفا نمی‌دهیم؟

پاسخ: پاسخ به این پرسش را باید در نوع نگاه متولیان ورزش در کشور جست‌وجو کرد. بیم آن داریم که 20 مدال طلای بازی‌های آسیایی - که بیشتر در رشته‌های غیرالمپیکی کسب شده است- باعث شود تا باز هم از مسائل کلان‌تر ورزشی مانند میزبانی رقابت‌های بین‌المللی غافل شویم و همین قطر که این روزها از نظر برداشت از میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی از ما سبقت گرفته است، در ورزش و فوتبال نیز ما را جا بگذارد. به یاد داشته باشیم که قطر تاکنون حتی یکبار هم به جام جهانی راه نیافته است!

پیشنهاد: اگر باور ندارید سری به ورودی ساختمان سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک در خیابان سئول بزنید که هر یک از این دو نهاد، مدال‌های بازی‌های آسیایی گوانجو را با نصب پلاکاردهایی بزرگ به نام خود سند زده‌اند

کد خبر 122179

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز