چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی دستورالعمل نیروی دریایی امریکا به واحدهای تابعه خود مبنی بر استفاده از نام مجعول به جای به‌کارگیری عبارت دقیق و کامل خلیج فارس وزارت خارجه سفیر سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران احضار کرد.

  به گزارش واحد مرکزی خبر ، در پی دستورالعمل نیروی دریایی امریکا به واحدهای تابعه خود مبنی بر استفاده از نام مجعول به جای به‌کارگیری عبارت دقیق و کامل خلیج فارس و همچنین اظهارات دو تن از معاونان وزیر امور خارجه امریکا در مصاحبه‌های مطبوعاتی اخیر خود و استفاده از نام مجعول برای پهنه آبی خلیج فارس، سفیر سوئیس در تهران (حافظ منافع امریکا) به وزارت امور خارجه احضار شد.

 مدیر کل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان مراتب اعتراض شدید و ناخشنودی جمهوری اسلامی ایران از این اقدام ناسنجیده دولت امریکا را به سفیر سوئیس ابلاغ کرد.

 وی با تسلیم یادداشت اعتراض به سفیر سوئیس اظهار داشت: واقعیتهای تاریخی و بلامنازع بیانگر آن است که نام "خلیج فارس" برای مشخص کردن پهنه آبی واقع میان جمهوری اسلامی ایران و شبه جزیره عرب استفاده می‌شود.

 وی افزود: مجموعه نقشه‌ها، اسناد و کتبی که مراجع معتبر و رسمی دنیا در ادوار تاریخی و در چند قرن اخیر منتشر کرده‌اند نیز مؤید این امر است.

 مدیرکل حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: افکار عمومی ایرانیان در داخل و خارج از کشور با حساسیت بسیاری به‌کارگیری نام مجعول و تحریف شده به جای نام خلیج فارس را دنبال می‌کند و جای تعجب است که کشوری که خود چند صد سال بیشتر قدمت ندارد، به دلیل دشمنی غیرمنطقی با جمهوری اسلامی ایران، اقدام به جعل نام برای پهنه آبی خلیج فارس که قدمتی چند هزار ساله دارد کند.

 خانم لیویا لئو اگوستی سفیر سوئیس در تهران اعلام کرد مراتب را به دولت امریکا منعکس خواهد کرد.

کد خبر 122078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز