همشهری آنلاین: اروپا اعلام کرد بطری‌های نوزادان حاوی ماده شیمیایی بیسفنول A را از اوائل سال آینده ممنوع می‌کند، چرا نگران است این ماده به سلامت کودکان در سراسر اتحادیه اروپا با نیم میلیون جمعیت آسیب بزند.

infant bottle

به گزارش خبرگزاری فرانسه جان دالی عضو مسئول سیاست بهداشت و مصرف در کمیسیون اروپا می‌گوید والدین در سراسر اروپا، بزرگترین بازار آزاد جهان "می‌توانند مطمئن باشند که تا میانه سال 2011 بطری‌های پلاستیکی تغذیه نوزادان حاوی بیسفنول A نخواهند بود."

کمیسیون اروپا در بیانه‌ای تاکید کرد که این ممنوعیت "تولید بطری‌های پلی‌کربناته تغذیه نوزادان حاوی بیسفنول از اول مارس 2011 ممنوع خواهد شد، و از اول ژوئن 2011 فرستادن این محصولات به بازار و وارادات این بطری‌ها به اتحادیه‌ اروپا نیز ممنوع می‌شود."

سخنگوی دالی، فردیک وینسنت گفت این کمیسیون با ارائه طرحی که در اصل به قصد ارائه در اوائل سال 2011 در نظر گرفته شده بود، به نحوی موفقیت‌‌‌آمیز "بخت خود را آزمود" و به دنبال کسب پشتیبانی از این ممنوعیت پیش از  برگزاری اجلاس کمیته کارشناسان ملی است.

یک عضو خوشحال کمیسیون گفت: این دستاورد نتیجه ماه‌ها مباحثه و تبادل نظرات میان سرویس‌های کمیسیون، سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA)، دولت‌های عضو و صنعت است."

کانادا در ماه اکتبر اولین کشوری در جهان است که بیسفنول A علیرغم مخالفت صنعت سمی اعلام کرد.

تنها دو کشور اتحادیه اروپا،‌فرانسه و دانمارک، به طور یک طرفه بر ضد بطری‌های نوزادان بر این ماده بحث‌برانگیز ممنوعیت اعلام کردند. مقامات دانمارکی یک قدم جلوتر رفته‌‌اند و این ممنوعیت را به همه فراورده‌های غذایی برای کودکان حداکثر تا سه سال گسترش داده‌اند.

ممنوعیت همچنین در استرالیا، کانادا و چندین ایالت آمریکا هم اعلام شده است.

EFSA در ماه سپتامبر نظریه کارشناسان در مورد این ماده شیمیایی اعلام کرد که بر اساس بیسفنول A در مقادیر خیلی کم بی‌خطر است، اما به عدم قطعیت در این مورد هم اشاره مردند.

دالی در بیانیه‌ای در 7 اکتبر اعلام کرده بود: "نمی‌توان این مسئله را انکار کرد که این ماده ممکن است بر رشد، پاسخ ایمنی یا تحریک تولید تومور تاثیر داشته باشد."

کد خبر 121640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز