همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر جمهوری‌های خودخوانده اوستیای جنوبی و آبخازیا را دو کشور مستقل و خارج از قلمرو گرجستان دانست و گفت: تمامیت ارضی گرجستان در چارچوب مرزهای پیشین آن نمی‌تواند مطرح باشد.

لاوروف وزیر خارجه روسیه

 به گزارش ایرنا از مسکو، لاوروف در 'آستانه ' پایتخت قزاقستان ، در حاشیه اجلاس جاری سران سازمان امنیت و همکاری اروپا در جمع خبرنگاران گفت: حضور نمایندگان آبخازیا و اوستیای جنوبی در مذاکرات صلح ژنو ، موقعیت آنها را به عنوان دو کشور مستقل تثبیت می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه از اسناد نهایی اجلاس سران سازمان امنیت و همکاری اروپا در باره مناقشه گرجستان حمایت نمی‌کند.

وی گفت: ما نمی‌توانیم از آن بخش از اسناد این اجلاس که به اصرار شرکای غربی ما در آنها، مذاکرات ژنو به عنوان مذاکرات مربوط به مناقشه در گرجستان مطرح شده است را تایید کنیم و در این مذاکرات اوستیای جنوبی و آبخازیا هم حضور دارند.

به گزارش منابع خبری روسی، دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه هم امروز در اجلاس آستانه ، خواستار اتخاذ تدابیری از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا برای جلوگیری از تکرار حوادثی همچون حمله دو سال پیش گرجستان به اوستیای جنوبی شد.

نیروهای گرجستان در ماه اوت سال 2008 برای مقابله با حرکت‌های جدایی طلبانه به اوستیای جنوبی حمله کرده و با ورود نیروهای روسی به این منطقه مجبور به عقب نشینی شدند.

روسیه پس از این حادثه، استقلال این جمهوری و آبخازیا دیگر جمهوری خودخوانده گرجستان را به رسمیت شناخت و با آنها روابط دیپلماتیک برقرار کرده و واحدهایی از نیروهای مسلح خود را در این دو منطقه مستقر کرده است.

کد خبر 122079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز