چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پس از آنکه دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه به کشورهای غربی درباره به راه‌افتادن یک رقابت تسلیحاتی جدید در صورت عدم‌توافق درباره سپر دفاع موشکی اروپا هشدار داد، ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر این کشور به صراحت آمریکا و کشورهای غربی را در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تهدید کرد.

putin

ولادیمیر پوتین که بسیاری او را فرد اول تصمیم‌گیرنده در روسیه می‌دانند روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در برنامه مشهور لری‌کینگ اعلام کرد درصورتی‌که پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی (استارت) از سوی کنگره آمریکا تصویب نشود روسیه توانمندی‌های هسته‌ای خود را افزایش خواهد داد.

پوتین در این گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که این پیمان بیشترین سود را برای آمریکایی‌ها به‌دنبال دارد و رد کردن آن از سوی قانونگذاران آمریکایی یک کار احمقانه به حساب می‌آید. وی تاکید کرد درصورتی‌که این پیمان از سوی آمریکا تأیید نشود روسیه مجبور است به این مسئله به نوعی واکنش نشان دهد. نخست‌وزیر روسیه درباره تقویت توانمندی هسته‌ای روسیه گفت: این انتخاب ما نیست و مجبور به انجام آن خواهیم شد.

پوتین همچنین اعلام کرد که درصورت تأیید نشدن این پیمان روسیه مجبور است خودش را در مقابل تهدیدهای جدید از سوی آمریکا به‌ویژه طرح گسترش سپر دفاع موشکی اروپا مسلح کند.دولت اوباما توافقنامه استارت جدید را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای خود تلقی می‌کند اما نمایندگان جمهوریخواه که در انتخابات میان دوره‌ای کنگره به پیروزی چشمگیری دست پیدا کردند اکنون تمایل چندانی برای تأیید این پیمان ندارند.

براساس پیمان استارت جدید که در 8آوریل سال‌ جاری میلادی توسط روسای جمهوری آمریکا و روسیه در پراگ امضا شد تعداد کلاهک‌های هسته‌ای دو طرف باید به 1550 کلاهک کاهش پیدا کند.بارک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که تصویب پیمان استارت از اولویت‌های اصلی دولتش به حساب می‌آید اما این پیمان باید از سوی دو سوم اعضای سنای این کشور تأیید شود.

نخست‌وزیر روسیه همچنین در این گفت‌وگو تهدید کرد درصورتی‌که کشورهای غربی مسکو را از طرح سپر دفاع موشکی اروپا کنار بگذارند روسیه تسلیحات اتمی و نیروهای ضربت خود را در مناطق مرزی مستقر خواهد کرد. پوتین با اشاره به توافقنامه‌ای که در اجلاس روسیه و ناتو در لیسبون به دست آمد تاکید کرد که مقابله با تهدیدهای موشکی باید در طرحی مشترک میان کشورهای غربی و روسیه صورت بگیرد.

وی اعلام کرد درصورتی‌که طرح مسکو برای مشارکت در سپر دفاع موشکی اروپا رد شود و کشورهای غربی با استقرار این سامانه تهدیدهای جدید را در نزدیکی مرزهای روسیه به‌وجود بیاورند این کشور مجبور خواهد بود امنیت خود را تضمین کند. وی تاکید کرد: موشک‌های جدید و فناوری‌های هسته‌ای روسیه در مناطق مرزی مستقر خواهد شد.

با وجود این هشدار شدیداللحن، ولادیمیر پوتین مدعی شد که روسیه قصد تهدید غرب را ندارد و این مسئله فقط پافشاری کرملین را برای مشارکت در سامانه دفاع موشکی کشورهای غربی نشان می‌دهد. سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست اخیر خود در لیسبون، پایتخت پرتغال طرح گسترش سامانه دفاع موشکی برای تحت پوشش قرار دادن همه کشورهای عضو این سازمان را تصویب کردند.

همچنین در نشست سران روسیه و ناتو به‌صورت کلی درباره مشارکت مسکو در این سامانه توافق شد. روسیه طرح ویژه خود را برای نحوه مشارکت در این سامانه به‌طوری‌که خواست‌های این کشور برآورده شود به کشورهای غربی ارائه کرده است. پوتین همچنین در واکنش به اسناد افشا شده وزارت امور خارجه آمریکا توسط سایت ویکی‌لیکس به مقام‌های این کشور هشدار داد که در امور داخلی این کشور دخالت نکنند. بخشی از این اسناد نشان می‌دهد که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود اعلام کرده که دمکراسی در روسیه از بین رفته و حکومت در دست سرویس‌های امنیتی است.

تهدید پوتین علیه کشورهای غربی و آمریکا یک روز پس از آن صورت گرفت که دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه خود در مجمع ملی فدرال این کشور هشدار داد: اگر روسیه و غرب نتوانند به توافقی درباره مشارکت در طرح سپر دفاع موشکی برسند، جهان باردیگر شاهد به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی خواهد بود.

وی گفت: من مایلم خیلی صریح بگویم که ظرف یک دهه آینده ما با یک انتخاب روبه‌رو هستیم. اگر بر سر سامانه دفاع موشکی مشترک در اروپا به توافق نرسیم، دور تازه‌ای از مسابقات تسلیحاتی آغاز خواهد شد و ما مجبور به گسترش سلاح‌های تهاجمی جدید خواهیم بود و این سناریو بسیار تاسف‌آور خواهد بود.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن‌تایمز به تازگی اعلام کرد که با وجود انکارهای مکرر، دولت آمریکا مذاکرات مخفی با روسیه در مورد پیشنهاد سامانه دفاع موشکی داشته اما در نهایت روسیه این پیشنهاد را رد کرده است. این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا و بیل گیتس، وزیر دفاع این کشور در اظهاراتشان در کنگره آمریکا، انجام گفت‌وگوهای مخفیانه با مقامات روسیه را انکار کرده بودند.

تهدید صریح کشورهای غربی و آمریکا از سوی روسیه در گفت‌وگوی تلویزیونی پوتین یک زنگ خطر جدی برای این کشورها به حساب می‌آید. بسیاری اعتقاد دارند که پوتین در سال 2012 بار دیگر به پست ریاست‌جمهوری روسیه خواهد رسید و به همین خاطر هشدارهای او بدون شک نقشی تعیین‌کننده در تصمیم‌گیری‌های آمریکا و غرب خواهد داشت.

کد خبر 122094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز